ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی گوشی هواوی نووا 7i؛ فراتر از میان رده

هواوی با معرفی سری نووا (nova) همیشه تلاش کرده تا نسل جوان را جذب کند و آمار و ارقام هم نشان می‌دهند در این راه موفق بوده است. سری نووا دو ویژگی اصلی و شاخص ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۳۱ تیر ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

هواوی با معرفی سری نووا (nova) همیشه تلاش کرده تا نسل جوان را جذب کند و آمار و ارقام هم نشان می‌دهند در این راه موفق بوده است. سری نووا دو ویژگی اصلی و شاخص دارد: طراحی زیبا و دوربین‌های حرفه‌ای که هر دو از نیازهای اصلی نسل جدید هستند. جدیدترین عضو این سری در بازار کشورمان هم هواوی نووا 7i نام دارد که چندی پیش به شکل رسمی در رویدادی آنلاین معرفی شد.

حروف و عبارت‌هایی نظیر i و لایت و SE در قاموس شرکت چینی معنای میان‌رده می‌دهند، بنابراین هواوی نووا 7i هم در دسته میان‌رده‌ها جا می‌گیرد. به رسم همیشه این گوشی با اسامی دیگری هم در سبد محصولات هواوی دیده می‌شود، یعنی هواوی نووا 7i و هواوی P40 لایت و هواوی نووا 6 SE در واقع یکی هستند. در ادامه ویژگی‌های اصلی این گوشی را مرور می کنیم.

مشخصات هواوی نووا 7i
  • بدنه پلاستیکی
  • نمایشگر ۶.۴ اینچی IPS
  • چیپست Kirin 810
  • ۸ گیگابایت حافظه رم
  • ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی
  • سیستم عامل اندروید ۱۰
  • دوربین اصلی چهارگانه با سنسور اصلی ۴۸ مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی
  • باتری ۴۲۰۰ میلی آمپر ساعتی
  • وزن ۱۸۳ گرم
  • قیمت جهانی حدود ۲۴۰ یورو

از جمله ویژگی‌های شاخص هواوی نووا 7i می‌توان به سخت‌افزار قدرتمند، دوربین‌های حرفه‌ای و باتری پرظرفیت اشاره کرد که از سوپرشارژ ۴۰ واتی هم پشتیبانی می‌کند. این سرعت شارژ حتی برای بعضی پرچمداران هم قفل است، چه برسد به میان‌رده‌ها. ویژگی مهم دیگر این گوشی، فقدان سرویس‌های گوگل و جایگزینی آنها با HMS است که قبل از خرید باید به آن توجه داشته باشید. در ادامه این میان‌رده قدرتمند را بررسی می‌کنیم. با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی و کیفیت ساخت

طراحی هواوی نووا 7i در سال ۲۰۲۰ انقلابی نیست و با بدنه پلاستیکی، چندان پریمیوم هم محسوب نمی‌شود. نمایشگر بزرگ گوشی را حاشیه اندکی احاطه کرده و دوربین سلفی هم درون حفره نه‌چندان کوچکی در سمت چپ بالای صفحه جا خوش کرده است. حاشیه اطراف صفحه متقارن نیست، یعنی حاشیه بالای صفحه کمی بیشتر از چپ و راست است و پایین صفحه هم چانه نسبتا بزرگی را می‌بینیم. هواوی این طراحی را «تازه و منطقی» می‌نامد، ولی شما حق دارید با این صفت‌ها موافق نباشید.

فریم گوشی بسیار محکم و با کیفیت ساخته شده و کمی انحنا دارد تا در دست گرفتنش راحت باشد. لبه‌های خمیده شیشه جلو و پنل پلاستیکی پشت دستگاه هم به این موضوع کمک می‌کند. نووا 7i با ۱۸۳ گرم وزن، سنگین هم نیست. با این حال عرض گوشی در مقایسه با ارتفاع آن کمی زیاد به‌نظر می‌رسد.

همانند نووا 5T در این گوشی هم شاهد ترکیب حسگر اثر انگشت و دکمه پاور هستیم که با کمی فرورفتگی روی لبه سمت راست قرار گرفته است. انگشت شست به‌راحتی به دکمه می‌رسد اما شاید تا مدتی، پیدا کردن جای دکمه کمی سخت باشد. اگر دکمه پاور بافت متمایزی می‌داشت، این مسئله حل می‌شد. خود حسگر اما به‌شدت سریع و دقیق است و در کمترین زمان ممکن انگشت شما را تشخیض می‌دهد.

پشت گوشی شاهد ماژول دوربین مربعی هستیم که شباهت زیادی به ماژول دوربین آیفون ۱۱ و البته راکت لانچر آقای آرنولد دارد. برآمدگی ماژول دوربین زیاد نیست و تعادل گوشی را روی سطح صاف به هم نمی‌زند. نوار طلایی دور ماژول دوربین زیبایی خاصی به آن بخشیده است. پایین پنل پشتی هم لوگوی هواوی را می‌بینیم و خبری از لوگوی جدید nova نیست.

در مجموع، هواوی نووا 7i طراحی استانداردی دارد و انقلابی محسوب نمی‌شود. کیفیت ساخت گوشی کاملاً راضی‌کننده است اما در برابر نفوذ آب و گرد و غبار، مقاوم نیست. رنگ مشکی این گوشی هم نگاه‌ها را به خود خیره نمی‌کند و اگر خواهان جلب توجه هستید، باید رنگ سبز یا از آن بهتر، رنگ صورتی ساکورا را انتخاب کنید.

نمایشگر

نمایشگر 6.4 اینچی IPS هواوی نووا 7i را باید یکی از نقاط قوت آن در نظر گرفت. این صفحه بزرگ با رزولوشن ۲۳۱۰‍‍×۱۰۸۰ پیکسل و تراکم ۳۹۸ پیکسل در هر اینچ محتوای شفافی را به نمایش می‌گذارد. نسبت تصویر هم ۱۹.۲۵:۹ است که نسبت رایجی به‌حساب نمی‌آید.

کیفیت نمایش محتوا روی این صفحه IPS بسیار خوب است و از نظر غنای رنگ، کنتراست و زاویه دید، به‌راحتی رضایت شما را جلب می‌کند. رنگ‌ها بیش از حد اشباع نیستند و از حالت طبیعی خارج نمی‌شوند، اما اگر به رنگ‌هایی گرم‌تر و با غلظت کمتر علاقه دارید می‌توانید از منوی تنظیمات، حالت رنگ نرمال را انتخاب کنید.

پخش نور پس‌زمینه تقریباً در تمام سطح نمایشگر یکسان است، اما مثل اکثر محصولات هواوی شاهد سایه‌هایی در لبه‌ها و به‌خصوص اطراف حفره هستیم. حداکثر روشنایی صفحه هم تقریباً ۵۰۰ نیت است که در دنیای میان‌رده‌ها رقم متداولی محسوب می‌شود. به‌خاطر بازتاب زیاد شیشه، مشاهده محتوا زیر نور آفتاب کمی دشوار است اما غیرممکن نیست.

حفره نسبتاً بزرگ بالای صفحه هم پدیده جدیدی نیست و به مرور به آن عادت خواهید کرد. البته می‌توانید از منوی تنظیمات، حفره را با نوار مشکی عریض بپوشانید، ولی بهتر است این کار را نکنید.

نرم‌افزار و رابط کاربری

هواوی نووا 7i با اندروید ۱۰ و رابط کاربری EMUI 10 به دست ما رسیده و آپدیت امنیتی هم به دسامبر ۲۰۱۹ برمی‌گردد. جای خالی EMUI 10.1 با قابلیت‌های جذابش در این گوشی احساس می‌شود. البته نمونه‌ای که در اختیار ما قرار گرفته از نسخه غیررسمی و تستی رابط کاربری استفاده می‌کند. شاید در مدل نهایی که به بازار راه می‌یابد با ترکیب نرم‌افزاری به‌روزتری روبرو باشیم.

همان‌طور که می‌دانید این گوشی از سرویس‌های موبایل هواوی یا HMS استفاده می‌کند و فاقد سرویس‌های موبایل گوگل است. اپ گالری جای گوگل پلی استور را گرفته و برای نصب برنامه‌ها باید از ترکیب اپ گالری، بازار و مارکت‌های دیگری نظیر APKPure استفاده کنید. وضعیت سازگاری برنامه‌های ایرانی با HMS هنوز تغییری نکرده و تمام نکاتی که در این مطلب گفتیم همچنان برقرارند.

نسخه 10 رابط کاربری EMUI تفاوت ظاهری خاصی با نسل‌های قبلی ندارد و اگر از کاربران قدیمی هواوی یا آنر باشید، به‌راحتی می‌توانید با آن کار کنید. خوشبختانه دارک مود با اندروید 10 به این پوسته اضافه شده تا فضای کاملاً متفاوتی را در اندروید تجربه کنید. در ادامه تصاویری از صفحه هوم نووا 7i را می‌بینید.

استفاده از رابط کاربری به‌شکل پیش‌فرض با ژست‌های حرکتی شبیه آیفون ممکن است، اما در صورت تمایل می‌توانید دکمه‌های ناوبری مجازی را از منوی تنظیمات فعال کنید. هواوی تم‌ها و تصاویر پس‌زمینه متعددی را داخل رابط کاربری نووا 7i تعبیه کرده که همگی زیبا هستند، اما به مجموعه بزرگی از تم‌ها و تصاویر پس‌زمینه آنلاین هم دسترسی دارید.

اپلیکیشن اپتیمایزر هم مدیریت بهتر رم و حافظه داخلی، آنتی‌ویروس و چند قابلیت دیگر را در اختیار شما می‌گذارد. برنامه دیجیتال بالانس مدیریت استفاده از گوشی و اپلیکیشن ها را ممکن می سازد. با استفاده از این برنامه می توانید برای استفاده از گوشی در طول روز یا برای هر برنامه به شکل جداگانه سقف تعیین کنید.

رابط کاربری EMUI روی نووا 7i کاملاً روان و بی نقص اجرا می شود و معمولاً هیچ لگ و تأخیری را حس نمی کنید. در کنار بهینه سازی های نرم افزاری، بخش زیادی از این موضوع به سخت افزار قدرتمند گوشی بر می گردد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

سخت افزار

همان طور که گفتیم هواوی نووا 7i از چیپست نسبتاً جدید و بسیار قدرتمند Kirin 810 نیرو می گیرد که برای اولین بار وارد کشورمان شده است. در کنار این چیپست شاهد 8 گیگابایت حافظه رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی هستیم. این ترکیب، خیال شما را بابت اجرای تمام برنامه ها و اکثر بازی ها راحت می کند. البته پیش از این هم در مورد توان سخت افزاری چیپست Kirin 810 صحبت کرده ایم.

برای ارزیابی توان سخت افزاری هواوی نووا 7i به سراغ اپ های همیشگی یعنی انتوتو، گیکبنچ 5 و پی سی مارک رفتیم که نتایج به دست آمده را در دو حالت عادی و پرفرمنس می بینید.

نتایج بنچمارک هواوی نووا 7i در حالت عادی
نتایج بنچمارک هواوی نووا 7i در حالت پرفرمنس

با توجه به نتایج فوق، هواوی نووا 7i یکی از قوی ترین میان رده های بازار است. توان سخت افزاری کلی این گوشی در مقایسه با میان رده های یکی دو سال اخیر هواوی تا 50 درصد افزایش یافته که پیشرفت قابل توجهی محسوب می شود. البته حالت پرفرمنس تفاوت چندانی در کارآیی گوشی ایجاد نمی کند.

برای ارزیابی عملکرد پردازشگر گرافیکی Mali-G52 MP6 از اپلیکیشن 3DMark استفاده کردیم که نتایج به دست آمده در دو حالت عادی و پرفرمنس را در زیر می بینید.

عملکرد پردازشگر گرافیکی این گوشی هم در مقایسه با دیگر میان رده های هواوی نزدیک به سه برابر شده که خبر بسیار خوبی برای طرفداران دنیای گیم محسوب می شود. اینجا هم فعال کردن حالت پرفرمنس چندان تفاوتی در کارآیی دستگاه ایجاد نمی کند که دلیل آن مشخص نیست.

با توجه به نتایج فوق می توان با اطمینان گفت که هواوی نووا 7i یکی از قوی ترین میان رده های بازار است که در اجرای هیچ بازی و اپلیکیشنی کم نمی آورد. ما مثل همیشه دو بازی سنگین آسفالت 9 و کال آو دوتی موبایل را روی این گوشی تست کردیم. آسفالت 9 روی تنظیمات High Quality حتی پس از نیم ساعت اجرا، لگ و تأخیری نداشت و به روان ترین شکل ممکن اجرا شد. بالاترین تنظیمات کال آو دوتی موبایل روی این گوشی به کیفیت گرافیکی Very High و نرخ رفرش High محدود است و خبری از نرخ فریم Very High یا Max نیست. این موضوع احتمالاً به ناسازگاری سخت افزاری بر می گردد. با این حال در همین سطح شاهد اجرای بی نقص بازی بودیم. نکته مهم‌تر این‌که دمای دستگاه هنگام اجرای بازی به خوبی مدیریت می شود و شاهد داغ شدن بدنه نیستیم.

8 گیگابایت حافظه رم، عملکرد روان گوشی هنگام اجرای همزمان برنامه های متعدد را تضمین می کند ولی 128 گیگابایت حافظه داخلی هم برای اکثر کاربران کافیست، ولی متأسفانه برای افزایش حافظه باید از کارت حافظه مخصوص هواوی (NM Card) استفاده کنید که به سختی پیدا می شود.

تنها اسپیکر گوشی که روی لبه پایینی قرار گرفته، کیفیت و حجم صدای قابل قبولی دارد ولی کاهش هواوی سر کیسه را کمی شل می کرد و اسپیکر استریو را به این گوشی می آورد. البته حضور جک هدفون برای طرفداران موسیقی همیشه خبر خوبیست.

دوربین

هواوی نووا 7i چهار دوربین را در ماژول مربعی پشت بدنه جا داده که ترکیب آشنایی دارند: دوربین اصلی و فوق عریض به همراه دو دوربین ماکرو و عمق سنج. مشخصات اصلی این دوربین ها و دوربین سلفی را در ادامه می بینید.

  • دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی، سنسور 1/2.0 اینچی، ضریب اف 1.8، فوکوس خودکار PDAF
  • دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی، ضریب اف 2.4، فوکوس ثابت
  • دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی، ضریب اف 2.4، فوکوس ثابت
  • دوربین عمق سنج 2 مگاپیکسلی، ضریب اف 2.4
  • دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی، سنسور 1/3.06 اینچی، ضریب اف 2.0

البته به تعداد دوربین ها نباید زیاد توجه کنید. در واقع دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی و دوربین سلفی مهم ترین ابزارهای شما برای عکاسی هستند و سه دوربین دیگر در شرایط خاص به کار می آیند. شاید هم هیچ وقت از آنها استفاده نکنید.

دوربین اصلی هواوی نووا 7i یکی از بهترین ها در دنیای میان رده هاست. عکس ها در نمای کلی بسیار جذاب و خوش آب و رنگ هستند. کنتراست عالی، رنگ های زنده و پویا به همراه بازه دینامیکی وسیع در این تصاویر خودنمایی می کنند. جزئیات در تمام سطح عکس به شکل مطلوبی ثبت می شوند. البته اگر عکس ها را بزرگ کنید، می بینید جزئیات تصویر به سطح پرچمداران نمی رسد. در واقع پردازشگر تصویر این گوشی، عکس ها را به بهترین شکل برای مشاهده در صفحه کوچک یا اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی پردازش می کند.

در ادامه چند تصویر ثبت شده با دوربین اصلی هواوی نووا 7i در نور کافی را می بینید که بیشتر به کارت پستال شبیه هستند.

در محیط تاریک با کاهش قابل توجه جزئیات و غلظت رنگ مواجه هستیم. بخش هایی از تصویر به شکل عجیبی تار می شوند و ردپای نویز هم به وضوح دیده می شود. با این حال کیفیت کلی عکس در دنیای میان رده ها قابل قبول است. عکس های زیر با نووا 7i در محیط تاریک گرفته شده اند.

نایت مود تا حد زیادی وضعیت رنگ و نور و نویز را بهبود می دهد، اما تأثیر زیادی روی جزئیات ندارد. حتی ممکن است به خاطر لرزش دست، وضوح کلی تصویر هم از دست برود. در ادامه تفاوت بین حالت عادی و نایت مود را مشاهده می کنید.

image
image

دوربین فوق عریض نووا 7i اگرچه به پای دوربین اصلی نمی رسد، اما در نور کافی عکس های خوبی می گیرد. جزئیات عکس در لبه ها به شکل محسوسی کمتر از مرکز تصویر است ولی اعوجاج لبه ها به خوبی کنتر می شود. در محیط تاریک اما بهتر است سراغ این دوربین نروید، چون عکس هایی فاقد جزئیات و سرشار از نویز تحویل شما می دهد. قابلیت نایت مود برای این دوربین فعال نمی شود.

دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت به عنوان سیاهی لشکر در نووا 7i ایفای نقش می کند. ما که نتوانستیم عکس ماکرو خوبی با این دوربین بگیریم، شاید شما بتوانید. پیشنهاد می کنم برای عکاسی از سوژه های نزدیک از زوم دوبرابری دوربین اصلی استفاده کنید، مثل دو عکس زیر.

دوربین سلفی گوشی در نور کافی عملکرد خوبی دارد و عکسی با رنگ های زنده و جذاب ثبت می کند. جزئیات عکس در نمای کلی کافی به نظر می رسد ولی اگر عکس را به اندازه کافی بزرگ کنید، متوجه سافت شدن محسوس چهره و آبرنگی شدن پس زمینه خواهید بود. خوشبختانه قابلیت HDR این دوربین عالی عمل کند ولی اگر پرتره را فعال کنید، بخش زیادی از جزئیات پشت سوژه را از دست می دهید. سلفی های شبانه با کاهش جزئیات و افزایش نویز همراه هستند که البته در دنیای میان رده ها، این مسئله کاملاً طبیعیست.

عملکرد دوربین اصلی هواوی نووا 7i در حد بهترین میان رده های بازار است و دوربین سلفی هم عکس های قابل قبولی می گیرد، اما سه دوربین دیگر این گوشی را نمی توان چندان کاربردی دانست.

باتری و شارژ

هواوی در بخش باتری و شارژ سنگ تمام گذاشته و نووا 7i را به باتری 4200 میلی آمپر ساعتی و سوپرشارژ 40 واتی مجهز کرده است. این توان شارژ معمولاً به پرچمداران دنیای موبایل تعلق دارد اما چیپست جدید هواوی استفاده از آن را در میان رده ها ممکن ساخته است.

شارژدهی هواوی نووا 7i کم نظیر است. ظاهراً فقدان سرویس های متعدد گوگل در پس زمینه، مصرف انرژی دستگاه را تا حد زیادی کاهش می دهد. البته از طراحی بهینه چیپست 7 نانومتری Kirin 810 نیز نباید گذشت. به هر حال این گوشی وای فای روشن و روشنایی 50 درصدی نمایشگر حدود 15 ساعت زیر تست سنگین پی سی مارک دوام آورد. مهم تر از آن پایداری عملکرد گوشی زیر این تست است و همان طور که در نمودار می بینید، تفاوت چندانی در دمای گوشی یا نتیجه تست به وجود نیامده.

سرعت شارژ نوا 7i هم در دنیای میان رده ها رقیبی ندارد. این گوشی با سوپرشارژر 40 واتی و کابل مخصوص طی 30 دقیقه تا 65 درصد شارژ می شود و شارژ کاملش هم فقط به یک ساعت زمان نیاز دارد.

جمع بندی

هواوی نووا 7i چه از نظر توان سخت افزاری و چه از نظر شارژدهی باتری، فراتر از میان رده های معمول بازار است اما می دانید اینها همه ماجرا نیست. فقدان سرویس های گوگل و چالش های کنونی سرویس های موبایل هواوی می تواند تصمیم گیری برای خریدن این گوشی را دشوار کند. حداقل تا زمانی که اپلیکیشن های پرکاربرد به طور کامل با HMS سازگار نشوند، باید عادت های قدیمی خود را کنار بگذارید و برای استفاده از این اکوسیستم به مارکت های دیگری جز گوگل پلی استور و وب اپلیکیشن ها مراجعه کنید.

اگر به دنبال قوی ترین گوشی میان رده بازار با طراحی به روز، دوربین خوب و شارژدهی عالی هستید، بدون شک هواوی نووا 7i یکی از بهترین گزینه هاست. البته هنوز قیمت دقیق این گوشی مشخص نیست و شاید رقبایی از شیائومی و حتی هواوی و آنر بتوانند نووا 7i را به چالش بکشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • mehrdad6878
    mehrdad6878 | ۱ مرداد ۱۳۹۹

    فقط 5t

    • keyvan.yz
      keyvan.yz | ۲۶ مرداد ۱۳۹۹

      موافقم?

  • Amirhosein
    Amirhosein | ۱ مرداد ۱۳۹۹

    سلام، یک مدلی از هواوی P30 lite اومده به نام :huawei: p30 lite new edition که حافظه داخلی 256 گیگابایتی دارد و جالب تر اینکه هواوی در فروشگاه خودش دارد این میانرده را با قیمت 240 یورو می فروشد.

  • Amirhosein
    Amirhosein | ۱ مرداد ۱۳۹۹

    سلام، آقای مقدسی خسته نباشید،حافظه داخلی این گوشی از نوع UFS است یا نه؟
    چون هواوی نوا 4e با رم 6 گیگ حافظه ای از نوع UFS 2.1 داشت.:huawei: :huawei:

    • حمید مقدسی
      حمید مقدسی | ۱ مرداد ۱۳۹۹

      بله حافظه UFS 2.1 استفاده شده توی این گوشی

  • محمد حسین زرین
    محمد حسین زرین | ۳۱ تیر ۱۳۹۹

    به نظر شما اگه ظرفیت باتری و شارژر رو کنار بذاریم، نوا 5t بهتره یا این گوشی؟؟

    • حمید مقدسی
      حمید مقدسی | ۱ مرداد ۱۳۹۹

      قطعاً نووا 5t

      • keyvan.yz
        keyvan.yz | ۲۶ مرداد ۱۳۹۹

        ? ?

  • danial
    danial | ۳۱ تیر ۱۳۹۹

    نقطه ضعف های همه ی میانرده های هواوی :
    ۱:کیفیت افتضاح حاشیه نمایشگر
    ۲:عمق سنج دو مگاپیکسلی و پرتره فجیع
    )از هوش مصنوعی استفاده کنه بهتره)
    ۳:دوربین فوق عریض باید ۱۳ مگاپیکسل با و این دیافراگم بسته رو کنار بذاره

    نقاط قوت:
    ۱:سرعت شارژ عالی و باتری خوب
    ۲:دوربین اصلی خوب
    ۳:سخت افزار قابل قبول

    • حمید مقدسی
      حمید مقدسی | ۱ مرداد ۱۳۹۹

      به این راحتی نمیشه همه میان رده های هواوی رو جمع بست ?

    • keyvan.yz
      keyvan.yz | ۲۶ مرداد ۱۳۹۹

      عه؟نه بابا?

مطالب پیشنهادی