ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

یکی از عاملان توزیع باج‌افزار مخرب GandCrab در بلاروس دستگیر شد

وزارت امور داخلی بلاروس با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی از دستگیری مردی ۳۱ ساله به اتهام توزیع باج افزار GandCrab خبر داد. این فرد که نامش فاش نشده در شهر کوچکی به نام «گومل» در جنوب ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۵

وزارت امور داخلی بلاروس با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی از دستگیری مردی ۳۱ ساله به اتهام توزیع باج افزار GandCrab خبر داد. این فرد که نامش فاش نشده در شهر کوچکی به نام «گومل» در جنوب بلاروس دستگیر شده است.

مقامات بلاروس می‌گویند این فرد که سابقه کیفری ندارد با ثبت نام در فروم هک قصد مشارکت در حمله با باج‌افزار GandCrab را داشته است. آنطور که گزارش شده این فرد از طریق یک وب پنل به نسخه شخصی سازی شده باج افزار GandCrab دست پیدا کرده و ایمیل‌های اسپم حاوی فایل مخرب را به کاربران ارسال می‌کرده است. این فایل مخرب پس از باز شدن فایل‌های سیستم قربانی را رمزگذاری کرده و برای دریافت کد رمزگشا از قربانی درخواست باج می‌کرده است.

باج افزار GandCrab

مقامات بلاروسی می‌گویند فرد مورد بحث با استفاده از باج افزار GandCrab بیش از هزار کامپیوتر را آلوده و از قربانیان درخواست پرداخت بیت کوین به ارزش تقریبی ۱۲۰۰ دلار کرده است. به گفته مقامات این کشور کاربران بیش از ۱۰۰ کشور قربانی این فرد شده‌اند که بیشتر آنها در هند، ایالات متحده، اکراین، بریتانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و روسیه هستند.

توسعه دهندگان GandCrab اوایل سال ۲۰۱۸ عملیات کلاهبرداری با این باج افزار را شروع کرده و حدوداً یک سال و نیم بعد پایان عملیات را اعلام کردند. آنها در یک فروم هک از کسب بیش از ۲ میلیارد دلار خبر دادند که به گفته محققان امنیتی بزرگنمایی شده است. به گفته محققان توسعه دهندگان GandCrab باج افزار دیگری به نام Sodinokibi را توسعه داده‌اند.

مقامات بلاروس می‌گویند ۵۴ هزار نفر از سراسر دنیا قربانی GandCrab شده‌اند که ۱۵۶ نفر از آنها در این کشور هستند. توسعه دهندگان این باج افزار هنوز شناسایی نشده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی