ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دورکاری در بلندمدت
کسب و کار

آیا کارکنان را برای دورکاری در بلندمدت آماده کرده‌اید؟

رایج شدن دورکاری مرز بین زندگی حرفه‌ای و شخصی را مبهم و تار کرده و در چنین شرایطی عدم پشتیبانی اطلاعاتی و عاطفی از تیم، عواقب نامطلوبی به دنبال خواهد داشت. تا چند ماه قبل بیشتر ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۵

رایج شدن دورکاری مرز بین زندگی حرفه‌ای و شخصی را مبهم و تار کرده و در چنین شرایطی عدم پشتیبانی اطلاعاتی و عاطفی از تیم، عواقب نامطلوبی به دنبال خواهد داشت.

تا چند ماه قبل بیشتر مزایای دورکاری نظیر گذراندن وقت با خانواده، کاهش رفت و آمدها و موارد دیگر به چشم می‌آمد اما این اواخر و با طولانی شدن آن معایب هم خود را نشان داده است. نظر سنجی صورت گرفته توسط «Monster» نشان داده که تعداد بیشتری از کارکنان از بروز نشانه‌های فرسودگی خبر می‌دهند.

در این شرایط مدیران برای جلوگیری از فروپاشی تیم‌های کاری باید پشتیبانی فنی و اطلاعاتی را از کارکنان دورکار به عمل آورده و در سازگاری کامل با شرایط جدید به آنها کمک کنند. به عنوان مدیر یا رهبر سازمان برای اطمینان از اینکه کارکنان توان دورکاری در بلند مدت را خواهند داشت باید ۳ سوال زیر را از خود پرسید.

۱. فرصت بیان دیدگاه‌ها و مشکلات برای کارکنان فراهم است؟

دورکاری در بلندمدت

ایجاد فضایی باز که در آن امکان اظهار نظر برای همه وجود داشته باشد، حتی در دوران پیش از کرونا مهم بود و حالا به مساله‌ای حیاتی تبدیل شده. یکی از راه‌های ایجاد این فضا برپایی جلسات یک هفته در میان برای جشن گرفتن موفقیت‌ها، بحث درباره بازدهی و کارایی سازمان و پرسش و پاسخ با تیم اجرایی است. طی این دورهمی‌ها می‌توان دانش و اطلاعات را با هم در میان گذاشته و فرصتی برای ارائه بازخوردها فراهم کرد.

راه دیگر برگزاری جلساتی دوستانه برای صرف چایی به شکل مجازی است. شرکت در این دورهمی اختیاری است اما فرصتی را برای طرح سوالات فراهم می‌کند .همچنین کارکنان در آن می‌توانند به مسائل شخصی نیز پرداخته و مشکلاتی را که با آن مواجه شده‌اند مطرح کنند.

۲. آیا از نیازهای فنی و شخصی کارکنان حمایت می‌کنید؟

حالا که جلسات حضوری به مجازی تغییر کرده و ارسال پیام در زوم و اسلک جای گپ زدن‌های درون شرکت را گرفته، بسیار مهم است که از نیازهای کارکنان غافل نشویم؛ خواه این نیاز کمک به پیشبرد پروژه باشد یا والدینی که در متعادل سازی زندگی کاری و خانوادگی به کمک نیاز دارند.

بدین منظور می‌توانید منابعی را برای کمک به کارکنان فارغ از نوع مشکل آنها در نظر بگیرید. این منابع می‌تواند مالی بوده یا فهرستی از داده‌های متنی، صوتی و ویدیویی ارزشمند برای راهنمایی در سر و سامان دادن به اوضاع باشد. همچنین می‌توان طی هفته زمان‌های معینی را به استراحت کارکنان اختصاص داد.

۳. در برنامه‌ریزی‌های آتی دیدگاه کارکنان را در نظر می‌گیرید؟

در مورد دنیای پسا کرونا هنوز ابهامات زیادی وجود دارد اما انعطاف پذیری به مساله‌ای تبدیل شده که بسیاری روی آن توافق دارند. حتی قبل از شروع این بحران هم فراهم کردن امکان دورکاری مزیتی برای کارکنان به شمار می‌آمد و حالا کار به جایی رسیده که ۸۰ درصد کارکنان آمریکایی تاکید کرده‌اند اگر ساعات کاری انعطاف پذیر نداشته باشند، قید موقعیت شغلی را خواهند زد.

در چنین شرایطی باید در برنامه‌های آتی شرکت برای بعد از بحران کرونا حتما دیدگاه کارکنان را مد نظر قرار داد. بهتر است از همین حالا دیدگاه آنها را درباره شرایط کاری جویا شده و با یک جمع بندی برای دورکاری، کار در شرکت یا برآیندی از آنها در آینده برنامه ریزی کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی