ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان علت علاقه پشه به خون انسان را کشف کردند

محققان به منظور آگاهی از علت علاقه پشه‌ها به مزه خون انسان متوجه شدند عصب‌های درون نیش این جاندار پس از تماس با ترکیبات به خصوصی در خون فعال شده و مکانیزم مکیدن را شروع ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

محققان به منظور آگاهی از علت علاقه پشه‌ها به مزه خون انسان متوجه شدند عصب‌های درون نیش این جاندار پس از تماس با ترکیبات به خصوصی در خون فعال شده و مکانیزم مکیدن را شروع می‌کنند.

محققان به منظور کشف دلیل علاقه پشه‌ها به خون، نوع ماده (یعنی آن‌هایی که نیش می‌زنند) را با ترکیبات مختلف آزمایش کردند. محققان ترکیبات شیرین مثل نکتار و همچنین ترکیباتی حاوی برخی از اجزای تشکیل دهنده خون انسان را با پشه‌ها آزمایش کردند. محققان دریافتند پشه‌ها توانایی مزه کردن و نوشیدن نکتار را داشته ولی آن را مثل خون با اشتیاق نمی‌مکند.

«Leslie Vosshall»، از محققان دانشگاه راکفلر (The Rockefeller University) و یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید: «پشه ماده پس از سوراخ کردن پوست خون را آنقدر با ولع می‌مکد که برخی اوقات  مویرگ‌ها متلاشی می‌شوند. پشه‌ها این رفتار را به ویژه برای مکیدن خون بروز می‌دهند.»

محققان پس از آزمایش ترکیبات مختلف حاوی خون دریافتند که ترکیبات مختلف درون خون عصب‌های موجود در نیش پشه را فعال می‌کنند. برخی عصب‌ها توسط نمک و برخی دیگر توسط شکر فعال می‌شوند، اما نحوه فعال شدن آن‌ها حین تماس با خون واقعی کاملاً متفاوت است. به گفته محققان حتی استفاده از خون مصنوعی و ترکیب آن با گرما و دی اکسید کربن موجود در هوا که مکیده شدن خون از قربانی را به پشه نشان می‌دهد نیز این موجود را فریب نمی‌دهند.

اما با فراهم‌آوری ترکیبات کامل خون که شامل گلوکز (شکر)، نمک، بی‌کربنات سدیم و آدنوزین تری‌فسفات می‌شود، پشه‌ها با اشتهای زیاد شروع به مکیدن آن کردند. درون نیش پشه عصب‌های مختلفی برای هر کدام از ترکیبات خون وجود دارد که پس از فعال شدن همه آن‌ها با هم، پشه وجود خون واقعی را درک کرده و با ولع شروع به مکیدن می‌کند.

این تحقیق جالب توجه نشان می‌دهد که نیش پشه‌ها توانایی «مزه کردن» ترکیبات مختلف را داشته و به قول محققان در واقع «یک سرنگ است که می‌تواند خون را مزه کند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۰ آبان ۱۳۹۹

    چرا این همه تحقیق کردن تهش یک حشره کش درست درمون نیست که آدم رو نکشه

مطالب پیشنهادی