ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پروژه «پاکسازی اقیانوس‌» از عینک آفتابی ساخته شده از زباله پلاستیکی رونمایی کرد

سازمان هلندی Ocean Cleanup که با هدف پاکسازی اقیانوس‌ها از پلاستیک‌ها و تولید محصول از آن‌ها تشکیل شده، از اولین محصول خود که عینک آفتابی است رونمایی کرد. عینک‌ها از پلاستیک‌های جمع‌آوری شده از اقیانوس ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۵ آبان ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۱

سازمان هلندی Ocean Cleanup که با هدف پاکسازی اقیانوس‌ها از پلاستیک‌ها و تولید محصول از آن‌ها تشکیل شده، از اولین محصول خود که عینک آفتابی است رونمایی کرد. عینک‌ها از پلاستیک‌های جمع‌آوری شده از اقیانوس آرام ساخته شده و به آسانی قابل بازیافت هستند.

سازمان Ocean Cleanup پس از سال‌ها توسعه و آزمایش سرانجام در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۸ به منطقه‌ای به نام «زباله‌دان بزرگ اقیانوس آرام» (Great Pacific Garbage Patch) رفت و با استفاده از تورهای شناور عظیم‌الجثه زباله‌های پلاستیکی را جمع‌آوری کرد. با رسیدن اولین محموله از زباله‌ها در پایان سال ۲۰۱۹ به ساحل، اولین مأموریت این پروژه با موفقیت به اتمام رسید.

سازمان یاد شده پس از دسته‌بندی، شستشو و تبدیل زباله‌های جمع‌آوری شده به پلاستیک باکیفیت، از آن‌ها برای تولید فریم عینک آفتابی استفاده کرده است. عینک‌ها به لنزهای پلاریزه و لولاهای فولاد ضدزنگ مجهز شده‌اند و طراحی آن‌ها به گونه‌ای است که جداسازی آن‌ها برای بازیافت بسیار آسان انجام می‌شود. کیس و کیسه عینک‌ها نیز از زباله‌های بازیافتی ساخته شده است.

Ocean Cleanup می‌خواهد از پول ناشی از فروش عینک‌ها برای تأمین بودجه برای مأموریت‌های آتی خود جهت پاکسازی اقیانوس‌ها از زباله‌های پلاستیکی استفاده کند. بر اساس برآوردهای این پروژه، با پول هر عینک می‌توان منطقه‌ای در مقیاس ۲۴ زمین فوتبال را از پلاستیک پاکسازی کرد. این پروژه اضافه می‌کند که با فروش تمام عینک‌های ساخته شده از اولین محموله می‌تواند منطقه‌ای در ابعاد ۵۰۰ هزار زمین فوتبال را از پلاستیک‌ها پاکسازی کند.

سالانه بین ۵ تا ۱۲ میلیون تن پلاستیک روانه اقیانوس‌ها می‌شود و پیش‌بینی شده این نرخ در دو دهه آینده سه برابر شود، بنابراین Ocean Cleanup علاوه بر عینک آفتابی در فکر تولید محصولات دیگری از زباله‌های بازیافتی است.

قیمت هر کدام از عینک‌ها ۱۹۹ دلار بوده و از سایت Ocean Cleanup قابل خریداری هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی