ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ناوگان خودروهای اوبر تا سال 2030 الکتریکی خواهد شد

اوبر تاکنون برنامه‌های مختلفی برای ارتقا ناوگان خود از خودروهای سوخت فسیلی به مدل‌‌های الکتریکی پیاده کرده اما این بار اعلام کرده که قصد دارد تا سال 2030، صد درصد ناوگان خود را در آمریکا، ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰

اوبر تاکنون برنامه‌های مختلفی برای ارتقا ناوگان خود از خودروهای سوخت فسیلی به مدل‌‌های الکتریکی پیاده کرده اما این بار اعلام کرده که قصد دارد تا سال 2030، صد درصد ناوگان خود را در آمریکا، کانادا و اروپا به خودروهای الکتریکی تجهیز کند. همچنین شرکت قصد دارد تا سال 2040 نیز کل ناوگان خود را در سراسر جهان با خودروهای الکتریکی هدایت کند.

یکی از چالش‌های تغییر و به روز رسانی ناوگان، رانندگانی هستند که باید انگیزه لازم برای چنین تغییری را داشته باشند. اوبر برای این تغییر هم تدابیری درنظر گرفته و به جای پرداخت مستقیم به رانندگان برای خرید خودرو الکتریکی، هزینه اضافی برای سفرهای انجام شده درنظر گرفته است. از این طریق رانندگان نیز انگیزه لازم برای تعویض خودروهای گازسوز و بنزینی خود با خودروهای الکتریکی خواهند داشت.

از امروز، اوبر طرحی به نام «Uber Green» را در 15 شهر ایالات متحده و کانادا آغاز کرده است. در این طرح، مسافران برای هر سفر با خودروهای الکتریکی و هیبریدی، هزینه اضافی پرداخت می‌کنند.

با این حساب سفر با ناوگان خودروهای هیبریدی یا الکتریکی اوبر برای مسافران گران‌تر از قبل تمام می‌شود. ولی این رویکرد منجر به سرعت بخشیدن جایگزینی ناوگان جدید خواهد شد. همچنین اوبر قصد دارد تا سال 2025 میلادی جهت به روز رسانی ناوگان خود، 800 میلیون دلار برای کمک به صدها هزار راننده ناوگان خود در ایالات متحده ، کانادا و اروپا هزینه کند.

اوبر در حالی چنین تصمیمی را مطرح می‌کند که لزوم استفاده از ناوگان الکتریکی برای شرکت‌های مسافربری در سراسر جهان و خصوصا در شهرهای بزرگ آمریکا به‌شدت مطرح است. توجه به محیط زیست و موضوعاتی همچون آلودگی هوا، در مرکز توجه قرار دارند و سیستم حمل و نقلی که بتواند همچون خودروهای الکتریکی به کاهش 50 درصدی آلودگی هوا کمک کند، مورد توجه است.

یکی از سخت‌ترین بخش‌های برنامه راه‌اندازی ناوگان الکتریکی، سوئیچ کردن خودروهای قدیمی به خودروهای جدید و قانع کردن رانندگان و مسافران به استفاده از این خودروها است. در سال 2018، اوبر برای برخی از رانندگان کارولینای شمالی که از خودروهای قدیمی به خودروهای الکتریکی سوئیچ کردند، مشوق‌های مالی درنظر گرفت. اما از همان سال، این برنامه دیگر توسعه‌ پیدا نکرد و در همان فاز آزمایشی متوقف شد.

اوبر قصد دارد با مشارکت و  همکاری برخی از ذینفعان این موضوع اعم از خودروسازان، آژانس‌های اجاره خودرو، شرکت‌های تولید کننده قطعات وسایل نقلیه الکتریکی و سایر شرکت‌های مرتبط، زمینه را برای تجهیز ناوگان خود به‌صورت کاملا الکتریکی تا سال 2040 مهیا کند.

اوبر درنظر دارد با خودروسازانی همچون جنرال موتورز در ایالات متحده و کانادا، رنو - نیسان در شهرهای انگلیس، فرانسه، هلند و پرتغال وارد همکاری شود تا بتواند پیشنهادات جذابی جهت تهیه وسایل نقلیه الکتریکی برای رانندگان ناوگان خود ایجاد کند. همچنین اوبر درنظر دارد تا با شرکت اجاره اتومبیل Avis وارد همکاری شود تا رانندگان بتوانند امکان اجاره خودروهای الکتریکی را نیز به‌عنوان گزینه موازی دراختیار داشته باشند.

البته اوبر پیش از نیز در قالب طرح‌های مختلف سعی کرده این سیستم را پیاده سازی کند. مثلا در لندن طرح «Clean Air Plan» را با مجوز دولت، راه‌اندازی کرد. در این طرح با هدف مقابله با آلودگی هوا، رانندگان خودروهای الکتریکی به ازای هر مایل مسافت طی شده، هزینه‌ اضافی 15 پنی برابر با 0.19 دلار دریافت می‌کردند.

طرح مشابهی نیز در فرانسه مطرح شد تا بیشتر شاهد خودروهای برقی باشیم. هم‌اکنون در کشورهای اروپایی، قوانینی برای تشویق رانندگان به خرید و تعویض خودروهای سوخت فسیلی به مدل‌های الکتریکی تعیین شده است. این رویکردها باعث می‌شود رانندگان انگیزه بیشتری برای روی آوردن به ناوگان الکتریکی داشته باشند.

در نروژ از هر سه خودرویی که خریداری می‌شود، یک خودرو الکتریکی است. در این کشور نخستین سیستم شارژ الکتریکی تاکسی برقی نیز نصب و راه اندازی شده و گمان آن می‌رود تا سال 2023 ناوگان تاکسی این کشور کاملا برقی شود. کشورهای دیگر نیز برنامه‌هایی برای تغییر ناوگان حمل و نقل خود به سیستم الکتریکی دارند.

حال باید ببینیم آیا اوبر می‌تواند تصمیم‌ها و برنامه‌های خود را برای به روز رسانی ناوگان محقق سازد یا خیر؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی