ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیاره زهره
علمی

کاوشگر ناسا چندین دهه پیش نشانه‌های حیات را روی سیاره زهره کشف کرده بود

درهفته‌های اخیر کشف فسفین در اتمسفر سیاره زهره تبدیل به یک موضوع مهم شده، اما طبق جدیدترین بررسی صورت گرفته، کاوشگر ناسا نزدیک به ۴ دهه پیش موفق به شناسایی چنین ترکیب شیمیایی شده بود. ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۰۹:۳۰

درهفته‌های اخیر کشف فسفین در اتمسفر سیاره زهره تبدیل به یک موضوع مهم شده، اما طبق جدیدترین بررسی صورت گرفته، کاوشگر ناسا نزدیک به ۴ دهه پیش موفق به شناسایی چنین ترکیب شیمیایی شده بود.

وجود فسفین در زهره می‌تواند نشان‌دهنده فرایندهای ارگانیک در این سیاره باشد و به همین علت اخترشناسان و دانشمندان زیادی در سراسر جهان آن را مورد بررسی قرار می‌دهند. با وجود اینکه چنین کشفی باعث شده بسیاری به وجود زندگی روی این سیاره اشاره کنند، ناسا چندین دهه پیش آن را کشف کرده بود.

طبق گزارشی جدید، یک ماموریت ناسا در سال ۱۹۷۸ احتمالا موفق به کشف فسفین در این سیاره شده بود و تیمی با بررسی این اطلاعات یک مقاله منتشر کرده است. با انتشار گزارش‌ها درباره کشف فسفین در زهره، این تیم به دنبال نشانه‌های آن در یک ماموریت قدیمی ناسا بودند.

در ماموریت «Pioneer 13» که شامل یک کاوشگر نیز می‌شد، شاهد جمع آوری اطلاعات از اتمسفر این سیاره بوده‌ایم. این کاوشگر برای مدتی درون ابرهای این سیاره حضور داشته و اطلاعات را جمع آوری و تحلیل کرده و سپس با سرعت بالایی آن‌ها را در اختیار دانشمندان روی زمین قرار داده است. در آن زمان محققان به وجود فسفین یا هرگونه ترکیب مبتنی بر فسفر اشاره نکردند، اما اطلاعات قدیم هنوز موجود هستند و تیم جدید آن را مورد بررسی قرار داده است.

سیاره زهره

این تیم در پژوهش خود به این موضوع پی برده که اطلاعات از وجود ترکیب‌های فسفر در سیاره زهره خبر می‌دهند. با مطالعات بیشتری و انجام کارهای تحقیقاتی، به نظر می‌رسد این اطلاعات نشان‌دهنده وجود فسفین روی این سیاره هستند.

طبق گفته محققان، کاوشگر ناسا توده‌های گازهای خنثی را در ارتفاعات مختلف از ابرهای زهره جمع آوری کرده است. داده‌های طیفی جرمی منتشر شده مربوط به ارتفاع ۵۰ تا ۶۰ کیلومتری یا ابرهای میانی و پایینی این سیاره نشان می‌دهند که این منطقه قابل سکونت است. با وجود اینکه منشا فسفین ناشناخته است، این کاوشگر وجود آن را کشف کرده بود.

کاوشگر ناسا نزدیک به ۴ دهه پیش وجود این ترکیب شیمیایی را کشف کرده بود، با این حال ناسا هیچ‌وقت چنین موضوعی را درک نکرد. با توجه به این موضوع، این احتمال وجود دارد که در سایر ماموریت‌ها نیز اطلاعاتی وجود دارد که این سازمان فضایی نتوانسته به درستی آن‌ها را تحلیل کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • داش غلام
    داش غلام | ۱۲ مهر ۱۳۹۹

    دوست عزیز ناهید نه زهره. واقعا خجالت آوره، فارسی خودت را رها کردی به عربی چسبیدی

مطالب پیشنهادی