ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی سازگاری اپلیکیشن های مختلف با HMS روی گوشی هواوی Y7p

هواوی به عنوان یکی از بازیگران اصلی بازار موبایل ایران، سرانجام تصمیم گرفته گوشی های جدیدش را وارد کشورمان کند؛ گوشی هایی که به جای سرویس های گوگل از سرویس های موبایل هواوی یا HMS ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۰

هواوی به عنوان یکی از بازیگران اصلی بازار موبایل ایران، سرانجام تصمیم گرفته گوشی های جدیدش را وارد کشورمان کند؛ گوشی هایی که به جای سرویس های گوگل از سرویس های موبایل هواوی یا HMS بهره می برند. این گام مهم با هواوی Y7p شروع شد، محصولی که به تازگی در دیجیاتو بررسی شده است. در زمان بررسی این گوشی تعدادی اپلیکیشن متداول و مرسوم را تست کردیم تا ببینیم آیا این برنامه ها با HMS سازگار هستند یا خیر، و نتیجه کاملاً راضی کننده بود. در این مطلب بیش از 50 برنامه در حوزه های مختلف را انتخاب کردیم تا سازگاری آنها با سرویس های موبایل هواوی را ارزیابی کنیم.

شبکه های اجتماعی

تلگرام: از آنجا که این برنامه در کافه بازار وجود ندارد، برای نصب آن باید از اپ گالری هواوی استفاده کنید. این اپ بدون هیچ مشکلی نصب شده و با استفاده از ابزار مناسب جهت تغییر آی پی، اجرا می شود. اعلان های تلگرام بدون هیچ مشکلی دریافت می شود.

اینستاگرام: برنامه اینستاگرام را می توانید از طریق کافه بازار نصب کنید. این برنامه در اپ گالری وجود ندارد و شما را به وب اپلیکیشن (اجرا در مرورگر) هدایت می کند. با این حال پس از نصب به راحتی اکانت خود را وارد کرده یا اکانت جدید بسازید و از این برنامه استفاده کنید. البته ظاهراً این برنامه امکان نمایش اعلان ها را روی گوشی هواوی ندارد.

توییتر: این اپلیکیشن نه در اپ گالری و نه در کافه بازار حضور ندارد. برای بهره مندی از شبکه اجتماعی توییتر باید در کنار ابزار مناسب برای تغییر آی پی، از نسخه وب آن استفاده نمایید.

گپ: پیام رسان ایرانی گپ از طریق کافه بازار به راحتی نصب، اجرا و راه اندازی می شود. با این حال از آنجا که گپ از سرویس نوتیفیکیشن گوگل استفاده می کند، احتمالاً در دریافت اعلان ها با مشکل مواجه شوید.

لینکدین: این برنامه از کافه بازار یا اپ گالری قابل نصب است و به راحتی با وارد کردن حساب کاربری می توانید از آن استفاده کنید. این برنامه هم اعلان ها را به شما نشان نمی دهد و باید حتماً وارد اپ شوید تا پیام ها را ببینید.

اسکایپ: اسکایپ از کافه بازار نصب می شود و با وارد کردن حساب کاربری می توانید از آن استفاده کنید. ظاهراً این برنامه هم توانایی نمایش اعلان ها را ندارد.

واتس اپ: واتس اپ را می توانید از کافه بازار نصب و اجرا کنید. فرایند راه اندازی بدون هیچ مشکلی انجام شده و اعلان ها هم با موفقیت دریافت می شوند.

فروشگاه و خدمات آنلاین

دیجی کالا: این برنامه محبوب را می توانید از کافه بازار نصب و اجرا کنید. عملیات راه اندازی و ورود به حساب کاربری بدون هیچ مشکلی انجام شده و برنامه به طور کامل کار می کند.

دیوار: برنامه دیوار از طریق کافه بازار نصب می شود اما در موقعیت یابی خودکار مشکل دارد. با این حال با انتخاب دستی شهر و وارد شدن به حساب کاربری می توانید به راحتی از این برنامه استفاده کنید.

شیپور: برنامه شیپور از طریق کافه بازار نصب می شود. با اجرای این برنامه پیامی مشاهده می کنید مبنی بر اینکه «شیپور بدون سرویس های گوگل اجرا نمی شود» ولی ظاهراً فقط مشکل در مکان یابی خودکار است و دیگر امکانات برنامه به طور کامل کار می کند.

باما: این برنامه از کافه بازار نصب می شود و فرایند راه اندازی آن نیز بدون هیچ مشکلی پیش می رود.

اسنپ مارکت: این اپلیکیشن از طریق کافه بازار نصب می شود و به راحتی می توانید وارد حساب کاربری خود شوید. این برنامه هم در تشخیص موقعیت مکانی شما مشکل دارد ولی تمام قابلیت های اساسی آن کار می کنند.

اسنپ فود: نصب و راه اندازی این برنامه از طریق کافه بازار به راحتی انجام می شود. با این حال در حین استفاده از برنامه با پیغام خطای «پشتیبانی نکردن از دستگاه های فاقد سرویس های گوگل» مواجه می شوید ولی مشکل فقط به تشخیص موقعیت مکانی شما مربوط می شود. مابقی امکانات اصلی این برنامه بدون هیچ مشکلی قابل استفاده هستند.

بازی

آمیرزا: بازی محبوب آمیرزا به راحتی از طریق کافه بازار نصب و اجرا می شود.

آسفالت 9: این بازی نسبتاً سنگین را باید از طریق اپ گالری نصب کنید. اکثر گیمرها معمولاً آسفالت 9 را به حساب گوگل پلی گیمز متصل می کنند ولی از آنجا که این سرویس در گوشی هواوی Y7p فعال نیست، باید همه چیز را از اول شروع کنید. البته هواوی سرویس جایگزین خود را برای این کار ارائه کرده و بازی به حساب هواوی آیدی شما متصل می شود تا در آینده برای انتقال پیشرفت بازی مشکلی نداشته باشید. تجربه خود بازی روی این گوشی اقتصادی به خاطر سخت افزار نه چندان قدرتمند، خیلی دلچسب نیست.

کال آو دوتی موبایل: این بازی را نه روی اپ گالری پیدا می کنید و نه روی کافه بازار. تنها راه دانلود کال آو دوتی موبایل، دانلود مستقیم فایل APK است که ما سایت APKPure را برای این روش پیشنهاد می کنیم. فایل دانلودی این بازی فرمت XAPK دارد و برای نصب آن باید XAPK Installer را از APKPure دانلود کنید. پس از نصب، بازی به راحتی اجرا می شود و می توانید با وارد کردن اکانت اکتیویژن، اطلاعات قبلی خود را بازیابی کنید. این بازی با حداقل تنظیمات گرافیکی و فریم ریت روی هواوی Y7p اجرا می شود.

کندی کراش: این بازی ساده و پرطرفدار را می توانید از طریق کافه بازار نصب کنید. بازی بدون هیچ مشکلی اجرا می شود.

کلش آو کلنز: این بازی استراتژی محبوب را باید از کافه بازار دانلود و نصب کنید. پس از نصب، امکان اتصال به اکانت گوگل وجود ندارد ولی اگر پیش از این آیدی سوپرسل ساخته باشید، می توانید اکانت قبلی خود را بازیابی کنید و بازی را ادامه دهید.

کوئیز آو کینگز: این بازی به راحتی از طریق کافه بازار نصب و اجرا می شود.

سونیک دش: بازی سونیک دش با اینکه به شما پیام خطا می دهد، ولی بدون هیچ مشکلی نصب شده و بدون هیچگونه لگ و تأخیر، اجرا می شود.

پسرخوانده: بازی پسرخوانده از کافه بازار نصب و اجرا می شود. البته برای ذخیره پیشرفت در بازی باید اکانت خود را به گوگل پلی گیمز متصل کنید که متأسفانه این امکان وجود ندارد.

گلمراد: بازی گلمراد از کافه بازار قابل نصب است، ولی در زمان اجرا با پیام خطا از شما استقبال کرده و بدون هیچ پیغام دیگری روی صفحه لودینگ باقی می ماند. احتمالاً این بازی به سرویس های دیگری از گوگل نیاز دارد.

خدمات بانکی

آپ: برنامه آپ به راحتی از طریق کافه بازار نصب و اجرا می شود. تمام قابلیت های این برنامه قابل استفاده هستند.

724: این برنامه پس از نصب از طریق کافه بازار، با پیغام خطا مبنی «فقدان الزامات امنیتی برای اجرا» از شما استقبال می کند و سپس بسته می شود.

دیجی پی: برنامه دیجی پی از کافه بازار نصب می شود. ثبت نام و راه اندازی برنامه بدون هیچ مشکلی پیش می رود و تمام سرویس های آن به خوبی کار می کنند.

تومن: برنامه تومن را باید از کافه بازار نصب کنید. این برنامه با اینکه در ابتدای امر پیغام خطای مبنی بر «فقدان سرویس های گوگل» را به شما نشان می دهد، اما پس از آن به راحتی راه اندازی و اجرا می شود و می توانید از قابلیت های مختلف آن استفاده کنید.

هف هشتاد: برنامه هف هشتاد به راحتی از طریق کافه بازار نصب و اجرا می شود و می توانید از سرویس هایش استفاده کنید.

سفر و مسیریابی

الوپیک: اپلیکیشن الوپیک به راحتی از طریق کافه بازار نصب و اجرا می شود، ولی پیغام خطا می دهد. با این حال امکان ورود به حساب کاربری وجود دارد. این برنامه امکان دسترسی به موقعیت مکانی شما را ندارد ولی اگر موقعیت مبدأ و مقصد را به شکل دستی وارد کنید، می توانید از خدمات این برنامه بهره مند شوید.

بلد: نقشه و مسیریاب بلد از جمله برنامه هاییست که پس از نصب از طریق کافه بازار، به راحتی موقعیت مکانی شما را پیدا می کند. سایر قابلیت های این اپلیکیشن از جمله مسیریابی و مشاهده مکان های منتخب نیز به درستی کار می کند.

نشان: نقشه و مسیریاب نشان از طریق کافه بازار نصب می شود و به درستی کار می کند. این برنامه نیز مشکلی در تشخیص موقعیت مکانی شما نداشته و مسیریابی هم کاملا دقیق انجام می شود.

تپسی: اپلیکیشن تپسی روی گوشی هواوی Y7p نصب می شود اما به خاطر فقدان سرویس های گوگل قابل استفاده نیست. برای استفاده از تپسی می توانید وب اپلیکیشن آن را روی مرورگر فایرفاکس اجرا کنید. با پین کردن این وب اپ روی صفحه هوم، دسترسی به آن راحت تر خواهد شد. همچنین به گفته هواوی، اپلیکیشن سازگار با HMS تپسی در دست توسعه است و به زودی منتشر می شود.

اسنپ: ما پیش از این برنامه اسنپ را روی این گوشی تست کرده بودیم. برنامه اجرا می شد اما امکان دسترسی به موقعیت مکانی شما را نداشت. در حال حاضر به دلایل نامشخص، این برنامه اصلا اجرا نمی شود. خوشبختانه وب اپلیکیشن اسنپ به طور کامل کار می کند و می توانید با پین کردن این وب اپ روی صفحه هوم، به راحتی از خدماتش استفاده کنید. به گفته هواوی اپلیکیشن سازگار با HMS اسنپ در دست توسعه است و به زودی منتشر می شود.

موزیک و ویدیو

آنتن: اپلیکیشن آنتن به راحتی از طریق کافه بازار نصب می شود و تمام امکانات آن به درستی کار می کنند.

آپارات: اپلیکیشن آپارات را می توانید از کافه بازار نصب کنید. مراحل راه اندازی و استفاده از این برنامه نیز بدون دردسر پیش می رود.

فیلیمو: این برنامه هم به راحتی از کافه بازار نصب شده و به درستی کار می کند.

اسپاتیفای: این برنامه را می توانید از کافه بازار نصب کنید و با وارد شدن به حساب کاربری خود، از گوش دادن به موزیک های روز دنیا لذت ببرید.

تلوبیون: این اپلیکیشن پس از نصب از طریق کافه بازار، به درستی اجرا می شود.

ابزارها

فایرفاکس: مرورگر فایرفاکس را می توانید از طریق کافه بازار نصب کنید. پس از نصب، بهتر است وارد حساب کاربری خود شوید تا اطلاعات مرور وب خود را بین دستگاه های مختلف سینک کنید. تمام قابلیت های این مرورگر به طور کامل فعال هستند.

ایپکس لانچر: ظاهراً گوشی های جدید هواوی میانه خوبی با لانچرهای ثالث ندارند. ایپکس لانچر روی هواوی Y7p نصب و اجرا می شود، اما شاهد رفرش شدن مکرر صفحه و حتی بازگشت اتفاقی به لانچر هواوی هستیم.

گو لانچر: همان توضیحی که برای ایپکس لانچر دادیم، اینجا هم صادق است. گو لانچر هم به دفعات رفرش شده و گاهی اوقات با زدن دکمه هوم به صفحه هوم هواوی برمی گردیم.

نووا لانچر: این لانچر برخلاف دو نمونه قبلی به درستی نصب و اجرا می شود و مهم تر اینکه کاملاً پایدار است.

مای ایرانسل: برنامه مای ایرانسل به راحتی از کافه بازار نصب شده و مشکلی نیز در اجرای آن به چشم نمی خورد. تمام قابلیت های این برنامه به درستی کار می کنند.

همراه من: برنامه همراه من را نیز باید از کافه بازار نصب کنید. پس از نصب تمام قابلیت های این برنامه به خوبی کار می کنند.

تهران من: این اپلیکیشن نیز پس از نصب از کافه بازار، به طور کامل کار می کند.

آفیس: مجموعه مایکروسافت آفیس از طریق کافه بازار نصب می شود و می توانید با وارد شدن به حساب کاربری خود از تمام امکانات استفاده کنید.

تقویم فارسی: تقویم فارسی یا Persian Calendar به راحتی از طریق کافه بازار نصب شده و بدون هیچ مشکلی کار می کند.

اسنپسید: ویرایشگر عکس حرفه ای گوگل یا Snapseed را می توانید از کافه بازار نصب کنید. تمام قابلیت های این برنامه به راحتی قابل استفاده هستند.

تقویم باد صبا: این برنامه از طریق کافه بازار نصب شده و به راحتی اجرا می شود.

طاقچه: اپلیکیشن محبوب طاقچه اگرچه در مورد فقدان سرویس های گوگل به شما هشدار می دهد ولی به راحتی نصب، راه اندازی و اجرا می شود.

VSCO: این برنامه محبوب ویرایش تصویر به حساب کاربری نیاز دارد، ولی به دلایل نامشخص امکان ثبت نام با ایمیل یا شماره تلفن روی گوشی جدید هواوی وجود ندارد و برنامه به درخواست شما پاسخ نمی دهد.

گوگل

تقویم گوگل: این برنامه اجرا نمی شود و لمس آیکن اپ هیچ پاسخی در پی ندارد. البته برنامه تقویم هواوی می تواند نیاز شما را تا حد زیادی مرتفع کند، ضمن اینکه امکان همگام سازی با دیگر برنامه ها را نیز دارد.

گوگل کروم: مرورگر محبوب گوگل به راحتی از طریق کافه بازار نصب می شود و می توانید از آن استفاده کنید. داخل مرورگر امکان ورود به حساب کاربری گوگل و استفاده از سرویس های متعدد آن وجود دارد.

گوگل داکز: این برنامه پس از اجرا به سرعت خارج می شود. برای ویرایش فایل های متنی می توانید از مجموعه آفیس یا دیگر برنامه های جایگزین استفاده کنید.

گوگل درایو: این برنامه پس از اجرا به سرعت خارج می شود. برای پشتیبان گرفتن از فایل ها می توانید از سرویس فضای ابری هواوی کلاد استفاده کنید که با ساختن هواوی آیدی فعال می شود.

جیمیل: این برنامه اجرا می شود اما پیغام خطا می دهد. برای استفاده از ایمیل گوگل خود می توانید نام کاربری و رمز عبور خود را وارد برنامه ایمیل هواوی کنید. ایمیل ها شما مستقیماً وارد اینباکس خواهد شد.

جیبورد: کیبورد محبوب گوگل به راحتی از طریق کافه بازار نصب می شود. امکان انتخاب این کیبورد به عنوان پیش فرض در تنظیمات گوشی وجود دارد.

گوگل مپس: نقشه و مسیریاب گوگل از طریق کافه بازار روی گوشی هواوی Y7p نصب و اجرا می شود. جالب اینکه برنامه به راحتی موقعیت مکانی شما را پیدا می کند، در حالی که اپلیکیشن های دیگر نمی توانند با استفاده از API های گوگل، موقعیت شما را بیابند. تمام قابلیت های این برنامه در دسترس شماست، اما امکان ورود به حساب کاربری وجود ندارد.

گوگل پادکست: ای برنامه کاربردی را می توانید از طریق کافه بازار نصب کنید. قابلیت های برنامه یعنی جستجو و پخش پادکست ها به خوبی کار می کند ولی امکان ورود به حساب کاربری وجود ندارد.

گوگل شیتس: این برنامه پس از اجرا به سرعت خارج می شود. برای ویرایش فایل های اکسل و دیگر صفحات گسترده می توانید از مجموعه آفیس یا دیگر برنامه های جایگزین استفاده کنید.

گوگل اسلایدز: این برنامه پس از اجرا به سرعت خارج می شود. مایکروسافت آفیس جایگزین خوبی برای این برنامه است.

گوگل ترنسلیت: این برنامه از طریق کافه بازار نصب می شود و تمام قابلیت های آن از جمله ترجمه زنده با استفاده از دوربین و ترجمه آفلاین به خوبی کار می کنند.

جمع بندی

همان طور که قبلاً هم گفتیم، تجربه استفاده از گوشی بدون سرویس های گوگل آنقدرها هم عجیب و غریب نیست و بسیاری از خدمات گوگل را می توان به راحتی جایگزین کرد. با این حال جایگزینی کامل اندروید گوگل با اندروید اپن سورس به تلاش دیگر شرکت ها و توسعه دهندگان بستگی دارد. مسائلی که حین نصب و اجرای اپلیکیشن ها روی هواوی Y7p به آنها مواجه شدیم را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

  • بعضی اپلیکیشن های گوگل به هیچ وجه اجرا نمی شوند و در صورت نیاز، باید از نسخه تحت وب آنها استفاده کنید.
  • اکثر اپلیکیشن های ایرانی امکان شناسایی موقعیت مکانی شما را ندارند، در حالی که GPS گوشی به درستی کار می کند. شرکت های سازنده با جایگزین کردن API های موقعیت یابی می توانند به راحتی این مسئله را رفع کنند.
  • تعداد زیادی از اپلیکیشن ها، به خصوص پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی از سرویس نوتیفیکیشن گوگل استفاده می کنند و به همین دلیل، امکان نمایش اعلان ها را روی این گوشی ندارند. به جز تلگرام و واتس اپ، بقیه برنامه ها از این مسئله رنج می برند.

با توجه به گفته های هواوی، برنامه های ایرانی با همکاری کافه بازار به تدریج در حال سازگار شدن با سرویس های موبایل هواوی (HMS) هستند و احتمالاً بخش زیادی از مسائلی که گفتیم، به زودی مرتفع خواهد شد. ما تلاش کردیم بیشتر اپ های پرکاربرد را در این مطلب پوشش دهیم. اگر شما از برنامه خاصی استفاده می کنید که در لیست فوق دیده نمی شود، می توانید آنها را در بخش نظرات به ما معرفی کنید تا سازگاری این اپ ها با گوشی های جدید هواوی را بررسی نماییم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • MMohammadM
    MMohammadM | ۲۷ دی ۱۳۹۹

    سلام
    من واقعا هواوی رو دوست دارم اما تا زمانی که مشکلات حل نشه و ایرانو هم جزو لیست های خود قرار ندهد ناراضییم
    در ضمن برخی از اپ هایی که شما در این لیست گفتید با گوشی من سازگار ولی برخی خاش هم که شما نوشتید باز میشه نمیشه و خیلی برنامه ها همچون برنامه های code نویسی و ...
    امیدوارم که به زودی مشکلات را حل کنند.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی