ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا مایکروسافت به دنبال خرید تیک‌تاک است؟

تلاش مایکروسافت برای تصاحب تیک‌تاک در نگاه اولی کمی عجیب به نظر می‌رسد. ردموندی‌ها در این سال‌ها نه تنها به سرویس‌های کاربر محور چندان تمایلی نداشته‌اند، بلکه از خیر بعضی از آنها مثل سرویس استریم ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰

تلاش مایکروسافت برای تصاحب تیک‌تاک در نگاه اولی کمی عجیب به نظر می‌رسد. ردموندی‌ها در این سال‌ها نه تنها به سرویس‌های کاربر محور چندان تمایلی نداشته‌اند، بلکه از خیر بعضی از آنها مثل سرویس استریم موسیقی «گروو موزیک»، لوازم جانبی «کینکت»، گجت مایکروسافت بند، ویندوز فون و سرویس «میکسر» گذشته است. این شرکت در عوض ترجیح داده روی نرم‌افزارهای سازمانی تمرکز کند و کورتانا هم در همین مسیر هدایت شده. با این تفاسیر چرا باید ردموندی‌ها سراغ اپی جنجالی بروند که در آن تین‌ایجرها با رقص و پایکوبی و کلیپ‌های فان مخاطب را سرگرم می‌کنند؟

برای پاسخ به این سوال باید کمی عمیق‌تر به مساله بپردازیم و آن زمان مشخص می‌شود چرا مایکروسافت حاضر شده میلیاردها دلار برای خرید کسب و کار تیک‌تاک در آمریکا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند بپردازد. اینکار نه تنها ردموندی‌ها را به عنوان رقیبی قدر در برابر یوتیوب و فیسبوک مطرح می‌کند، بلکه به کسب و کارهای دیگر آنها هم کمک زیادی خواهد کرد.

دیتا، دیتا و باز هم دیتا

کلیدی‌ترین بخش خرید تیک‌تاک حجم عظیم داده و میلیون‌ها کاربری است که مایکروسافت به چنگ می‌آورد. ارتباط بالقوه تیک‌تاک با دولت پکن و وجود این حجم سرسام آور دیتا باعث شده دولت آمریکا هرچه در چنته دارد، برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی چینی‌ها به میدان بیاورد. کمپانی آمریکایی هم در پست منتشر شده خود روی اهمیت داده‌ها صحه گذاشته است: «مایکروسافت انتقال داده داده‌ّهای کاربران آمریکایی و ذخیره آنها در ایالات متحده را تضمین می‌کند.»

ردموندی‌ها از این داده‌ها استفاده‌های متعددی خواهند کرد. این غول نرم‌افزاری مدت‌هاست از ایکس باکس لایو برای تغذیه بخش‌هایی از واحد تحقیقاتی خود و در راستای پیشبرد پروژه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری استفاده می‌کند. تحلیل این داده‌ها به شرکت و توسعه‌دهندهای بازی کمک می‌کند نحوه استفاده کاربران از کنسول ایکس باکس و تعامل با کینکت را بهتر درک کنند. همین درک بهتر در نهایت به توسعه محصولی انقلابی مثل هولولنز منجر می‌شود که سود هنگفتی را عاید شرکت خواهد کرد.

این شرکت همین حالا هم تمام داده‌های موردنیازش در حوزه تجاری را دارد اما چند سالی است در زمینه سرویس‌های کاربران عادی موفق نبوده که دلیلی جز فقدان دیتای کافی ندارد. تیک‌تاک اما با ویژگی‌های خاصی که دارد، چشم‌انداز جدیدی را پیش چشم شرکت باز می‌کند که تا پیش از این از دید آنها پنهان مانده بود و بدون تردید روی فرایند توسعه نرم افزار و سخت‌افزار آنها نیز بی تاثیر نخواهد بود.

این مساله زمانی مشخص‌تر می‌شود که بدانیم میلیون‌ها نوجوان آمریکایی در محیطی رشد کرده‌اند که تحت سیطره اندروید، iOS و حتی کروم بوک (در مدارس) بوده است. در آمریکایی که به اشتراک گذاری اسناد و ارسال ایمیل هم در قبضه جیمیل و گوگل داکس است، بعید نیست سر و کار بسیاری از این نوجوانان اساسا به نرم‌افزارها یا سرویس‌های مایکروسافت نخورده باشد.

مایکروسافت بازی موبایل را به اپل و گوگل باخته و در جلب نظر نسل جدید به گرد پای این دو شرکت نمی‌رسد اما نمی‌خواهد نسل آینده کارکنان را تمام و کمال به آنها واگذار کند. تیک‌تاک همان سلاحی است که مایکروسافت در این نبرد به آن نیاز دارد؛ پلتفرمی که میلیون‌ها جوان از آن برای تماشای ویدیو و تولید محتوا استفاده می‌کنند.

تیک‌تاک به مایکروسافت امکان می‌دهد تبلیغ محصولاتی مثل سرفیس و ایکس باکس را مستقیم و بدون واسطه پیش چشم کاربران کم سن بگذارد و حتی آن را به پایه‌ای برای بلندپروازی‌های خود در زمینه سرویس استریم بازی مبدل سازد.

تلاش قبلی مایکروسافت در استفاده از میکسر برای سرویس استریم به در بسته خورد و در نهایت مجبور شد به مشارکت با فیسبوک برای سرویس xCloud تن دهد اما حالا که گوگل قصد بهره‌ بردن از یوتیوب برای یکپارچه سازی سرویس استریم استیدیا را دارد، چرا ردموندی‌ها با استفاده از تیک‌تاک برای سرویس xCloud به آن پاسخ ندهند؟ تصور کنید که حین تماشای ویدیوی Call of Duty در تیک‌تاک می‌توانید به لطف xCloud و تنها با یک کلیک بازی آن را شروع کنید. این تنها یکی از اهدافی است که مایکروسافت از خرید تیک‌تاک در سر دارد.

بلندپروازی‌های این شرکت به همین جا ختم نمی‌شود. هرچند تلاش این شرکت برای باز کردن پای هوش مصنوعی به چت‌بات‌ها برای کاربران چندان موفق از آب درنیامد اما آنها می‌توانند روی این شبکه اجتماعی به عنوان بستری آزمایشی برای ابزارهای مبتنی بر Al lojw کاربران حساب باز کنند. تیک‌تاک همین حالا هم از هوش مصنوعی برای شناسایی چهره و اعمال فیلترها و ارائه پیشنهادهای متناسب با سلیقه کاربر در فید For You استفاده می‌کند.

این اپ همچنین در بخش فیلترها و نمایش تبلیغات هم تا حدودی از واقعیت افزوده استفاده کرده و غول نرم افزاری آمریکا می‌تواند با استفاده از همین قابلیت‌ها تلاش‌هایش در زمینه AR را از سخت‌افزار هولولنز، هدست Mixed Reality و ماینکرفت فراتر ببرد.

خریدی نه چندان ساده

همانطور که در دیجیاتو خواندید مایکروسافت کنترل تیک‌تاک در آمریکا، کانادا، استرالیا و نیوزلند را به دست خواهد گرفت اما نحوه مدیریت آنها در این مناطق و تفاوت آن با نسخه اصلی روشن نیست. مایکروسافت تا کنون به روشنی اعلام نکرده تصاحب اپ توسط آنها روی قابلیت های تیک‌تاک چه اثری خواهد گذاشت و تنها به این نکته اکتفا کرده که ویژگی‌های آتی بر اساس تجارب مورد علاقه کاربران توسعه می‌یابند. هرچند ترامپ به نادلا توصیه کرده تمام اپ را تصاحب کند اما اگر این دوگانگی باقی بماند قابلیت‌های نسخه اصلی با نسخه تحت مدیریت ردموندی‌ها متفاوت خواهد بود.

البته تنها تصاحب تیک‌تاک کافی نیست و نحوه مدیریت آن هم در تعیین سرنوشت این داد و ستد میلیارد دلاری تاثیر به سزایی دارد. ردموندی‌ها در این زمینه سابقه خوبی دارند و پس از خرید استودیوی « Mojang» به آنها اجازه دادند تا حد زیادی مستقل بازی مانده و ایده‌های خود را در مورد ماینکرفت پیدا کنند که در نهایت به موفقیتی چشمگیر منجر شده است.

تصاحب ۲۶.۲ میلیارد دلاری لینکدین توسط نادلا هم موفقیت خیره‌کننده دیگری بود. هرچند این پلتفرم تا حد زیادی مستقل مانده اما به شکل هوشمندانه‌ای با بسته آفیس یکپارچه شده. هدف مایکروسافت از این خرید رقابت با گوگل و فیسبوک در زمینه اشتغال بود که با موفقیت نیز همراه بود.یکی دیگر از تجارب موفق این شرکت خرید لینکدین بود که در عین حفظ استقلال داده‌های ارزشمندی را در مورد واکنش توسعه دهندگان به نیازهای کاربران در اختیار مایکروسافت قرار داده است.

در طرف دیگر ماجرا تجارب ناموفقی مثل اسکایپ و کسب و کار موبایل نوکیا قرار دارد که درس‌های زیادی را در مورد عواقب مخرب ادغام یکباره به آنها داد. این شرکت همچنین تجربه چندانی در زمینه نظرات بر محتوا و دردسرهای آن ندارد و در مجموع بعید است اقدام به تغییر برند تیک‌تاک کرده یا حتی تغییر و تحول زیادی در آن به وجود آورد.

مایکروسافت به همین خاطر ترجیح داده تنها مدیریت عملیات تیک‌تاک در کشورهای انگلیسی زبان را بر عهده بگیرد تا با مشکلاتی که به خاطر نظارت بر محتوا در کشورهایی مثل چین و روسیه گریبانگیر توییتر و فیسبوک شده، مواجه نشود.

در نتیجه خرید این اپلیکیشن محبوب نه تنها امکان دسترسی به حجم عظیمی از داده‌های ارزشمند را به ردموندی‌ها می‌دهد بلکه امکان رقابت با یوتیوب و فیسبوک که همیشه آرزویشان بوده را نیز فراهم می‌کند. آنها پس از شکست طرح استفاده از Soapbox برای سرویس ویدیویی MSN ناگزیر به استفاده از یوتیوب روی آوردند اما حالا و پس سال‌ها این شانس را پیدا کرده‌اند که با تیک‌تاک حرفی برای گفتن داشته باشند.

ارزش سهام مایکروسافت برای دومین بار به یک تریلیون دلار رسید | دیجیاتو

آنها در سال ۲۰۱۲ هم با راه‌اندازی سرویس Socl شانسشان در زمینه شبکه‌های اجتماعی را آزمایش کردند که چند سال بعد به در بسته خورد. مایکروسافت همیشه می‌دانست که فیسبوک به موفقیتی عظیم بدل خواهد شد اما یارای رقابت با آن را نداشتند و به همین خاطر در ۲۰۰۷ حدود ۲۴۰ میلیون دلار در آن سرمایه‌گذاری کردند.حالا هم می‌دانند که تیک‌تاک به سرعت در حال تبدیل شدن به موج عظیم دیگری در شبکه‌های اجتماعی است و از نظر مقیاس و قابلیت‌های به اشتراک گذاری و ثبت دیدگاه به رقیب مستقیم اسنپ چت، اینستاگرام و فیسبوک تبدیل شده است.

با تمام این تفاسیر پیش‌بینی موفقیت یا شکست خرید تیک‌تاک کار ساده‌ای نیست. این خرید همین حالا هم به اندازه کافی عجیب و غریب است چرا که از یک سو دولت ترامپ مرتب در حال تهدید طرف مقابل است که یا بفروشید یا تحریم شوید، از سوی دیگر دولت چین وارد کارزار شده و ترامپ را به زورگویی متهم کرده و در نهایت هم مایکروسافت که هرگز قبل از خرید سرویس‌ها عادت به افشای اطلاعات نداشته اینبار رسما تمایلش به خرید را علنی کرده است.

احتمالا در روزهای آینده شاهد پیچ و خم‌های بسیار دیگری هم در این ماجرا خواهیم بود اما حالا که دو طرف تمایل خود را به داد و ستد اعلام کرده‌اند، تنها چند تیک‌تاک دیگر به نهایی شدن آن مانده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • linkin park
    linkin park | ۱۵ مرداد ۱۳۹۹

    مایکروسافت باید بیاد روی اپ سروش سرمایه گذاری کنه. تاک تیک کیلو چنده...

  • noisymind
    noisymind | ۱۵ مرداد ۱۳۹۹

    یه حسی بهم میگه اگه ماکروسافت بخره آینده خوبی نداره. شاید گوگل یا اپل یا فیس بوک میخریدن بهتر بود.

    • eimanarenji
      eimanarenji | ۱۵ مرداد ۱۳۹۹

      ماکرو سافت ❓ ماکرو❗️

  • mohammadrd
    mohammadrd | ۱۵ مرداد ۱۳۹۹

    به نظرم این تصمیم دولت آمریکا کاملا درسته چون تا به حال دولت چین خیلی سنگ انداخته جلوی شرکت های آمریکایی به دلایل مختلف سیاسی ولی آمریکایی ها همیشه کنار اومدن اما اینبار آمریکایی ها هستن که باید از داده های شهروندانشون محافظت کنند.

    • molavy
      molavy | ۱۵ مرداد ۱۳۹۹

      همین حرفو چینی ها هم میزدن خوب، ایرانی ها هم همینو میگن برای بهانه فیلتر

    • Mr. Saxobeat
      Mr. Saxobeat | ۱۵ مرداد ۱۳۹۹

      خب فیس بوک هم الان لو رفته که داده های شهروندان رو برای مقاصد خودشون استفاده میکنن.
      من اصلا از چین خوشم نمیاد ها.ولی نمیدونم چرا امریکا همیشه مظهر طهارت و پاکی هست برای یسری ها.نه اینا اهمیتی به ازادی و حریم شخصی میدن نه اونا.
      الان باید برای چی مدام اطلاعات کاربران فیس بوک یا فروش بره یا استفاده بشه؟حالا اگر همین این قضیه وی چت یا همین تیک تاک بود صد نفر نظر میدادن اینا جاسوسن ولی به امریکا که میرسه هیچی نمیگن.




      ن

      • آریا
        آریا | ۱۵ مرداد ۱۳۹۹

        اصلا قابل مقایسه نیستند. نظارت بر اطلاعات مردم توسط یک سیستم دموکراتیک با سیستم دیکتاتوری زمین تا آسمون متفاوته. اگر حتی امریکا از اطلاعات مردم سو استفاده کنه هیچ خطری جان و حقوق اشخاص رو تهدید نمیکنه
        بهترین مثال مقایسه اعتراضات اخیر در امریکا و آبان ایران هست که تفاوت دموکراسی با دیکتاتوری رو مشخص میکنه. نه تنها یک ثانیه اینترنت قطع نشد بلکه تمام وقایع به طور زنده از تلویزیون ها و دیگر رسانه ها پخش شد. و حتی یک نفر هم توسط دولت کشته نشد

        • NiceDevil
          NiceDevil | ۱۵ مرداد ۱۳۹۹

          حتی یه نفر هم کشته نشد؟?
          حالت خوشه جیگر؟
          تا کی میخواید متعصب بمونید آخه

          • آریا
            آریا | ۱۶ مرداد ۱۳۹۹

            کشته شد؟ اسمش چی بوده؟

        • molavy
          molavy | ۱۵ مرداد ۱۳۹۹

          نه اینترنت قطع شد نه کسی کشته شد؟
          تو کمپ های منافقین تو آلبانی مثل اینکه فقط دیجیاتو و بی بی سی بازه

        • Amir
          Amir | ۱۷ مرداد ۱۳۹۹

          پس بخاطر چی تظاهرات شد حتما خوشی زده بودزیردلشون.ازخوشی زیرپای پلیس خفه شدن.کاش توهم اونجا بودی وازین خوشیاقسمتت میشد ناآریا

      • Amir
        Amir | ۱۷ مرداد ۱۳۹۹

        چن یه عده همیشه پاچه خوارلاتها هستن.امریکاهم حکم بهشت وآقای خوب وبزرگترروبراشون داره.واین یه کاربرنامه ریزی شدست ویه عده همیشه هستن تا به همه القاکنن آمریکا یه بهشته...مایکروسافت روهرچی دست بذاره خرابش میکنه.عرضه ادامه دادن ویندوزفونو نداشت.

  • molavy
    molavy | ۱۴ مرداد ۱۳۹۹

    عوضی های آمریکایی،

مطالب پیشنهادی