ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش خودرو

چگونه تعلیق بادی جای فنرهای فولادی رایج را می‌گیرد

تا پیش از این تاریخ، تعلیق بادی تنها در خودروهای لوکس و گران قیمت بازار مورد استفاده قرار می‌گرفت اما امروزه خودروسازان در حال استفاده گسترده از این نوع تعلیق در محصولات معمولی‌تر و رایج‌تر ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱ مهر ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۰

تا پیش از این تاریخ، تعلیق بادی تنها در خودروهای لوکس و گران قیمت بازار مورد استفاده قرار می‌گرفت اما امروزه خودروسازان در حال استفاده گسترده از این نوع تعلیق در محصولات معمولی‌تر و رایج‌تر خود هستند. با ما همراه باشید تا به چرایی این اتفاق بپردازیم:

به طور معمول تعلیق‌های بادی را به سواری نرم و راحت می‌شناسند. کاهش ارتفاع یک خودرو شاسی بلند به منظور افزایش راحتی در هنگام سوار شدن به خودرو و یا پیاده شدن از آن، کاهش ارتفاع به منظور کاهش درگ خودرو در سرعت‌های بالاتر، افزایش ارتفاع برای استفاده در حالت‌های معمول و یا افزایش ارتفاع بیشتر برای استفاده خارج شهری از مهم‌ترین مزیت‌های سیستم‌های تعلیق بادی به شمار می‌رود. همچنین این دست از تعلیق‌ها توانایی تغییر مقاومت فنر را در حالت‌های مختلف رانندگی دارند.

تعلیق بادی قابلیت کار کردن با هر نوع سیستم میرا کننده (فنر) همچون فنر مغناطیسی قابل تطبیق و یا میرا کننده مجهز به آنتی رول بار را دارد.

2020-Lincoln-Aviator-Adaptive-Suspension-with-Road-Preview-001-1024x640

تلعیق‌های بادی در حال از رده خارج کردن فنر لول‌های رایج هستند و در حال یکپارچه شدن با باقی بخش‌های سیستم تعلیق همچون بازو ها و... می‌باشند. تعلیق بادی امکان استفاده مستقل را به خصوص در سیستم تعلیق عقب خودرو فراهم می‌کند.

این نوع تعلیق از یک کیسه هوا سخت اما انعطاف پذیر بهره می‌برد که ابعاد و اشکال مختلفی دارد اما همگی یک وظیفه را بر عهده دارند. کل اجزا این سیستم به دنبال آن هستند که با فشرده سازی هوا امکان بازی فنر را فراهم کنند و از مزیت مقاومت بیشتر هوا در برابر فشرده شدن بهره برند.

تعلیق بادی

اولین بار این دست از انواع سیستم تعلیق در اتوبوس‌ها و کامیون‌ها مورد استفاده قرار گرفت که مجهز به یک ریزپردازنده به عنوان سیستم کنترل بود. در آن زمان برای افزایش و کاهش ارتفاع از یک کمپرسور هوا استفاده می‌شد و یک مخزن جداگانه نیز امکان تامین فشار آنی را فراهم می‌کرد.

اما این پایان کار تعلیق بادی نبود و به مرور زمان فنرهای مورد استفاده در آن‌ها نیز به تکامل رسیدند. در حال حاضر این دست از فنرها به صورت هوشمند و بسته به رانندگی فرد توانایی یادگیری سبک رانندگی و اعمال آن در تنظیمات سیستم تعلیق را دارند.

به طور مثال سیستم تعلیق بسیار پیچیده شرکت پورشه دارای 3 حالت مختلف راحت، اسپرت و خارج جاده‌ای است که در آن می‌توان دو حالت از این 3 حالت را از تنظیمات حذف کرد. در حالت راحت با افزایش هوای داخل فنر حداکثر نرمی ممکن بدست می‌آید. در حالت اسپرت و اسپرت پلاس نیز کمترین میزان هوا برای ایجاد سخت ترین فنر ممکن در دسترس سیستم قرار می‌گیرد.

با وجود این که شرکت‌های خودروسازی از نام های عجیب و غریب برای تعلیق بادی خود استفاده می‌کنند اما بخش اصلی توسط دو شرکت BWI و Continental تولید می‌شود شرکت‌های خودروسازی در بخش نرم افزاری قضیه برای رسیدن به تنظیمات مورد نیاز خود ورود پیدا می‌کنند.

در حال حاضر از متریال های بسیار گران قیمت و پیچیده‌ای برای تولید این فنرها استفاده می‌شود. از جمله این متریال‌ها می‌توان به الیاف کولار ضربدری یا  الیاف نایلون ضربدری اشاره کرد که در بخش پلاستیکی فنر مورد استفاده واقع می‌شود.

یک شرکت ساکن در فلسطین اشغالی نیز از یک پلت فرم خودروی خودران پرده برداری کرده است که دارای سیستم تلعیق و فرمان جداگانه در هر چهارگوشه خودرو است تا امکان تعویض و یا تعمیر هر بخش به صورت جداگانه وجود داشته باشد. همچنین بخش مرکزی شاسی نیز به طور کامل فضای مناسب برای اتاق را در بر دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • fayyaz.saeed
    fayyaz.saeed | ۲ مهر ۱۳۹۹

    کاش مثل سیستم تعلیق مزخرف زانتیا نباشه و در دراز مدت هم بی دردسر کار کنه. گرچه بعیده بشه چیزی بدتر از هیدروپنوماتیک رانتیا اختراع کرد!

    • Sadra.Z
      Sadra.Z | ۲۰ آذر ۱۳۹۹

      تا حدودی موافقم‌؛ ولی نباید این موضوع رو نادیده گرفت که سیتروئن، آغاز گر تعلیق‌های شامل شاره بود! و در ضمن... زانتیاهای ایران با کلی حذف و اضافه به کشور وارد شدن. من مردم از تعجب... تو ویکی‌پدیا سرچ کنین میاره.

مطالب پیشنهادی