ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

روسیه احتمالا تکنولوژی تخریب ماهواره در فضا را آزمایش کرده است

وزارت دفاع آمریکا باور دارد که روسیه احتمالا تکنولوژی جدیدی را در فضا آزمایش کرده است. براساس ادعای این نهاد دولتی آمریکایی روسیه میتواند از این تکنولوژی برای تخریب ماهواره هایی استفاده کند که در ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰

وزارت دفاع آمریکا باور دارد که روسیه احتمالا تکنولوژی جدیدی را در فضا آزمایش کرده است. براساس ادعای این نهاد دولتی آمریکایی روسیه میتواند از این تکنولوژی برای تخریب ماهواره هایی استفاده کند که در مدار زمین قرار دارند. البته در آزمایش اخیر هیچ ماهواره ای تخریب نشده است اما مقامات ارتش آمریکا نگران هستند که در آینده از این فناوری برای نابودی ماهواره هایشان استفاده گردد.

براساس ادعای فرماندهی فضایی آمریکا که مسئولیت ردیابی کلیه اجرام موجود در مدار زمین را بر عهده دارد در تاریخ ۱۵ جولای یکی از ماهواره های روسیه به نام Kosmos 2543 شی ناشناخته ای را در داخل مدار آزاد کرد. این شی در نزدیکی یکی دیگر از ماهواره های روسی آزاد شد هرچند که هیچ برخوردی میان آنها رخ نداد. در زمان آزمایش، وزارت دفاع روسیه تایید کرد که Kosmos 2543 با هدف انجام نوعی بازرسی فضایی به ماهواره دیگری نزدیک شده است اما ردیاب های آمریکایی متوجه وجود شی جدیدی در مدار شدند که دقیقا در زمان انجام این «بررسی» درون مدار قرار گفت.

طبق گفته مقامات روسیه Kosmos 2543 نوعی ماهواره بازرسی است و در نتیجه نزدیک شدن آن به یک ماهواره روسی دیگر ابدا رفتار عجیبی نیست. در واقع آنطور که گفته می شود این رفتاری عادی برای تمامی ماهواره های روسی طی یک دهه اخیر بوده است.

برایان ویدن مدیر برنامه ریزی بنیاد جهان امن در این باره گفت:

ماهواره های روسی مدتی است که به راکت ها یا دیگر ماهواره های روس نزدیک می شوند و بعد از چندین بار نزدیک و دور شدن در نزدیکی آنها به حضور فضایی خود ادامه می دهند.

با این حال به نظر می رسد که Kosmos 2543 کاری فراتر از بازرسی یک ماهواره روسی دیگر انجام داده باشد. این ماهواره در دسامبر سال قبل و توسط ماهواره دیگری به نام Kosmos 2542 وارد فاز عملیاتی شد. در ژانویه امسال ردیاب های ماهواره ای متوجه حرکت مشکوک این دو ماهواره در کنار یک ماهواره جاسوسی آمریکایی به نام USA 245 شدند. ژنرال جان جی ریموند فرمانده ستاد فرماندهی فضایی آمریکا و رئیس عملیاتهای فضایی نیروی فضایی این کشور در این باره گفت:

ما این رفتار را غیرعادی و ناراحت کننده می دانیم. این رفتارها از پتانسیل بالایی برای ایجاد یک موقعیت خطرناک در فضا برخوردارند.

تخریب ماهواره در فضا
تصویری از ژنرال ریموند

حالا ریموند ضمن اعتراض به پرتابه آزاد شده از Kosmos 2543 این اتفاق را نشانه وجود یک سیستم تسلیحاتی می داند.

سیستم ماهواره ای روسیه که برای انجام این آزمایش تسلیحاتی در مدار مورد استفاده قرار گرفت همان سیستمی است که اوایل امسال نیز ما را نگران کرده بود؛ درست زمانی که روسیه در نزدیکی یکی از ماهواره های دولتی آمریکا مانور انجام داد. این مدرک دیگری است که نشان میدهد روسیه در تلاش برای ساخت و تست سیستم های تسلیحاتی فضایی است و براساس دکترین نظامی کرملین قصد دارد با بکارگیری این تسلیحات دارایی های آمریکا و همپیمانان فضایی آن را در معرض خطر قرار دهد.

بد نیست اشاره کنیم که آزاد سازی ماهواره های کوچک در مدار از طریق ماهواره های بزرگ کار چندان نامتعارفی نیست. ماهواره هایی که ابعاد متوسطی دارند معمولا از طریق ایستگاه فضایی بین المللی آزاد می شوند در حالی که نیروی هوایی آمریکا نیز با استفاده از هواپیمای فضایی مرموز خود به نام X-37B چندین ماهواره کوچک را بین سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ در مدار آزاد کرد.

نکته قابل تامل در مورد آزمایش فضایی روسیه این است که پرتابه آزاد شده از طریق ماهواره آن با سرعت بالایی حرکت می کرد (دست کم نسبت به ماهواره مادر خود) و این نشان می دهد که پرتابه مورد بحث چیزی فراتر از یک ماهواره نظارتی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • s.s.b
    s.s.b | ۳ مرداد ۱۳۹۹

    توافق غیر نظامی کردن فضا که میگفت هیچ کشوری حق قرار دادن سلاح ئر فضا نداره شوروی و امریکا امضاش کردند دیگه العان تق لقه امریکایا ارتش فضایی تاسیس کردند روسها هم دارند سلاح ازمایش میکنند

  • sackboy
    sackboy | ۳ مرداد ۱۳۹۹

    آره دیگه، از دید اونا فقط آمریکا حق داره ارتش فضایی داشته باشه! چیزی که عوض داره گله نداره.

    • Ahmad
      Ahmad | ۳ مرداد ۱۳۹۹

      نه فقط امریکا این حق نداره بلکه فقط امریکا این توانایی داره.
      و البته کشورهای ستیزه جویی مثل کره شمالی روسیه چین کوبا ونزوئلا ایران حق داشتن این نیرو ندارن چون ظرفیتش ندارن.
      فکر کن یک خر شاخ داشته باشه مثلمه چون نمیفهمه به خودش و بقیه اسیب میزنه براهمینه خرا شاخ ندارن
      ایران اگه روزی دستش به بمب هسته ای برسه اولا دور ایران دیوار میکشه و ایران تبدیل به بزرگترین زندان دنیا میکنه ثانیا احتمالا جنگ جهانی بعدی راه میندازه

      • Reza12022
        Reza12022 | ۸ مرداد ۱۳۹۹

        هیروشیما فقط بسه واسه نمونه این جریانی که شما میگید

  • Ahmad
    Ahmad | ۳ مرداد ۱۳۹۹

    این ماهواره روس همونطور که از اسمش مشخصه نیاید چیز مهمی باشه

    احتمالا به ماهواره های مجرد خدمت رسانی میکنه?

  • MOHAMMADmartin
    MOHAMMADmartin | ۳ مرداد ۱۳۹۹

    روسیه چین جز ضرر برای دنیا هیچی ندارن البته حکومتاشون

    • Reza12022
      Reza12022 | ۴ مرداد ۱۳۹۹

      تا جنابعالی جونت درآد

مطالب پیشنهادی