تیمی از دانشمندان آمریکایی یک مدل قلب مینیاتوری از انسان ساخته اند و امیدوارند که با کمک آن به درک بهتری از رشد جنینی قلب و نارسایی های مختلف از جمله بیماری های مادرزادی قلبی دست پیدا کنند.

محققان دانشگاه ایالتی میشیگان برای این منظور از سلول های بنیادی بزرگسالان و روشی کمک گرفتند که رشد جنینی را شبیه سازی می کند. آنها توانستند با این تکنیک و ظرف تنها چند هفته یک قلب مینیاتوری و در حال کار کردن بسازند که درست مانند یک قلب واقعی دارای بطن های راست و چپ و جداره عروقی بود. آنها با این کار توانستند به صورت آنی فرایند رشد یک قلب جنینی را تحت نظر بگیرند.

قلب مینیاتوری

حالا دانشمندان تلاش دارند که با استفاده از همین متد به مدلسازی بیماری های قلبی مادرزادی و مطالعه آنها بپردازند. البته محققان آمریکایی فعلا در مرحله تکمیل این فرایند هستند اما آنها باور دارند که میتوان از اندامک های انسانی برای مطالعه دیگر بیماری های قلبی نظیر سمیت قلبی ناشی از شیمی درمانی یا اثرات دیابت روی فرایند تشکیل شدن قلب نوزاد نیز استفاده نمود.

پروفسور Aitor Aguirre مولف ارشد مقاله ای که در همین رابطه نوشته شده است گفت:

این قلب های مینیاتوری مدل های به شدت قدرتمندی هستند که میتوان با کمک شان به مطالعه تمامی ناهنجاری های قلبی پرداخت و دقت این پژوهش ها نسبت به گذشته بی سابقه خواهد بود.

همانطور که قبلا در خبرها خواندید مدتی است که تلاش ها برای چاپ سه بعدی و پرورش اندامک های انسانی در آزمایشگاه افزایش یافته است و تاکنون محققان شیکاگو توانسته اند با استفاده از سلول های دریافتی از بیماران قلب های سه بعدی در آزمایشگاه پرینت کنند و یا محققان ژاپنی موفق شدند بافت های قلبی کشت داده شده در آزمایشگاه را به بیماران پیوند بزنند.