ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

ابرخودرو T50 رسما استارت خورد؛ آخرین شاهکار گوردن میوری در آستانه تولید

تولید موتور ابرخودرو T50 جدیدترین کار طراح افسانه‌ای صنعت خودروسازی یعنی گوردن میوری رسما توسط شرکت کازوث انگلستان استارت خورد. این موتور 3.9 لیتری V12 برای اولین بار بر روی داینامومتر روشن شده است و ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۵ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰

تولید موتور ابرخودرو T50 جدیدترین کار طراح افسانه‌ای صنعت خودروسازی یعنی گوردن میوری رسما توسط شرکت کازوث انگلستان استارت خورد. این موتور 3.9 لیتری V12 برای اولین بار بر روی داینامومتر روشن شده است و قرار است باقی مراحل تست و توسعه آن در چند ماه آینده ادامه پیدا کند.

گوردن میوری قصد دارد تا یک جانشین شایسته برای محصول افسانه ای خود یعنی مک لارن F1 عرضه کند و به همین دلیل به شرکت کازورث سفارش ساخت موتور ابرخودرو T50 را داده است. این موتور سبک ترین موتور V12 ای است که می تواند بر روی یک خودروی شهری نصب شود.

موتور ابرخودرو T50

این موتور تنها 180 کیلوگرم وزن خواهد داشت و حداکثر دور موتور آن به 12.100 rpm می‌رسد. نسبت قدرت به حجم این موتور نیز به 166 اسب بخار به ازای هر لیتر می‌رسد که بالاترین نسبت بین تمامی موتورهای 12 سیلندر امروزی به شمار می‌رود.

در 9 ماه گذشته مهندسین شرکت کازورث یک موتور 3 سیلندر 12 سوپاپه را طراحی کرده بودند تا مبنای کار نمونه اصلی یعنی موتور 12 سیلندر باشد. در این موتور 3 سیلندر از طراحی اصلی در پیستون‌های آلومینیومی، سوپاپ و شاتون‌های تیتانیومی و استارت موتور 48 ولتی کمک گرفته شده است.

در حال حاضر شرکت سازنده این ابرخودرو یعنی GMA در حال بررسی حداکثر توان و گشتاور تولیدی این موتور است. میوری نیز اعلام کرده است که حداکثر قدرت این موتور به 663 اسب بخار هم خواهد رسید. پیش از این رقم 641 اسب بخار در حداکثر دور 11.500 rpm اعلام شده بود.

اما مسئله اصلی این است که چرا گوردون میوری بر استفاده از موتور V12 سنتی تنفس طبیعی اصرار می‌ورزد؟ این در حالی است که امروزه عصر استفاده از موتورهای مجهز به توربوشارژر است.

میوری اعتقاد دارد که هیچ موتوری مشابه با موتورهای 12 سیلندر توانایی پاسخگویی به فشار پدال گاز را ندارد و این مسئله در کنار وزن بسیار سبک ابرخودرو T50 باعث می‌شود تا محصول نهایی نزدیک ترین حالت را به سریع ترین خودروی قرن 20 یعنی مک لارن F1 داشته باشد.

میوری حتی پا را از این نیز فراتر گذاشته و اعلام کرده است که موتور جدید ساخت کازورث به نسبت موتور ساخت بخش M power مک لارن F1 در حدود 3 برابر واکنش سریعتری به فشار پدال گاز دارد و عملکردی در حد و اندازه خودروهای مسابقه ای فرمول 1 خواهد داشت.

T50 همانند مک لارن از آرایش 3 سرنشینه بهره می‌برد. راننده این خودرو دقیقا در مرکز آن قرار خواهد داشت. همچنین این ابرخودور از فنی بهره می‌برد که اولین بار توسط خود میوری در خودروی مسابقه ای فرمول یک برابهام برای افزایش آیرودینامیک خودرو استفاده شده بود. با توجه به تمامی این موارد T50 تنها 980 کیلوگرم وزن خواهد داشت.

این موتور در حدود نصف وزن موتورهای V12 معمول ساخت شرکت فراری و لامبورگینی وزن خواهد داشت و حتی سیستم 48 ولتی استارت آن نیز در حدود 21 کیلوگرم وزن کمتری به نسبت استارت‌های معمولی دارد. موتورهای ساخت شرکت فراری و لامبورگینی در حدود 250 تا 300 کیلوگرم وزن دارند.

جعبه دنده 6 سرعته دستی ساخت شرکت Xtrac که T50 را همراهی می کند نیز در حدود 10 درصد وزن کمتری به نسبت جعبه دنده استفاده شده در مک لارن F1 دارد.

Gordon Murray in front of the McLaren F1 XP1, December 23rd, 1992.
23 دسامبر 1992؛ گوردن میوری در کنار یک دستگاه مکلارن F1 XP1

میوری سفارش ساخت موتوری را به شرکت کازورث داده است که توانایی دور خوردن در دو حالت مختلف رانندگی عادی و مسابقه ای را دارد. در حالت عادی موتور تا 9500 rpm دور می‌خورد که در حد و اندازه موتورهای تنفس طبیعی امروزی فراری است و در حالت مسابقه‌ای این موتور توانایی دور خوردن تا مرز 12000 rpm را نیز خواهد داشت.

با وجود تمامی موارد گفته شده می‌توان رانندگی آرامی را با ابرخودرو T50 تجربه کرد چراکه موتور این خودرو در حدود 71 درصد از گشتاور تولیدی خود را تا حداکثر دور 2500 rpm تولید میکند.

میوری با افتخار اعلام کرده است که این محصول تماما انگلیسی بوده و به دست مهندسین و صنعت گران انگلیسی تولید شده است و به همین دلیل کمترین ضربه را از گسترش ویروس کرونا در ماه های اخیر خورده است. بخش اعظمی از مراحل تولید این خودرو به صورت محلی و توسط صنعت گران داخلی انگلستان انجام شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Erfaan Zandii
    Erfaan Zandii | ۵ مرداد ۱۳۹۹

    ارزش سهام ایرانخودرو در بورس ‌حتی از هیوندای بیشتر است زیبا نیست؟؟

مطالب پیشنهادی