ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دوربین هواوی P40 پرو؛ خون تازه در رگ‌های عکاسی با موبایل

هواوی P40 پرو جدیدترین عضو از خانواده موفق سری P به شمار می‌رود؛ خانواده‌ای که هدف اصلی‌اش بهبود تجربه عکاسی با موبایل است. غول تکنولوژی چین هر سال دستاوردهای تازه‌ای را به دنیای موبایل عرضه ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۰

هواوی P40 پرو جدیدترین عضو از خانواده موفق سری P به شمار می‌رود؛ خانواده‌ای که هدف اصلی‌اش بهبود تجربه عکاسی با موبایل است. غول تکنولوژی چین هر سال دستاوردهای تازه‌ای را به دنیای موبایل عرضه می‌کند و سطح عکاسی با تلفن همراه را چند پله ارتقاء می‌دهد. چندی پیش این گوشی پرچمدار را در دیجیاتو بررسی کردیم و حالا می‌خواهیم نگاه دقیق‌تری به عملکردش در حوزه عکاسی داشته باشیم. با دیجیاتو همراه باشید.

مشخصات دوربین‌های هواوی P40 پرو

هواوی P40 پرو چهار دوربین اصلی و دو دوربین عمق‌سنج دارد که مشخصات آنها را در ادامه می‌بینید.

  • دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۱.۲۸ اینچی، لنز معادل ۲۳ میلی‌متری، ضریب اف ۱.۹، فوکوس خودکار با تمام پیکسل‌ها، لرزش‌گیر اپتیکال
  • دوربین فوق‌عریض ۴۰ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۱.۵۴ اینچی، لنز معادل ۱۸ میلی‌متری، ضریب اف ۱.۸، فوکوس خودکار PDAF
  • دوربین تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۳.۵۶ اینچی، لنز معادل ۱۲۵ میلی‌متری، ضریب اف ۳.۴، فوکوس خودکار PDAF، لرزش‌گیر اپتیکال
  • دوربین عمق‌سنج ToF سه‌بعدی
  • دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۲.۸ اینچی، لنز معادل ۲۶ میلی‌متری، ضریب اف ۲.۲، فوکوس خودکار
  • سنسور عمق‌سنج ToF سه‌بعدی همراه با سنسور مادون قرمز

هواوی برای دوربین اصلی و تله‌فوتو از سنسوری با آرایش پیکسلی RYYB استفاده کرده که تا ۴۰ درصد جذب نور بهتری نسبت به سنسورهای معمول RGGB دارند. رقیب اصلی این گوشی در بخش عکاسی را می‌توان گلکسی S20 اولترا دانست. جدول زیر مشخصات دوربین‌های این دو رقیب را در کنار نسل قبل یعنی P30 پرو نشان می‌دهد.

با توجه به جدول فوق می‌توان گفت هواوی P40 پرو بزرگ‌ترین سنسور اصلی و بزرگ‌ترین سنسور فوق‌عریض را بین نسل جدید گوشی‌های هوشمند در اختیار دارد. اگرچه ترکیب دوربین‌های P40 پرو در مقایسه با نسل قبل یکسان به‌نظر می‌رسد اما از هر نظر شاهد پیشرفت قابل توجهی هستیم. پرچمدار اخیر سامسونگ هم در سنسور اصلی و فوق عریض مقابل P40 پرو کم می آورد اما سنسور تله فوتو بهتری دارد. در بخش دوربین سلفی هر سه گوشی تقریباً هم سطح یکدیگرند.

رابط کاربری دوربین هواوی P40 پرو

رابط کاربری دوربین هواوی P40 پرو تفاوت زیادی با نسل‌های قبل و البته باقی پرچم‌داران بازار ندارد. حالت‌های عکاسی در نوار پایینی قرار گرفته‌اند و تنظیمات مربوط به آنها از نوار بالایی در دسترس شماست. از طریق منوی تنظیمات می‌توانید نسبت تصویر عکس‌ها یا کیفیت فیلم‌برداری (تا حداکثر 4K/60) را مشخص کنید. حالت‌های دیگر عکاسی در قسمت more قرار گرفته‌اند که مهم‌ترین آنها اسلوموشن، تایم‌لپس و دوال‌ویو هستند.

حالت عکاسی پرو امکانات عکاسی دستی را به طور کامل در اختیار شما می‌گذارد و حتی می‌توانید عکس‌های دوربین اصلی را با رزولوشن کامل یعنی ۵۰ مگاپیکسل ثبت کنید. البته برای عکاسی با رزولوشن کامل، گزینه‌ای به نام HIGH RES هم در قسمت more قرار گرفته است. نکته جالب اینجاست که اگر این گزینه را به صورت مستقل انتخاب کنید، کادر کمی عریض‌تر از حالت ۵۰ مگاپیکسلی در حالت Pro خواهد بود. همچنین در این دو حالت امکان بزرگ‌نمایی را نخواهید داشت. خوشبختانه حالت عکاسی حرفه‌ای برای تمام دوربین‌ها (به‌جز دوربین سلفی) فعال است.

برای بزرگ‌نمایی اسلایدری در لبه سمت راست کادر قرار گرفته تا نشان دهد رابط کاربری برای چپ‌دست‌ها طراحی نشده است. البته در حالت افقی این اسلایدر به پایین کادر می‌آید و دسترسی به آن راحت خواهد بود. چهار دکمه روی این اسلایدر قرار گرفته‌اند که به‌ترتیب دوربین فوق‌عریض، دوربین اصلی، زوم ۵ برابری و زوم ۱۰ برابری را فعال می‌کنند. برای زوم تا ۵۰ برابر باید اسلایدر را به شکل دستی به سمت بالا (چپ) بکشید. سامسونگ در اقدامی هوشمندانه هنگام بزرگ‌نمایی بیشتر از ۱۰ برابر، نمای کلی تصویر را به شکل تامب‌نیل به شما نشان می‌دهد تا بتوانید سوژه را راحت‌تر انتخاب کنید. این ویژگی در P40 پرو به چشم نمی‌خورد.

محدوده بزرگ‌نمایی دوربین‌های P40 پرو

دوربین‌های هواوی P40 پرو تا حدود ۷ برابر بزرگ‌نمایی اپتیکال را در اختیار شما می‌گذارند، یعنی از معادل ۱۸ میلی‌متری لنز فوق‌عریض تا معادل ۱۲۵ میلی‌متری لنز تله‌فوتو. پس از آن تا ۱۰ برابر بزرگ‌نمایی هیبریدی داریم که تقریباً بدون افت کیفیت انجام می‌شود و نهایتاً می‌توانید تا ۵۰ برابر زوم دیجیتال را با افت محسوس کیفیت انجام دهید. محدوده تحت پوشش این دوربین‌ها را در دو عکس زیر می‌بینید. بزرگ‌نمایی ۵۰ برابری در شرایط واقعی کاربردی ندارد چون در این سطح از بزرگ‌نمایی، جزئیات به طور کامل از دست می‌روند.

هواوی P40 پرو می‌تواند عکاسی از سوژه‌های فوق‌العاده دوردست را ممکن کند. پنج برابر بزرگ‌نمایی اپتیکال به‌راحتی سبک عکاسی شما را تغییر می‌دهد. با این حال همان‌طور که می‌بینید، اختلاف بین میدان دید دوربین اصلی و دوربین تله‌فوتو خیلی زیاد است و اگر به کادری بین این دو علاقه داشته باشید، فقط می‌توانید از زوم دیجیتال روی دوربین اصلی استفاده کنید. بزرگ‌نمایی دوربین اصلی نهایتاً تا ۲ برابر قابل قبول است و بیشتر از آن، کیفیت تصویر با کاهش همراه خواهد بود.

۱۲ مگاپیکسلی یا ۵۰ مگاپیکسلی؟

می دانید که رزولوشن بیشتر به معنای کیفیت بهتر نیست. سنسورهای نوین رزولوشن بسیار بالایی دارند ولی معمولاً پیکسل ها را با هم ترکیب می کنند تا عکس بهتری تحویل شما بدهند. هواوی P40 پرو هم با تکنیک کواد بینینگ عکس 12 مگاپیکسلی ثبت می کند ولی همان طور که گفتیم می توانید از طریق قسمت more و گزینه HIGH RES عکس 50 مگاپیکسلی بگیرید. سؤال اینجاست که کدام یک بهتر است؟ برای پاسخ به این سؤال به دو عکس زیر دقت کنید. عکس های 12 و 50 مگاپیکسلی در نمای کلی تفاوتی با یکدیگر ندارند. البته مقداری غنای رنگ بیشتر در عکس 12 مگاپیکسلی دیده می شود.

image

انتظار داشتیم در کراپ 100 درصد با جزئیات بیشتری در عکس 50 مگاپیکسلی روبرو باشیم. با این حال در تصویر زیر می بینید عکس 12 مگاپیکسلی حتی با بزرگنمایی 200 درصد هم جزئیات بیشتری نسبت به عکس 50 مگاپیکسلی دارد، که کمی عجیب است.

در واقع عکاسی با رزولوشن کامل در هواوی P40 پرو هیچ توجیهی ندارد چون هم کیفیت و جزئیات عکس را کاهش می دهد و هم باعث افزایش حداقل دو برابری حجم عکس می شود. بنابراین شما هم به تنظیمات پیش فرض گوشی و رزولوشن 12 مگاپیکسلی اعتماد کنید.

دوربین اصلی

دوربین اصلی هواوی P40 پرو در دنیای موبایل کم نظیر است و تقریباً هیچ نقصی در عکس های این دوربین دیده نمی شود. نمونه عکس های متنوع این دوربین را در بررسی گوشی مشاهده کرده اید، بنابراین در این مطلب بیشتر روی تصاویر چالش برانگیز و مشکلاتی که در کمتر از ۱۰ درصد مواقع رخ می دهند تمرکز می کنیم.

عکس بالا به خوبی توانایی دوربین اصلی هواوی P40 پرو را در ثبت جزئیات نشان می دهد. با وجود کنتراست بالای کادر تصویر، توازن خوبی بین بخش های سایه و روشن برقرار است و تقریباً هیچگونه خطای رنگی به وجود نیامده است. جزئیات در تمام سطح تصویر به خوبی ثبت شده اند و غلظت رنگ فوق العاده ای را شاهد هستیم.

در عکس بالا هم با وجود اختلاف نوری قابل توجه بین بخش های مختلف تصویر، شاهد عملکرد خوبی دوربین این گوشی در ثبت جزئیات هستیم. رنگ آسمان کاملاً طبیعی به نظر می رسد و خطوط در زوایای مختلف به شکل یکدست به تصویر کشیده شده اند. همچنین هوش مصنوعی گوشی تمایلی به اغراق بیش از حد رنگ چمن ها نشان نداده است.

ثبت عکس بالا با این سطح از جزئیات، بازه دینامیکی فوق العاده و توان پردازش زیادی را می طلبد اما هواوی P40 پرو توانسته با وجود اختلاف نوری بسیار زیاد، جزئیات را در تمام سطوح حفظ کند. همچنین شاهد خطای رنگی محسوسی در عکس نیستیم.

اگر می خواهید هر دوربینی را بیشتر به چالش بکشید، می توانید کادری شبیه تصویر بالا را انتخاب کنید. پرچمدار هواوی باز هم عکس فوق العاده ای را ثبت کرده اما شاهد اندکی خطای رنگی در برگ های گیاه و از دست رفتن طرح کفپوش در سایه مبل هستیم.

در عکس بالا هم به خوبی توازن بین بخش های روشن و تاریک تصویر، رنگ بندی واقعی و حفظ جزئیات در تمام سطح تصویر هستیم. هیچ نشانه ای از نویز در قسمت های تاریک تصویر دیده نمی شود و حتی عناوین کتاب ها در گوشه تصویر را هم می توانید به راحتی بخوانید.

یکی از مشکلاتی که هنگام عکاسی با دوربین اصلی هواوی P40 پرو با آن مواجه می شوید، فوکوس است. با اینکه این سنسور از ابزارهای متعددی برای فوکوس بهره برد اما در فوکوس روی سوژه های نزدیک به مشکل می خورد. به عنوان مثال در عکس فوق می بینید دوربین حتی با لمس متعدد صفحه نتوانسته روی گل نزدیک به گوشی فوکوس کند، در حالی که حداقل فاصله فوکوس این دوربین حدود 12 سانتی متر و فاصله گوشی با گل هم نزدیک به 15 سانتیمتر است. احتمالاً این مسئله با آپدیت نرم افزاری قابل رفع خواهد بود.

با کاهش نور، جزئیات تصویر هم به مرور کمتر می‌شود. اگرچه P40 پرو یکی از بهترین گوشی های بازار برای عکاسی شبانه است و عکس‌ها در نمای کلی فوق العاده هستند، اما با نگاه دقیق تر شاهد کاهش قابل توجه جزئیات خواهیم بود. آسمان چندان یکدست نیست و نشانه هایی از نویز هم در آن دیده می شود.

فعال کردن نایت مود کمی کنتراست و  غنای رنگ را افزایش می دهد ولی تفاوت خاصی در جزئیات بخش های روشن تصویر ایجاد نمی شود. البته جزئیات سایه ها کمی افزایش می یابد. عکس بالا در حالت نایت مود گرفته شده است. برای مقایسه حالت عادی و نایت مود می توانید عکس زیر را هم مشاهده کنید.

image

در تصویر فوق می بینید عکس اصلی با کنتراست فوق العاده ای ثبت شده و رنگ ها جذاب و چشم نواز هستند. با این حال اگر به جزئیات سایه ها علاقه دارید، می توانید نایت مود را فعال کنید.

البته همان طور که در عکس بالا می بینید، اختلاف آنقدرها هم فاحش نیست و جزئیات اضافه شده به سایه ها هم کمی نویز دارد. در کل بعضی اوقات عکس حالت عادی بهتر در می آید و بعضی اوقات هم عکس نایت مود. بنابراین پیشنهاد می کنم در هر دو حالت عکاسی کنید و بعداً سر فرصت، بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

image

استفاده از فلاش ترکیب رنگ و نور تصویر را به کل عوض می کند. برد فلاش نسبتاً خوب است ولی در مجموع عکس تاریک تری را تحویل شما می دهد.

اگر کراپ 100 درصد را در نظر بگیریم، می بینیم تفاوت چندانی در جزئیات به وجود نیامده عکس با فلاش به اندازه کافی شارپ نیست. بنابراین پیشنهاد می کنم تا جای ممکن از فلاش استفاده نکنید.

image

در عکس بالا فعال کردن نایت مود باعث تاریک تر شدن تصویر شده ولی مقداری از خطای رنگی را بهبود داده است. مسئله فوکوس همچنان وجود دارد چون در چنین فاصله ای انتظار داریم تمام قاب به شکل واضح ثبت شود.

در برش 100 درصد می بینید در حالت عادی، خطای رنگ و نور در اطراف برگ ها و ساقه ها به وجود آمده است. فعال کردن نایت مود این مشکل را تا حد زیادی حل می کند.

عکس بالا مهارت دوربین P40 پرو در عکاسی شبانه را نشان می دهد. همان طور که می بینید رنگ ها به درستی ثبت شده اند و تقریباً تمام سطح عکس جزئیات مطلوبی دارد. وجود منابع نوری متعدد و بافت های متنوع، خللی در خروجی نهایی ایجاد نکرده است.

image

عکاسی شبانه از مناظر شهری هم معمولاً نتیجه بسیار خوبی در پی دارد. عکس‌ها در حالت عادی هم به اندازه کافی رنگ و جزئیات دارند ولی با فعال کردن نایت‌مود می‌توانید مقداری رنگ و نور را بهبود دهید.

در تصویر فوق می‌بینید اگرچه نایت‌مود تا حدودی نور و رنگ را بهبود می‌دهد اما نویز زیادی را هم به تصویر اضافه می‌کند. بنابراین به نظر من در استفاده از نایت‌مود باید حساسیت به‌خرج بدهید و همان‌طور که گفتم حتماً در هر دو حالت عکس بگیرید.

دوربین فوق‌عریض

دوربین فوق‌عریض هواوی P40 پرو اگرچه برای فیلم‌برداری بهینه شده ولی در بخش عکاسی هم شانه به شانه دوربین اصلی حرکت می‌کند و حتی گاهی رنگ‌ها را بهتر از دوربین اصلی درمی‌آورد. در واقع این گوشی بهترین دوربین فوق‌عریض را از نظر کیفیت عکاسی در دنیای موبایل در اختیار دارد، هرچند میدان دیدش به‌اندازه رقبا وسیع نیست. این دوربین ۴۰ مگاپیکسل هم با ترکیب چهارگانه پیکسل‌ها عکس ۱۰ مگاپیکسلی تحویل شما می‌دهد ولی برخلاف دوربین اصلی، امکان انتخاب رزولوشن کامل را در حالت Pro ندارید.

یکی از ویژگی‌های شاخص دوربین فوق‌عریض P40 پرو این است که کیفیت و جزئیات را در تمام سطح تصویر حفظ می‌کند. همان‌طور که در این تصویر می‌بینید چهار گوشه تصویر هم با دقت ثبت شده و اعوجاج یا کشیدگی خاصی هم دیده نمی‌شود. البته این کاهش کشیدگی لبه‌ها به‌قیمت کاهش میدان دید تمام شده است.

دوربین فوق‌عریض P40 پرو معمولاً خطای رنگی هم ندارد و در سخت‌ترین شرایط هم به‌خوبی از عهده مدیریت رنگ‌ها و سایه‌ها برمی‌آید. در تصویر فوق می‌بینید به‌جز برگ‌های سوزنی درخت کاج که کمی به آبی می‌زنند مابقی بخش‌ها بی‌نقص ثبت شده‌اند. حتی گوشه پایین قاب تصویر با وجود کنتراست بالا جزئیات قابل توجهی دارد.

دوربین فوق‌عریض P40 پرو حتی فوکوس خودکار هم دارد. برخلاف دیگر رقبا که هنگام عکاسی از سوژه‌های نزدیک، عکسی تخت با عمق میدان بی‌نهایت ثبت می‌کنند، این دوربین بوکه‌ای زیبا به‌وجود می‌آورد. مثل همیشه خبری از کشیدگی گوشه‌های تصویر هم نیست . رنگ‌ها به‌شدت دقیق و جذاب ثبت شده‌اند.

در محیط داخلی هم به‌سختی می‌توانید دوربین فوق‌عریض P40 پرو را به چالش بکشید. عکس بالا صحنه‌ای با کنتراست بسیار بالا را نشان می‌دهد که پرچمدار هواوی به‌خوبی از عهده ثبت آن برآمده است. البته دوست داشتیم بخش‌های تاریک تصویر کمی روشن‌تر می‌شدند ولی هوش مصنوعی گوشی اولویت‌های خودش را دارد. در هیچ بخشی از تصویر نویز دیده نمی‌شود.

اگر قاب مدنظرتان پر از خطوط افقی و عمودی و مورب است و اختلاف نوری هم دارید، نگران نباشید. دوربین فوق عریض این گوشی تمام خطوط و رنگ‌ها را به‌شکل تفکیک شده برای‌تان ثبت می‌کند. دقت رنگ این دوربین همچنان مثال‌زدنی‌ست.

با تاریک شدن هوا وضعیت کاملاً عوض می‌شود. همه‌چیز شکل آبرنگی به‌خود می‌گیرد، نورها پخش می‌شوند و جزئیات سایه‌ها از دست می‌روند. دوربین فوق‌عریض P40 پرو در محیط تاریک اگر بهترین نباشد، یکی از بهترین‌های دنیای موبایل است اما پیشنهاد می‌کنم برای عکاسی شبانه از دوربین اصلی استفاده کنید.

image

با فعال کردن نایت‌مود وضعیت رنگ و نور کمی بهتر می‌شود اما تفاوتی در جزئیات به‌وجود نمی‌آید و هم‌چنان در کراپ ۱۰۰٪ با وضعیت آبرنگی روبرو هستیم. نکته عجیب این‌که وقتی با دوربین فوق‌عریض در حالت نایت‌مود عکاسی می‌کنید کادر کمی کراپ می‌شود، نسبت تصویر از ۳:۲ به ۴:۳ تغییر می‌کند و رزولوشن عکس هم از ۱۰ مگاپیکسل به ۱۲ مگاپیکسل افزایش می‌یابد. باید از کارکنان هواوی بخواهیم مراحل انجام این شعبده را با رسم شکل توضیح دهند.

image

نمونه دیگری از تفاوت عکس‌های دوربین فوق‌عریض در دو حالت عادی و نایت‌مود را در تصویر فوق می‌بینید. رنگ‌ها چشم‌نوازتر شده‌اند و سایه‌ها نیز جزئیات بیشتری دارند اما کمی نویز به تصویر اضافه شده است.

دوربین تله‌فوتو

دوربین تله‌فوتو پریسکوپی ۱۲ مگاپیکسلی هواوی P40 پرو با سنسور ۱/۳.۵۶ اینچی و فاصله کانونی معادل ۱۲۵ میلی‌متری تقریباً ۵ برابر بزرگ‌نمایی اپتیکال را در اختیار شما می‌گذارد و عکس‌های بسیار خوبی می‌گیرد، به‌شرط این‌که بتوانید از آن استفاده کنید. در واقع عکاسی با زوم ۵ برابر یکی از طاقت‌فرساترین کارهایی‌ست که می‌توان با پرچمدار هواوی انجام داد.

علت این است که شما دوربین تله‌فوتو را انتخاب می‌کنید ولی هوش مصنوعی گوشی شرایط را مناسب نمی‌بیند و به‌جای آن زوم ۵ برابری دیجیتال با دوربین اصلی را در اختیار شما می‌گذارد. این موضوع در اکثر شرایط رخ می‌دهد و به نور محیط بستگی ندارد. کافیست اندکی سایه در قاب تصویر داشته باشید یا فوکوس اندکی بیش‌تر از حالت عادی طول بکشد. تنها دو روش برای فعال کردن همیشگی دوربین تله‌فوتو وجود دارد: یکی این‌که بی‌خیال زوم ۵ برابر شوید و زوم را به‌شکل دستی تا ۸ یا ۹ برابر بالا ببرید. دومی (که همین امروز کشف‌اش کردم) هم این است که در حالت عکاسی حرفه‌ای (Pro) گزینه عکاسی فرمت خام (RAW) را انتخاب کنید. اگر هیچ‌کدام از این دو روش به کارتان نمی‌آید باید بارها تلاش کنید تا سرانجام موفق شوید.

البته پس از به‌جان خریدن مشکلات فوق به نتیجه بسیار خوبی می‌رسیم. دوربین تله‌فوتو P40 پرو در نور کافی عکس‌های فوق‌العاده‌ای می‌گیرد که از نظر غنای رنگ و کنتراست کم‌نقص هستند. جزئیات در تمام سطح تصویر به‌خوبی ثبت می‌شود و حتی می‌توانید دورترین نوشته‌ها را نیز به‌راحتی بخوانید.

سطح جزئیات به‌اندازه دوربین اصلی نیست و همان‌طور که در تصویر فوق می‌بینید در برش ۱۰۰٪ همه‌چیز حالت آبرنگی دارد. با این حال به لطف فوکوس خودکار می‌توانید می‌توانید دورترین سوژه‌ها را با بوکه زیبا از پس‌زمینه جدا کنید.

عکس‌های تله‌فوتو هواوی P40 پرو معمولاً خطای نوری ندارند و رنگ‌ها با دقت بالا ثبت می‌شوند. در اندازه معمول نقصی را در عکس‌ها نمی‌بینید و به‌راحتی می‌توانید آنها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید ولی برش ۱۰۰٪ کاهش جزئیات را نشان می‌دهد.

حتی در محیط داخلی و شرایط نوری غیر ایده‌آل هم می‌توانید با خیال راحت از دوربین تله‌فوتو P40 پرو استفاده کنید و عکس بگیرید. تقریباً تمام نوشته‌های تصویر قابل خواندن هستند و اثری از نویز دیده نمی‌شود.

image

دوربین تله‌فوتو هواوی P40 پرو در محیط تاریک هم عکس‌های قابل قبولی می‌گیرد ولی انتظار عملکرد خارق‌العاده‌ای نداشته باشید. بسته بودن اپرچر و کوچک بودن سنسور در این موضوع نقش مهمی دارند. دو عکس بالا تفاوت بین حالت عادی و نایت‌مود با زوم ۵ برابر را نشان می‌دهد.

همان‌طور که می‌بینید در نمای کلی فعال کردن نایت‌مود باعث بهبود رنگ و نور می‌شود و جزئیات سایه‌ها را هم تا حدی بازیابی می‌کند ولی برش ۱۰۰٪ نشان می‌دهد نویز قابل توجهی هم به عکس اضافه شده است.

با این دوربین حتی می‌توانید از ماه هم عکس بگیرید. کافیست به اندازه کافی زوم کنید تا هوش مصنوعی گوشی حضور ماه در قاب تصویر را تشخیص دهد. البته می‌دانید که این عکس، واقعی نیست و گوشی به‌شکل نرم‌افزاری عکس ماه را روی لکه روشن داخل تصویر می‌اندازد.

تمام عکس‌هایی که در این قسمت بررسی کردیم با زوم ۵ برابری ثبت شده بودند (به‌جز عکس ماه که زوم ۱۵ برابری داشت). برای بزرگ‌نمایی ۱۰ برابری که به‌شکل هیبریدی انجام می‌شود نیز تقریباً همین شرایط برقرار است. عکس‌های در اندازه معمول کیفیت خوبی دارند اما در برش ۱۰۰٪ کاهش جزئیات کاملاً مشخص است. در ادامه چند عکس با زوم ۱۰ برابری را می‌بینید.

استفاده از زوم بالای ۱۰ برابر را پیشنهاد نمی‌کنم چون معمولاً بی‌نتیجه است. تنها کاربرد بزرگ‌نمایی بیش از ۱۰ برابر این است که در نور کافی بخواهید تابلویی را در دوردست‌ها بخوانید یا قابلیت‌های دوربین گوشی خود را به رخ دیگران بکشید.

سلفی و پرتره

هواوی P40 پرو به‌لطف وجود سنسور ToF در پشت و سنسور عمق‌سنج مادون قرمز در جلو، یکی از بهترین گوشی‌ها برای ثبت پرتره با دوربین اصلی یا سلفی است. دوربین سلفی پرچمدار هواوی حتی فوکوس خودکار هم دارد و اگر گوشی را کمی نزدیک به صورت خود بگیرید (حدود ۳۰ سانتی‌متر) می‌توانید بوکه طبیعی پشت سر خود ایجاد کنید. کیفیت سنسور ۳۲ مگاپیکسلی سلفی هم فوق‌العاده است و جزئیاتی را از چهره شما ثبت می‌کند که شاید نخواهید با بقیه به اشتراک بگذارید. خوشبختانه افکت‌های زیباسازی چهره در چنین شرایطی به کمک‌تان خواهند آمد.

در عکس فوق می‌بینید سوژه با دقت بسیار خوبی از پس‌زمینه جدا شده اما مثل همیشه مشکلاتی در بخش موها وجود دارد. البته تقریباً هیچ گوشی هوشمندی وجود ندارد که موها را کاملاً از زمینه جدا کند و P40 پرو یکی از بهترین نتایج را به‌دست آورده است.

image

در عکس بالا تفاوت بین عکاسی پرتره در حالت عادی و در حالت زیباسازی حداکثری را مشاهده می‌کنید. اگر Beauty را روی ۱۰ بگذارید جزئیات چهره تا حد زیادی از دست می‌رود و پوست صاف و یک‌دستی را تحویل شما می‌دهد. این افکت ‌‌تأثیری روی جداسازی سوژه از پس‌زمینه ندارد.

هواوی P40 پرو علاوه بر افکت‌های بوکه متعدد، سه حالت ویژه یعنی Folding Blind و Pop و نورپردازی استودیویی هم دارد که البته چندان کاربردی نیستند و نتیجه خوبی تحویل شما نمی‌دهند.

عمق میدان دوربین P40 پرو کاملاً طبیعی تنظیم می‌شود. همان‌طور که در عکس فوق می‌بینید فوکوس روی چهره قرار گرفته و به تدریج با دور یا نزدیک شدن از سوژه، افکت بوکه هم تغییر می‌کند.

image

همان‌طور که گفتیم دوربین سلفی این گوشی فوکوس خودکار دارد و اگر گوشی را نزدیک به صورت خود بگیرید می‌توانید افکت بوکه طبیعی ایجاد کنید. در تصویر فوق می‌بینید دوربین به‌خوبی روی سوژه‌های نزدیک و دور فوکوس می‌کند. چند تصویر سلفی دیگر هم در ادامه آمده است.

البته تمام تعریف‌هایی که کردیم بدین معنا نیست که پرتره‌های P40 پرو نقصی ندارند. معمولاً بخشی از موها از دست می‌رود یا سیم‌های هدفون به اشتباه حذف می‌شوند. با این حال تجربه کلی این گوشی تا حدی بهتر از رقباست.

ویدیو

هواوی P40 پرو توانایی فیلمبرداری با رزولوشن 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را توسط دوربین اصلی و دوربین فوق‌عریض دارد. البته پرچمداران رقیب ویدیوهای 8K هم می‌گیرند ولی کسی به چنین رزولوشنی نیاز ندارد، ضمن اینکه بسیاری از قابلیت‌های تکمیلی مانند هوش مصنوعی یا لرزشگیر حرفه‌ای در این حالت غیرفعال می‌شوند.

حداکثر بزرگنمایی دوربین P40 پرو در حالت ضبط ویدیو ۱۵ برابر است که معمولاً تا ۵.۵ برابر با سنسور اصلی به‌شکل دیجیتال و پس از آن با سنسور تله‌فوتو انجام می‌شود. اگر نرخ ۶۰ فریم را انتخاب کنید بزرگ‌نمایی به ۱۰ برابر محدود می‌شود چون دوربین تله‌فوتو توانایی ضبط ویدیوهای ۶۰ فریم بر ثانیه را ندارد.

برای تست دوربین P40 پرو همکاران ما در ویجیاتو به سفری ۲ روزه رفتند تا قابلیت‌های پرچمدار هواوی را در دنیای واقعی و در دل طبیعت بسنجند. این ویدیو که به‌طور کامل با گوشی ضبط شده را در ادامه می‌بینید.

جمع‌بندی

هواوی با P40 پرو خون تازه‌ای را در رگ‌های عکاسی با موبایل دمیده و نشان داده هنوز جا برای پیشرفت در این حوزه وجود دارد. برخلاف اکثر رقبا که معمولاً یک یا دو دوربین خوب دارند، هر چهار دوربین P40 پرو فوق‌العاده باکیفیت هستند و می‌توانید در شرایط مختلف روی آنها حساب کنید. البته مثل همیشه بار اصلی عکاسی و فیلم‌برداری روی دوش دوربین اصلی خواهد بود.

اگر بخواهم این مطلب طولانی را جمع‌بندی کنم باید بگویم دوربین اصلی P40 پرو در تمام شرایط قابل اطمینان است و عکس فوق‌العاده‌ای به شما می‌دهد. دوربین فوق‌عریض در شرایط نوری مناسب در مقایسه با دوربین اصلی کم نمی‌آورد اما در محیط تاریک اندکی ضعیف‌تر عمل می‌کند. دوربین تله‌فوتو با مشکلات نرم‌افزاری درگیر است که احتمالا در آپدیت‌های نرم‌افزاری حل می‌شوند، ولی در شرایط نوری مناسب عکس‌های بسیار خوبی می‌گیرد و سبک عکاسی و کادربندی شما را تغییر می‌دهد. دوربین سلفی این گوشی هم یکی از بهترین‌ها در دنیای موبایل است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • mchkzdgn
    mchkzdgn | ۲۵ مرداد ۱۳۹۹

    چه کاریه کسی که هدفش دوربینه یه گوشی خوب بخره همراه با یه dslr به جای اینکه ۳۰ میلیون برای گوشی ای خرج کنه که بدیهیات امروزی دتیای ارتباطات و نداره

مطالب پیشنهادی