ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بهترین ساعت‌ های هوشمند سال ۱۳۹۹
نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: ساعت هوشمند امیزفیت تی-رکس؛ قلب پرنده در پوست شیر

امیزفیت از برندهایی است که معمولا ساعت‌های خوش قیمت، زیبا و با شارژدهی مناسب را روانه بازار می‌کند. در حالی که بیشتر ساعت‌های بازار در مقابل نفوذ آب و گرد و غبار مقاوم هستند و ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

امیزفیت از برندهایی است که معمولا ساعت‌های خوش قیمت، زیبا و با شارژدهی مناسب را روانه بازار می‌کند. در حالی که بیشتر ساعت‌های بازار در مقابل نفوذ آب و گرد و غبار مقاوم هستند و بعضی حتی فقط در برابر نفوذ عرق مقاومت می‌کنند، تی-رکس اما در رده خود در بین مقاوم‌ترین‌های بازار است و در دماهای مختلف و حتی با ضربه و لرزش هم خم به ابرو نمی‌آورد. در این مطلب این ساعت هوشمند محکم اما با قلبی کوچک را بررسی می‌کنیم.

شاید عجیب‌ترین نکته در مورد این ساعت، نام «تی-رکس» باشد. تی‌رکس دایناسوری گوشت‌خوار و دو پا بوده که در غرب آمریکای شمالی امروزی زندگی می‌کرده و از برزگ‌ترین درندگان زمین به حساب می‌آمده است. ساعت هوشمند امیزفیت ظاهری مقاوم دارد اما آن‌قدرها هم خشن و وحشی نیست که با تی‌رکس باستانی قابل مقایسه باشد. به هر حال، خوب یا بد، این اسمی است که امیزفیت برای ساعت خود در نظر گرفته اما از نظر من، نامی جذاب است.

امیزفیت می‌گوید تی-رکس یک ساعت هوشمند است اما در واقع برخلاف ساعت‌های پیشرفته و البته گران قیمت‌تر امکان نصب اپلیکیشن را ندارد. با این حال به لطف GPS و حسگر ضربان قلب می‌تواند فعالیت‌های ورزشی را پایش کند.

مشخصات امیزفیت تی-رکس :

  • پشتیبانی از اندروید ۵.۰ به بالا و iOS ۱۰.۰ به بالا
  • نمایشگر: ۱.۳ اینچی امولد با رزولوشن ۳۶۰ در ۳۶۰ پیکسل
  • شارژدهی باتری: ۲۰ روز استفاده معمول، ۶۶ روز استفاده از حالت ساده نمایش ساعت و ۲۰ ساعت استفاده مداوم از GPS
  • مقاومت در برابر آب تا عمق ۵۰ متر
  • تحمل محدوده دمایی منفی ۴۰ تا مثبت ۷۰ درجه سانتی‌گراد
  • ردیابی فعالیت ورزشی از جمله دو، الیپتیکال، کوه‌نوردی، اسکی، دوچرخه سواری در فضای باز یا با دوچرخه ثابت و شنا در استخر یا آب‌های آزاد
  • حسگرها: سنجش ضربان قلب، شتاب‌سنج، نور سنج و‌ قطب نما
  • شیشه گوریلا گلس ۳ و مقاوم در برابر به جا ماندن اثر انگشت
  • اتصال به گوشی از طریق بلوتوث ۵.۰
  • باتری ۳۹۰ میلی‌آمپر ساعتی
  • ابعاد ۴۷.۷ در ۴۷.۷ در ۱۳.۵ میلی‌متر
  • وزن ۵۸ گرم
  • قیمت در زمان نگارش مطلب: ۳ میلیون تومان

همان طور که از ویژگی‌های تی-رکس مشخص است حداقل روی کاغذ با یک ساعت مجهز، مقاوم و البته خوش قیمت طرف هستیم.

طراحی

امیزفیت تی-رکس

امیزفیت تی-رکس با کلیدهای فلزی و پیچ‌های اطراف نمایشگر، ظاهر بسیار محکم، خشن و شیکی دارد که خبر از مقاومت بالای آن در برابر ضربه می‌دهد. در عین حال من را یاد ساعت‌های دیجیتال سری PRO TREK کاسیو می‌اندازد؛ البته شکی نیست که ساعت کاسیو با بدنه فلزی-پلاستیکی کیفیت بالاتری دارد. برای رنگ‌ها هم می‌توانید بین مشکی، خاکستری، سبز یشمی، خاکی (مدل مورد بررسی) و یک رنگ ارتشی با ترکیبی از سفید و خاکستری انتخاب کنید.

نمایشگر ساعت با شیشه گوریلا گلس ۳ پوشانده شده و همان طور که امیزفیت ادعا می‌کند به خوبی در برابر به جا ماندن جای انگشت مقاوم است. در عین حال به نظر می‌رسد یک لایه آب گریز هم روی نمایشگر از به جا ماندن قطرات آب جلوگیری می‌کند. فریم پلاستیکی دور نمایشگر هم از ضربه خوردن شیشه جلوگیری می‌کند.

در اطراف ساعت در مجموع ۴ کلید به چشم می‌خورد. دو کلید سمت راست (Select و Back) برای انتخاب گزینه‌ها و بازگشت به قبل کاربرد دارند و برای بالا و پایین رفتن در منوها هم می‌توانید از دو کلید سمت چپ استفاده کنید. البته کلیدها کاربردهای دیگری هم دارند. مثلا کلید Back نمایشگر ساعت را خاموش می‌کند و با کلید Select هم می‌توان به سرعت به صفحه انتخاب یک فعالیت ورزشی رفت؛ البته با رفتن به بخش تنظیمات ساعت می‌توانید کارکرد کلید Select را به دلخواه خود به صفحات دیگری از جمله ضربان قلب، آب و هوا، اعلان‌ها، آلارم و ... اختصاص دهید. قاب زیر ساعت هم میزبان LED و حسگرهای ویژه سنجش ضربان قلب است. در این قسمت همچنین دو پین فلزی کوچک برای اتصال شارژر مغناطیسی در نظر گرفته شده است.

امیزفیت تی-رکس
کلیدهای فلزی امیزفیت تی-رکس بسیار با کیفیت هستند و به دلیل زبری خاصی که دارند حتی در تاریکی هم به سادگی پیدایشان می‌کنید.

وزن امیزفیت تی-رکس ۵۸ گرم است و روی دست چندان سنگین احساس نمی‌شود. بند ساعت هم روی دست بسیار راحت می‌نشیند و حتی در استفاده طولانی مدت دست‌تان عرق نمی‌کند. اما یکی از معایب ساعت این است که امکان تعویض بند با مدل‌های استاندارد موجود در بازار را ندارید. با این حال کیفیت بند به قدری بالا است که احتمالا تا مدت‌ها با پارگی یا رنگ پریدگی مواجه نمی‌شود اما باید حواستان به احتمال شکستن سگک پلاستیکی باشد.

امیزفیت تی-رکس همچنین از گواهینامه استاندارد نظامی ۱۲ گانه بهره می‌برد که نشان از مقاومت دستگاه در برابر شرایط سخت دارد. به عنوان مثال ساعت می‌تواند در دمای منفی ۴۰ درجه سانتیگراد به مدت یک ساعت و نیم مقاومت کند و تا دمای ۷۰ درجه بالای صفر هم دوام بیاورد. همچنین توانایی قرار گرفتن در معرض رطوبت تا ۲۴۰ ساعت و در معرض پاشیدن نمک تا ۹۶ ساعت را دارد.

امیزفیت تی-رکس در کل طراحی زیبا و خوش ساختی دارد و به نظر می‌رسد به خوبی در مقابل ضربه و شرایط سخت مقاوم باشد. اما ظاهر کلی ساعت کمی بیش از حد پلاستیکی به نظر می‌رسد البته احتمالا این موضوع در رنگ مشکی کمتر به چشم می‌آید.

رابط کاربری

امیزفیت تی-رکس

اولین باری که ساعت را روشن می‌کنید یک بارکد نشان داده می‌شود که با عکس گرفتن از آن توسط گوشی موبایل به صفحه نصب اپلیکیشن امیزفیت (اخیرا با نام Zepp) هدایت می‌شوید. پس از نصب اپلیکیشن باید حساب کاربری امیزفیت ایجاد کرده و وارد آن شوید. سپس اپلیکیشن اطلاعات شخصی از جمله سال و ماه تولد، قد، وزن  و ... را درخواست می‌کند. پس از آن باید مدل ساعت هوشمند خود را از انتخاب کنید تا گوشی موبایل از طریق بلوتوث به آن متصل شود.

در ادامه در صورتی که فرم‌ور جدیدی برای ساعت موجود باشد، فرایند آپدیت شروع می‌شود و در این حین امیزفیت تی-رکس چندین بار ری استارت می‌شود تا هر بخش از جمله فرم‌ور جی‌پی‌اس و رابط کاربری و گرافیک ساعت و .. به روز شوند. کل این فرایند در حدود یک ربع زمان می‌برد.

امیزفیت تی-رکس رابط کاربری ساده‌ای دارد اما از آنجایی که با یک ساعت اقتصادی طرف هستید امکان نصب اپلیکیشن‌های ثالث یا تغییرات دلخواه متعدد در رابط کاربری را ندارید. برای گردش در منوهای ساعت می‌توانید از کلیدهای روی ساعت استفاده کنید یا کلا به سراغ لمس نمایشگر بروید. مشابه بسیاری از ساعت‌های هوشمند دیگر، با سوایپ از چپ هم می‌توان به صفحه قبلی بازگشت.

در صفحه اصلی ساعت واچ فیس انتخابی نشان داده می‌شود. خود ساعت دو واچ فیس پیش‌فرض دارد. اما می توانید واچ فیس دلخواه خود را هم از بین ۳۰ مدل ارائه شده در اپلیکیشن موبایل، روی ساعت بریزید. فرایند انتقال واچ فیس از روی گوشی به ساعت بسیار کند است و با این که هر واچ فیس معمولا حجمی در حدود نیم مگابایت دارد اما فرایند انتقال حدود ۴۵ ثانیه یا گاهی بیشتر طول می‌کشد. بیشتر واچ فیس‌ها ظاهری اسپرت دارند و تعداد کمی هم با ظاهر مشابه ساعت‌های کلاسیک طراحی شده‌اند.

امیزفیت تی-رکس

نکته عجیب این که با وجود کیفیت خوب نمایشگر  و نیز گرافیک‌ها در تمام بخش‌های رابط کاربری، بعضی واچ فیس‌ها کم کیفیت هستند و گاه کمی تار به نظر می‌رسند؛ طوری که تصور می‌کنید رزولوشن نمایشگر ساعت پایین است. با این حال در بین مدل‌های متنوع، چند مورد با کیفیت هم پیدا می‌شود که راضی‌تان کند. واچ فیس‌ها اطلاعاتی از جمله میزان باتری، روز و تاریخ، تعداد قدم‌های روزانه، میزان کالری سوزانده شده روزانه و ضربان قلب را نمایش می‌دهند؛ البته برخی از این اطلاعات ممکن است در بعضی واچ فیس‌ها نمایش داده نشوند. در کل می‌توان گفت که طراحی واچ فیس‌ها زیبا و در عین حال کاربردی است و بیشتر سلیقه‌ها را پوشش می‌دهد.

اما به رابط کاربری ساعت بپردازیم. زمانی که در صفحه اصلی ساعت، یعنی همان واچ فیس هستید با سوایپ به بالا یا پایین به صفحه‌هایی می‌روید که معمولا اطلاعات کلی یا تنظیمات اصلی و مهم را در اختیارتان می‌گذارند. اولین صفحه‌ای که با سوایپ به پایین به آن دسترسی دارید تنظیمات کلیدی و برخی قابلیت‌های جانبی ساعت را شامل می‌شود. به عنوان مثال از این بخش می‌توانید قفل صفحه را فعال کنید تا تی-رکس به هیچ لمسی پاسخ ندهد. علاوه بر این امکان تنظیم نور نمایشگر به طور خودکار یا دستی را دارید و می‌توانید حالت عدم مزاحمت و روشن کردن نمایشگر به عنوان چراغ قوه را فعال کنید. در این صفحه همچنین درصد باتری، اتصال یا عدم اتصال ساعت به گوشی، روز، تاریخ و حداقل و حداکثر دمای هوا نشان داده می‌شود؛ البته گاه به دلیلی نامعلوم حداکثر دما مشخص نمی‌شود و ساعت امکان آپدیت کردن آن را ندارد.

از قابلیت‌های مهم این بخش امکان فعال کردن حالت ذخیره باتری است که با غیر فعال کردن تمامی قابلیت‌های ردیابی، به جز قدم شمار و پایش خواب،‌ شارژدهی باتری را افزایش می‌دهد. یکی از صفحات دیگر که با سوایپ به بالا یا پایین در دسترس است اطلاعات تعداد قدم‌ها، مسافت طی شده و کالری سوزانده شده را نمایش می‌دهد. صفحه دیگر هم به ارائه اطلاعات کلی ضربان قلب اختصاص دارد.

امیزفیت تی-رکس
امیزفیت تی-رکس در کنار ساعت دیجیتال کاسیو سری PRO TREK

اگر در صفحه هوم به سمت راست سوایپ کنید به قسمت نمایش پیام‌ها می‌روید. از طریق اپلیکیشن موبایل می‌توانید انتخاب کنید که اعلان‌های کدام برنامه‌ها در ساعت نمایش داده شود. متاسفانه کاراکترهای فارسی در ساعت به درستی نشان داده نمی‌شوند و تنها می‌توانید اعداد داخل پیام‌های فارسی را ببینید. علاوه بر این گاهی اوقات هیچ کدام از اعلان‌ها نمایش داده نمی‌شوند و در نهایت مجبور می‌شوید این مشکل را با ری‌استارت کردن ساعت حل کنید.

شلوغ‌ترین و البته اصلی‌ترین بخش ساعت با سوایپ به سمت چپ در دسترس است. برخی از گزینه‌ها شامل این موارد هستند: وضعیت فعالیت به صورت بسیار کلی، تنظیمات، سنجش ضربان قلب و نمودارهای روزانه ضربان، آغاز ثبت یک فعالیت ورزشی، مشاهده جزئیات فعالیت‌های ورزشی قبلی، دمای هوای هفتگی، کنترل پخش موسیقی گوشی، آلارم، تایمر، قطب‌نما و ابزاری برای پیدا کردن گوشی موبایل با پخش یک صدای به شدت گوش خراش از موبایل.

بیایید کمی بیشتر با برخی از قابلیت‌های گفته شده آشنا شویم. کنترل موسیقی پخش شده از موبایل یکی از امکانات مفید ساعت است. امیزفیت تی-رکس امکان تغییر ولوم، رفتن به آهنگ بعدی یا قبلی و متوقف کردن پخش آهنگ را در اختیارتان می‌گذارد و در عین حال اسم آهنگ در حال پخش را هم نشان می‌دهد اما نمی‌توانید یک آهنگ را از لیست انتخاب کرده و پخش کنید؛ با این حال این قابلیت تا همین حد هم مفید است. در صفحه Weather وضعیت فعلی هوا به همراه حداقل و حداکثر دما، شدت و جهت وزش باد، شاخص تابش فرابنفش، مقدار رطوبت نسبی هوا و نیز حداقل و حداکثر دما و وضعیت آب و هوای ۶ روز آینده نشان داده می‌شود.

امیزفیت تی-رکس
حداکثر روشنایی نمایشگر امیزفیت تی-رکس چندان بالا نیست اما در نور شدید با کمی زحمت می‌توانید نمایشگر را ببینید.

از منوی Settings هم تنظیمات ابتدایی ساعت در دسترس است. از این بخش می‌توانید واچ فیس‌های ساعت را تغییر دهید؛‌ البته این کار را با نگه داشتن انگشت روی صفحه هوم هم می‌توان انجام داد. همچنین امکان تنظیم زمان روشن ماندن نمایشگر و خاموش کردن ساعت یا ری استارت یا ریست کردن آن را دارید. یکی از قابلیت‌های مهم این قسمت، نمایشگر همیشه روشن یا «Always On Display» است. با فعال کردن این ویژگی نمایشگر تی-رکس همیشه روشن می‌ماند و بسته به انتخاب شما یک ساعت عقربه‌ای یا دیجیتال را به همراه تعداد قدم‌ها، روز و تاریخ را نشان می‌دهد. البته این ویژگی میزان مصرف باتری را هم به مقدار بسیار زیادی افزایش می‌دهد.

یکی از مشکلاتی که حین استفاده ساعت با آن مواجه شدم روشنایی نمایشگر کم در حالت خودکار بود. امیزفیت تی-رکس از حسگر نورسنج بهره ‌می‌برد و می‌تواند نور صفحه را به صورت خودکار تنظیم کند. خوشبختانه تطبیق نور نمایشگر با نور محیط بسیار سریع است اما گاه میزان نور کمتر از انتظار تنظیم می‌شود؛ در حدی که حتی نمایشگر به سختی دیده می‌شود. برای رفع این مشکل می‌توانید قید استفاده از گزینه خودکار را بزنید و روی حداکثر نور تنظیم کنید. من به شخصه همین کار را می‌کنم اما حتی در این حالت هم حداکثر نور چندان بالا نیست و زیر نور خورشید نمایشگر به سختی دیده می‌شود.

همان طور که گفتیم برای آغاز پایش یک فعالیت ورزشی دو راه وجود دارد: می‌توانید در زمانی که در صفحه هوم هستید به سمت چپ سوایپ کنید و از منوی اپ‌ها گزینه Workout را انتخاب کنید یا در همان صفحه هوم،‌ با فشردن کلید Select به منوی گزینه‌های Workout بروید. پس از ورود به این صفحه باید با استفاده از کلیدهای بالا و پایین یا لمس کردن صفحه، فعالیت ورزشی از جمله دو، الیپتیکال، کوه‌نوردی، اسکی، دوچرخه سواری در فضای باز یا با دوچرخه ثابت و شنا در استخر یا آب‌های آزاد را انتخاب کنید. در نهایت صفحه‌ای نمایش داده می‌شود که حاوی اطلاعات ضربان قلب فعلی، اتصال به جی‌پی‌اس و تنظیمات اضافه‌تر مربوط به فعالیت است.

امیزفیت تی-رکس

برای شروع فعالیت کافی‌ست گزینه بزرگ Go در وسط صفحه را لمس کنید. در تنظیمات هر فعالیت امکان تعیین هدف نهایی فعالیت (مثلا پیاده‌روی ۵ کیلومتری یا به مدت ۳۰ دقیقه یا برای سوزاندن ۲۰۰ کیلوکالری) را دارید و البته می‌توانید مقادیر را هم به مقدار دلخواه تغییر دهید. همچنین قابلیت انتخاب یادآور بر اساس دستیابی به درصدی از هدف نهایی و نیز فعال کردن قابلیت توقف خودکار فعالیت در نظر گرفته شده؛ البته تنظیمات بسته به نوع فعالیت انتخابی می‌تواند متفاوت باشد. حین فعالیت، اطلاعاتی از جمله ضربان قلب و کالری سوزانده شده و نیز ساعت نشان داده می‌شود و تا پیش از پایان فعالیت نمی‌توانید به صفحات دیگر ساعت بروید. در انتها و پس از اتمام فعالیت امکان مشاهده جزئیات در بخش Activities از روی ساعت یا از روی اپلیکیشن وجود دارد. کمی بعدتر به بخش اپلیکیشن هم خواهیم پرداخت.

یکی از مشکلات دیگر ساعت که بارها در حین فعالیت‌های ورزشی با آن برخورد کردم قطع شدن گاه و بی‌گاه جی‌پی‌اس است که حتی در فضای باز هم بارها اتفاق می‌افتد. زمانی که از فضای باز به زیر سقف می‌روید هم طبیعتا جی‌پی‌اس قطع می‌شود اما مشکل دیگر این‌ جاست که پس از بازگشت به فضای باز، اتصال مجدد گاه چند دقیقه زمان می‌برد. هر بار قطع شدن جی‌پی‌اس هم با یک ویبره روی ساعت اطلاع داده می‌شود و تکرار آن گاه روی اعصاب‌تان می‌رود.

مشکل دیگر کار با ساعت، زمانی پیش می‌آید که دست خود را می‌شویید یا به هر طریق دیگر روی شیشه نمایشگر آب می‌ریزد. در این شرایط ساعت لمس‌های اشتباه را تشخیص می‌دهد و گاهی خود به خود در منوها جابجا می‌شود. راهکار جلوگیری از این مشکل هم این است که از تنظیمات ساعت، گزینه قفل کردن نمایشگر را فعال کنید. برای باز کردن قفل هم کافی‌ست یک بار کلید Select را فشار دهید. البته خوشبختانه در صورتی که فعالیت ورزشی شنا را انتخاب کنید، نمایشگر به طور خودکار قفل می‌شود و به طور موقت به استفاده از کلیدهای فیزیکی ساعت محدود می‌شوید.

اپلیکیشن موبایل امیزفیت

امیزفیت تی-رکس

اصلی‌ترین بخشی که در صفحه هوم اپلیکیشن امیزفیت به چشم می‌آید تعداد قدم‌ها است. در پایین آن میزان کالری سوزانده شده و ساعات خواب شب گذشته نشان داده می‌شود. اگر کمی پایین‌تر بیایید سایر اطلاعات از جمله ضربان قلب، «PAI» و امتیاز خواب را می‌بینید. با لمس هر یک از این بخش‌ها نیز می‌توانید به اطلاعات کامل‌تری دسترسی پیدا کنید. به عنوان مثال با لمس بخش مربوط به ضربان قلب، اطلاعات ضربان فعلی و نمودار روزانه نمایش داده می‌شود. همچنین می‌توانید مقادیر حداقل، حداکثر و متوسط و نیز مدت زمان ضربان قلب در هر یک از محدوده‌ها (از جمله هوازی و غیر هوازی و ...) را مشاهده کرد. اپلیکیشن اطلاعات متعددی را در اختیارتان می‌گذارد اما متاسفانه بر خلاف بسیاری از برندهای رقیب (از جمله سامسونگ و هواوی)، فاقد توضیحات تکمیلی در مورد هر یک از فاکتورهای سلامت است.

با لمس کردن بخش PAI به امتیاز دهی ویژه فعالیت امیزفیت دسترسی دارید. «PAI» امیزفیت بر اساس میزان فعالیت‌های ۷ روز گذشته یک امتیاز را به کاربر می‌دهد. هدف نهایی،‌ امتیاز ۱۰۰ به بالا است. امتیازهای روزانه PAI از طریق افزایش ضربان قلب به دست می‌آید و در واقع هر تحرک و هر پمپاژ قلب در امتیازدهی تاثیر دارد. به این ترتیب تشویق می‌شوید که با بهبود امتیاز خود، به حفظ سلامت‌تان هم کمک کنید.

نحوه امتیازدهی، برای هر فرد متفاوت است و به جنسیت، سن، حداکثر ضربان قلب، بازخورد بدن به تمرینات ورزشی و ضربان قلب حین استراحت بستگی دارد. اما فایده PAI چیست؟ به گفته امیزفیت این عدد یک معیار ساده و قابل درک برای ردیابی فعالیت‌های ورزشی است و به کاربر کمک می‌کند که در مدت زمان کوتاه، سلامت خود را بهبود دهد.

از بخش‌های دیگر صفحه اصلی، امتیاز مربوط به خواب و مقایسه آن با دیگران است که البته چندان نمی‌توان روی آن حساب کرد. در واقع پایش خواب یکی از نقاط ضعف امیزفیت تی-رکس است که در مقایسه به رقبا فاصله زیادی دارد. متاسفانه هیچ خبری از تشخیص مرحله REM (مرحله حرکت سریع چشم‌ها) نیست و بقیه مراحل هم با جزئیات بسیار کم و با خطا همراه است و حتی گاه بیداری‌های میان خواب تشخیص داده نمی‌شود.

اگر از سربرگ‌های پایین به صفحه Enjoy بروید می‌توانید به برخی از قابلیت‌های دیگر ساعت از جمله تنظیم آلارم،‌ پیدا کردن ساعت با فعال کردن ویبره، تغییر دادن واچ فیس و تنظیمات مربوط به اعلان تماس یا اعلان‌های مرتبط با اپلیکیشن‌های روی موبایل دسترسی داشته باشید. در سربرگ Profile هم تنظیمات اپلیکیشن از جمله تنظیم اهداف سلامتی شامل تعداد قدم‌ها، وزن، کالری روزانه و خواب شبانه قرار دارند. در این بخش همچنین می‌توانید تمامی دستگاه‌های امیزفیت که به اپلیکیشن متصل شده‌اند را ببینید و تنظیمات آنها را تغییر دهید. عجیب این که برخی از تنظیماتی که در سر برگ Enjoy قرار گرفته بود در این جا هم وجود دارد و امیزفیت می‌توانست با طراحی بهتر اپلیکیشن، از قرار دادن برخی گزینه‌ها در چند جا، خودداری کند.

اگر به بخش تنظیمات ساعت در اپلیکیشن وارد شوید امکان تغییر برخی گزینه‌ها و کارکردهای امیزفیت تی-رکس را دارید. یکی از گزینه‌های این بخش Idle Alert است که مشابه آن در بیشتر ساعت‌ها و مچ‌بندهای هوشمند دیگر هم وجود دارد. با فعال کردن این قابلیت در صورتی که برای مدت یک ساعت هیچ گونه فعالیتی نداشته باشید، ساعت به شما پیشنهاد می‌کند از جای خود بلند شوید و تحرک داشته باشید.

اگر قابلیت Lift wrist to view info را هم از این بخش فعال کنید با چرخاندن مچ دست به طور خودکار نمایشگر روشن می‌شود. همچنین می‌توانید برای این قابلیت زمان شروع و پایان در نظر بگیرید تا ساعت، با روشن شدن نمایشگر در زمان خواب، مزاحم‌تان نشود. اما مشکل این جا است که اگر یک شب زودتر به خواب رفتید، برای غیر فعال کردن این قابلیت باید دست به موبایل شوید و به سراغ اپلیکیشن بروید و هیچ راهی برای تغییر آن از طریق خود ساعت ندارید. امیدواریم امیزفیت در آینده قابلیتی مشابه حالت تئاتر ساعت‌های سامسونگ را برای تی-رکس هم در نظر بگیرد.

از تنظیمات مهم این بخش نحوه پایش ضربان قلب است که شامل ۴ گزینه می‌شود. یک گزینه، پایش خودکار است. گزینه دیگر تنها در زمان خواب و به منظور بهبود پایش خواب، ضربان قلب را اندازه می‌گیرد. حالت دیگر ترکیب دو گزینه اول، یعنی پایش دائمی ضربان است و در نهایت، با گزینه آخر می‌توانید به کلی پایش ضربان قلب را خاموش کنید تا در مصرف باتری هم صرفه‌جویی شود.

در این بخش همچنین گزینه‌ای برای تشخیص خودکار فعالیت‌های ورزشی در نظر گرفته شده تا حین ورزش، تعداد سنجش ضربان قلب افزایش یابد تا اطلاعات ورزشی به طور دقیق‌تر ثبت شود. همچنین می‌توانید حداکثر ضربان قلب را تعیین کنید تا در صورتی که ضربان بالا به مدت بیش از ۱۰ دقیقه ادامه پیدا کرد به طور خودکار با ویبره ساعت مطلع شوید. قابلیت دیگر، تغییر ترتیب اپلیکیشن‌های ساعت یا مخفی کردن برخی از آنها است. از دیگر گزینه‌های این بخش، تنظیمات مربوط به مکان برای نمایش آب و هوا و به روز رسانی فرم‌ور ساعت است.

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های هر ساعت هوشمند ردیابی فعالیت‌های ورزشی است. همان طور که گفتیم امیزفیت تی-رکس فعالیت‌های متنوعی را پایش می‌کند و پس از اتمام هر فعالیت می‌توانید جزئیات آن را در ساعت مشاهده کنید. اما برای اطلاعات کامل‌تر باید به سراغ اپلیکیشن بروید. متاسفانه در اپلیکیشن، پیدا کردن بخش فعالیت‌های ثبت شده چندان آسان نیست و باید گوشه بالا و سمت راست اپ را لمس کنید تا به صفحه دیگری بروید و گزینه «Exercise Record» را انتخاب کنید. در این بخش اپلیکیشن هم شاهد یک بی نظمی دیگر هستیم و باز هم برخی قابلیت‌های بخش‌های دیگر در اینجا تکرار شده‌اند. در تصویر بالا، اطلاعات ثبت شده مربوط به یک پیاده‌روی را می‌بینید.

در ابتدا تصویری از مسیر ثبت شده با جی‌پی‌اس، به همراه مسافت طی شده نشان داده می‌شود. اگر کمی به پایین‌تر سوایپ کنید اطلاعات کامل‌تری از جمله مدت فعالیت، متوسط سرعت، کالری سوزانده شده، تعداد قدم‌ها و‌ متوسط و حداکثر ضربان قلب هم مشخص است. در پایین‌تر، نمودارهای تکمیلی از جمله سرعت، ضربان قلب و ارتفاع در هر لحظه نشان داده می‌شود. علاوه بر این می‌توانید متوجه شوید که محدوده ضربان قلب در کدام یک از بخش‌های استراحت،‌ سبک، شدید، هوازی و ... بوده اما باز هم اپلکیشن اطلاعاتی از این که هر کدام از این‌ها به چه معنی هستند در اختیارتان قرار نمی‌دهد اما اطلاعات کلی مربوط به هر فعالیت، با توجه به قابلیت‌های امیزفیت تی-رکس کامل و کافی به نظر می‌رسد.

در کل باید گفت که بر خلاف خود ساعت که رابط کاربری ساده و کاربر پسندی دارد اما اپلیکیشن بیش از حد شلوغ و پیچیده و بی نظم است و برخی از گزینه‌ها در چندین جای اپ تکرار شده‌اند. همچنین برخی از صفحات به رنگ تیره و برخی دیگر به رنگ روشن طراحی شده‌اند.

شارژدهی

امیزفیت تی-رکس

شارژدهی امیزفیت تی-رکس حداقل روی کاغذ عالی است. به گفته امیزفیت، این ساعت هوشمند در شرایط عدم اتصال بلوتوث به گوشی و خاموش بودن تمامی قابلیت‌ها از جمله سنجش ضربان قلب و استفاده از قابلیت روشن شدن نمایشگر با حرکت مچ دست به میزان ۱۰۰ بار در روز تا ۶۶ روز دوام می‌آورد. البته این شرایط استفاده، معیار مناسبی نیست؛ چون در واقعیت هیچ کس برای بیشتر از ۲ ماه با این شرایط از یک ساعت هوشمند استفاده نمی‌کند.

امیزفیت می‌گوید که تی-رکس با جی‌پی‌اس فعال و حسگر ضربان قلب روشن به مدت ۲۰ ساعت دوام می‌آورد که رقم مناسبی محسوب می‌شود. این کمپانی همچنین ادعا می‌کند که شارژدهی باتری در حالت استفاده معمول روزانه تا ۲۰ روز است؛ البته باز هم سناریوی امیزفیت، با استفاده معمول در واقعیت کمی تفاوت دارد. اما در تجربه‌ای که من در کار با ساعت داشتم،‌ تی-رکس‌ می‌تواند با حسگر ضربان قلب روشن و عدم استفاده از پایش ورزش مبتنی بر GPS، دریافت اعلان‌های اس‌ام‌اس روی ساعت، عدم پایش خواب، روشن ماندن نمایشگر تا ۱۰ ثانیه، روشنایی خودکار و اتصال به گوشی به مدت حدود ۱۴ ساعت در روز در حدود ۲۰ روز دوام بیاورد که رقم خوبی محسوب می‌شود. با این حال اگر از ردیابی فعالیت‌های ورزشی و پایش خواب استفاده کنید این میزان به مراتب کاهش می‌یابد.

امیزفیت تی-رکس

شارژدهی باتری امیزفیت تی-رکس در حدی خوب است که با خیال راحت می‌توانید از ویژگی نمایشگر همیشه روشن هم استفاده کنید. بر اساس تجربه من با فعال بودن این قابلیت و پایش دائمی ضربان قلب و خواب، اتصال ۱۶ ساعته به گوشی، روشن ماندن نمایشگر تا ۱۰ ثانیه، روشنایی حداکثر صفحه و البته عدم پایش فعالیت‌های ورزشی، در یک روز فقط ۲۴ درصد از شارژ باتری کم شد و در نتیجه انتظار می‌رود کم و بیش تا ۴ روز دوام  بیاورد.

برای شارژ ساعت هم کافی‌ست پایه اتصال شارژ را در زیر ساعت قرار دهید تا به صورت آهنربایی متصل شود. شارژ کامل یک ساعت و نیم زمان می‌برد که چندان طولانی به حساب نمی‌آید. اما یک موردی که کمی من را نگران می‌کند نازک بودن بیش از حد کابل شارژ است و به نظر می‌رسد مستعد پاره شدن یا خرابی باشد.

در کل می‌توان گفت که شارژدهی امیزفیت تی-رکس یکی از مزیت‌های این ساعت است و از این نظر با توجه به قابلیت‌ها در بین بهترین‌های بازار جای می‌گیرد.

سخن پایانی

امیزفیت تی-رکس

امیزفیت تی-رکس بیش از این که یک ساعت هوشمند باشد یک ردیاب سلامتی با ظاهری مشابه ساعت هوشمند است که به خوبی در شرایط سخت مقاومت می‌کند. تی-رکس می‌تواند قدم، کالری سوزانده شده و ضربان قلب را پایش کند اما قابلیت پایش خواب چندان دقیقی ندارد. روشنایی نمایشگر هم چندان بالا نیست و زیر نور خورشید با کمی زحمت می‌توانید نمایشگر را ببینید.

از دیگر نقاط ضعف امیزفیت تی-رکس اپلیکیشن پیچیده و با طراحی نامناسب و بی نظم است. بسیاری از قابلیت‌های اپلیکیشن در جاهای مختلف،‌ چندین بار تکرار شده اند و در عین حال پیدا کردن برخی از قابلیت‌ها چندان آسان نیست. علاوه بر این اپلیکیشن راهنمایی‌های کمی در مورد بسیاری از ویژگی‌های سلامت در اختیارتان می‌گذارد و از این نظر نسبت به اپلیکیشن‌های رقبایی از جمله سامسونگ و هواوی (و آنر) کیلومترها عقب‌تر است. از آنجایی که بیشتر مشکلات و کمبودهای این ساعت به رابط کاربری و اپلیکیشن مربوط می‌شود شاید در آینده‌ای نه چندان دور با ارائه آپدیت اپ و نیز فرم‌ور از سوی امیزفیت رفع شود.

اما در کنار تمامی کمبودها و نقص‌ها، امیزفیت تی-رکس یکی از بهترین انتخاب‌های برای افرادی است که به دنبال یک ساعت محکم، مقاوم و زیبا هستند که با وجود قلبی ظریف و کوچک چون پرنده اما پوستی از شیر دارد و از پس وظایف معمول از جمله ردیابی فعالیت‌های ورزشی به خوبی بر می‌آید.

 

برای خرید ساعت هوشمند امیزفیت تی-رکس می‌توانید به سایت می‌مارکت مراجعه کنید.

 

اگر برای خرید ساعت یا مچ‌بند هوشمند نیاز به راهنمایی دارید پیشنهاد می‌کنم مطلب راهنمای ویژه دیجیاتو را بخوانید.

 

مزایا
  • طراحی زیبا و با کیفیت
  • بدنه مقاوم
  • شارژدهی باتری بسیار خوب حتی با نمایشگر همیشه روشن
  • کنترل موسیقی
  • قیمت مناسب نسبت به قابلیت‌ها
  • رابط کاربری روان ساعت و با طراحی مناسب
معایب
  • طراحی نامناسب اپلیکیشن موبایل
  • ردیابی خواب محدود و کم دقت
  • روشنایی نمایشگر نه چندان بالا
  • قطع شدن گاه و بی‌گاه جی‌پی‌اس
  • عدم پشتیبانی از اعلان‌های فارسی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • آریا
    آریا | ۶ شهریور ۱۳۹۹

    بهترین ساهت هوشمند فعلا Fossil gen5 هست

  • Mohammad 13759
    Mohammad 13759 | ۶ شهریور ۱۳۹۹

    خدا وکیلی زدید نام گذاری شرکت رو ترکوندید خودش گذاشته تی رکس (نوعی دایناسور کوچک ولی بسیار قدرتمند) شما زدید قلب پرنده در پوستی شیر و درضمن ارزش خرید نداره پولتون رو دور نریزید هیچی اپل واچ نمیشه

مطالب پیشنهادی