ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مرگ صدها هندی بر اثر صاعقه؛ کارشناسان تغییرات اقلیمی را مقصر می‌دانند

طی ده روز گذشته ۱۴۷ نفر در استان بیهار واقع در شمال هند به خاطر اصابت صاعقه با زمین جان خود را از دست داده‌اند؛ محققان بر این باور هستند که این حجم از حوادث ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | ۱۷:۱۵

طی ده روز گذشته ۱۴۷ نفر در استان بیهار واقع در شمال هند به خاطر اصابت صاعقه با زمین جان خود را از دست داده‌اند؛ محققان بر این باور هستند که این حجم از حوادث و بروز شرایط نامساعد جوی، نشانه‌هایی واضح از تغییر اقلیم کره زمین هستند.

طبق گزارش‌های رسمی منتشر شده توسط مراجع رسمی هندوستان، از اواخر ماه مارس ۲۰۲۰ به بعد، بیشتر از ۲۱۵ نفر که غالبا کشاورزان، کارگران روستایی و دامداران بوده‌اند، به خاطر وقوع رعدوبرق در فقیرترین استان کشور کشته شده‌اند.

«لاکشمشوارا رای» وزیر مدیریت بحران استان بیهار در این رابطه توضیح داده: «متخصصین هواشناسی، دانشمندان و مقامات کشور به من خبر داده‌اند که افزایش دما به خاطر تغییر اقلیم، دلیل اصلی افزایش و وقوع این دست از صاعقه‌ها هستند. متاسفانه خبردار شدیم همین شنبه ۲۵ نفر دیگر نیز کشته شده‌اند». البته این موضوع را باید در نظر داشت که طی ماه ژوئن الی سپتامبر، به موجب بادهای موسمی در هندوستان، رخداد صاعقه رایج است.

اما مقامات این کشور تاکید دارند که نرخ مرگ و میر ناشی از اصابت رعدوبرق در این بازه زمانی در سال جاری، از رکورد سال‌های قبل بالاتر رفته. به عنوان مثال پارسال تنها ۱۷۰ نفر به این دلیل کشته شدند. «عبدوس ستار» متخصص هواشناسی بیهار نیز این اتفاقات را به طور مستقیم به تغییرات در اتمسفر مرتبط می‌داند، که ناشی از افزایش دما و رطوبت بیش از حد است.

در همین رابطه دولت هند اپلیکیشنی طراحی و منتشر کرده که احتمال وقوع صاعقه‌های خطرناک را اطلاع‌رسانی می‌کند. اما معمولا کشاورزان فقیر تلفن هوشمند ندارند.

گفتنی است از ابتدای ماه آپریل به بعد ۲۰۰ نفر هم در استان اوتار پرادش به خاطر برخورد رعدوبرق کشته شده‌اند. طبق آمار رسمی طی سال ۲۰۱۸ بیشتر از ۲۳۰۰ نفر در هند به این علت جان خود را از دست داده‌اند و این رویه رو به رشد است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی