ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ابداع روش جدید برای ساخت ماسک گرافینی آنتی‌باکتریال

محققان دانشگاه CityU هنگ کنگ تکنیک جدیدی برای ساخت سریع و کم‌هزینه ماسک‌های گرافینی آنتی‌باکتریال ابداع کردند. به گفته محققان استفاده مداوم از ماسک‌های جراحی سبب به جای ماندن میکروب‌های مضر روی ماسک می‌شود که ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۵

محققان دانشگاه CityU هنگ کنگ تکنیک جدیدی برای ساخت سریع و کم‌هزینه ماسک‌های گرافینی آنتی‌باکتریال ابداع کردند.

به گفته محققان استفاده مداوم از ماسک‌های جراحی سبب به جای ماندن میکروب‌های مضر روی ماسک می‌شود که تا چندین ساعت دوام آورده و فرد را علاوه بر کرونا در معرض بیماری‌های عفونی دیگر قرار می‌دهند. گرافین (Graphene) دارای خصوصیات آنتی باکتریال است و محققان در پی ساخت ماسک با استفاده از این ماده هستند.

محققان دانشگاه CityU می‌گویند پس از انجام تحقیقات مختلف متوجه شده‌اند که نوشتن مستقیم روی لایه‌های پلی‌آمید و دیگر مواد بیوزیستی با استفاده از لیزر کربن دی‌اکسید می‌تواند سبب تشکیل گرافین خلل و فرج دار سه بعدی شود. با استفاده از این تکنیک می‌توان ماسک‌های گرافینی را سریع‌تر و آسان‌تر ساخت. تحقیقات اولیه برای ساخت چنین ماسکی در حال انجام هستند.

به گفته محققان گرافین تشکیل شده از این روش توانایی از بین بردن باکتری E. coli و تقریباً تمام باکتری‌های موجود در هوا را دارد. محققان می‌گویند گرافین پس از تماس با باکتری‌ها ۹۹.۹۹۸ درصد آنها را در مدت ۱۰ دقیقه از بین می‌برد. آزمایش‌های اولیه نشان می‌دهند که این ماده می‌تواند بیش از ۹۰ درصد ذرات ویروس کرونا را در ۵ دقیقه و تمام ذرات را در ۱۰ دقیقه از بین ببرد.

به گفته محققان بیشتر مواد حاوی کربن را با استفاده از دستگاه‌های لیزر کربن دی‌اکسید رایج می‌توان به گرافین تبدیل کرد.

یکی از معایب روش‌های سنتی تولید گرافین این است که کاربر کنترل بسیار کمی روی شکل محصول دارد. علاوه بر این پروسه تولید گرافین پیچیده و پرهزینه بوده و به دمای بسیار بالا نیاز دارد. روشی که محققان دانشگاه هنگ کنگ برای تولید گرافین ابداع کرده‌اند، پروسه آماده سازی و الگوسازی را ترکیب می‌کند.

به گفته محققان با استفاده از این تکنیک می‌توان بیشتر مواد حاوی کربن از جمله کاغذ سلولزی و همچنین زیست‌توده و زیست‌ماده را در دمای اتاق و با استفاده از لیزر به گرافین تبدیل کرد. محققان می‌گویند قیمت ماسک گرافینی تولید شده با این روش در حد ماسک جراحی و N95 خواهد بود. محققان همچنین ژنراتوری ساخته‌اند که برق آن از تنفس انسان تأمین شده و وضعیت ماسک را به کاربر گزارش می‌دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی