ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا مریخ‌نورد «استقامت» را به فضا پرتاب کرد [تماشا کنید]

جدیدترین مریخ نورد ناسا به نام «استقامت» (Perseverance) عصر دیروز با موفقیت از ایالت فلوریدا به فضا پرتاب شد و سفر تقریباً ۷ ماهه به مریخ را آغاز کرد. این ربات شش چرخ که تقریباً ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰

جدیدترین مریخ نورد ناسا به نام «استقامت» (Perseverance) عصر دیروز با موفقیت از ایالت فلوریدا به فضا پرتاب شد و سفر تقریباً ۷ ماهه به مریخ را آغاز کرد. این ربات شش چرخ که تقریباً هم اندازه یک ماشین شاسی بلند است، پس از فرود خاک مریخ را به امید کشف گذشته مرموز این سیاره مطالعه خواهد کرد.

مأموریت اصلی مریخ نورد استقامت بررسی احتمال وجود حیات در سیاره مریخ در ۳.۸ میلیارد سال قبل است. این مریخ نورد به تجهیزات پیشرفته‌ای مجهز شده که به آن در جستجوی میکروب‌ها در سنگ و خاک مریخ کمک می‌کنند. یکی از مهم ترین ابزارهای این وسیله دستگاه حفر پیشرفته‌ای است که کار نمونه برداری، بسته بندی و رها کردن نمونه‌ها در مکان‌های از پیش تعیین شده را انجام خواهد داد.

استقامت قادر به جمع آوری نمونه از سطح مریخ است اما نمی‌تواند آنها را به زمین ارسال کند، بنابراین در مأموریت آتی مریخ نورد دیگری همراه با راکت به مریخ ارسال خواهد شد تا نمونه‌ها را به زمین برگرداند. البته احتمالاً با این مأموریت سال‌ها فاصله داریم.

استقامت ساعت ۱۶:۲۰ دیروز به وقت ایران از دماغه کیپ کاناورال واقع در ایالت فلوریدا به فضا پرتاب و یک ساعت بعد از راکت جدا شد. ناسا سپس ارتباط با این مریخ نورد را برقرار کرد تا در طول سفر هفت ماهه آن را ردیابی کند. انتظار می‌رود این مریخ نورد ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ (۳۰ بهمن) به سیاره سرخ برسد.

استقامت پس از سفر هفت ماه به مریخ خواهد رسید و باید فرودی سخت را بر سطح این سیاره انجام دهد که تیم مهندسی ناسا آن را «هفت دقیقه ترسناک» توصیف کرده است. در طی فرآیند پیچیده فرود، استقامت باید سرعتش را در مدت زمان کوتاه از حدود ۲۰ هزار کیلومتر بر ساعت به حدود ۳ کیلومتر بر ساعت برساند تا متلاشی نشود.

استقامت به چندین میکروفن مجهز شده تا تمام صداهای فرود را ضبط کند. علاوه بر این تعبیه چندین دوربین باکیفیت سبب می‌شود تا از دید این مریخ نورد فرود بر سطح مریخ را تجربه کنیم. این وسیله پس از فرود از یک نیروگاه هسته‌ای تقریباً ۴ کیلویی با سوخت پلوتونیوم نیرو خواهد گرفت.

یک هلیکوپتر کوچک نیز همراه با استقامت به مریخ می‌رود و احتمالاً به اولین دستگاه ساخت دست انسان تبدیل خواهد شد که در سیاره‌ای دیگر پرواز می‌کند. پنج قطعه از لباس فضایی آینده ناسا نیز در این مأموریت به مریخ می‌روند تا مقاومت آنها در سطح این سیاره سنجیده شود. علاوه بر این سه تراشه حاوی ۱۱ میلیون اسم همراه با استقامت به مریخ خواهند رفت.

استقامت حالا در اعماق تاریک فضا سفرش به مقصد مریخ را ادامه می‌دهد. این وسیله پس از رسیدن به این سیاره احتمالاً با دو مهمان دیگر از زمین برخورد خواهد کرد. مدارگرد «امید» امارات متحده عربی قرار است همزمان با استقامت در ماه فوریه به این سیاره برسد. چین نیز با فضاپیمای «Tianwen-1» که حدوداً یک هفته قبل پرتاب شد، مدارگرد، سطح نشین و مریخ نورد را راهی سیاره سرخ کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • mahmood torabi
    mahmood torabi | ۱۱ مرداد ۱۳۹۹

    مسأله الان دوچرخه سواری بانوان هستش نه به مریخ رفتن

  • molavy
    molavy | ۱۰ مرداد ۱۳۹۹

    پولشون رو حروم کردن،که چی

    • CCR
      CCR | ۱۰ مرداد ۱۳۹۹

      که توهه ن ? فهم بفهمی برای پیشرفت باید خرج کرد نه دعا !!!!!

    • Pedram php
      Pedram php | ۱۰ مرداد ۱۳۹۹

      ری....دم تو سطح فکرت

    • molavy
      molavy | ۱۰ مرداد ۱۳۹۹

      زر نزن، هم ایران اشتباه میکنه ماهواره میفرسته هم اینا، پولشو بدن به مردم

مطالب پیشنهادی