ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

صفر ستاره ایمنی برای کیا پیکانتو در تست تصادف آمریکای لاتین [تماشا کنید]

همین چند روز پیش بود که عملکرد اسفناک هیوندای HB20 در تست تصادف شاخه لاتینِ انکپ جنجال‌آفرین شده و اسباب شرمندگی خودروساز کره‌ای را فراهم کرد! حال با گذشت مدت کوتاهی اتفاق مشابهی برای کیا ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۵

همین چند روز پیش بود که عملکرد اسفناک هیوندای HB20 در تست تصادف شاخه لاتینِ انکپ جنجال‌آفرین شده و اسباب شرمندگی خودروساز کره‌ای را فراهم کرد! حال با گذشت مدت کوتاهی اتفاق مشابهی برای کیا پیکانتو رخ داده و این هاچبک شهری نیز در ارزیابی‌های انکپ لاتین بسیار ضعیف ظاهر شده است.

عملکرد پیکانتو در تست تصادف انکپِ لاتین به حدی ضعیف است که در بخش حفاظت از سرنشینان بزرگسال نتوانسته حتی یک ستاره ایمنی از این سازمان دریافت کند. امتیازهای دریافتی این خودرو در بخش حفاظت از سرنشینان خردسال 29 درصد، در بخش ایمنی عابر پیاده 51 درصد و در بخش تجهیزات ایمنی کمکی 7 درصد اعلام شده است.

هاچبک کوچک کره‌ای‌ها تنها با ایربگ راننده در آمریکای لاتین به فروش می‌رسد. اما به گفته انکپ در صورت تجهیز به ایربگ سرنشین کناری هم، تغییر خاصی در نتایج تست تصادف اتفاق نمی‌افتد. به غیر از ایربگ سرنشین کناری، تجهیزات دیگری مثل ABS و کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) نیز در نسخه استاندارد پیکانتو غایب هستند و امکان سفارش ایربگ‌های جانبی و مخصوص سر به عنوان آپشن وجود ندارد.

الخاندرو فوراس (Alejandro Furas) دبیر کل شاخه لاتین انکپ در رابطه با عملکرد ضعیف پیکانتو گفته:

بسیار جای تاسف دارد که یک خودروساز جهانی مثل کیا، پیکانتو را در حالت استاندارد با 6 ایربگ، حفاظت از عابر پیاده و ESC به قیمت 8,700 یورو (10,185 دلار) در بازارهای اروپایی به فروش می‌رساند، اما در منطقه ما چنان سطح پایینی از ایمنی را ارائه می‌کند.

آقای فوراس در ادامه شدت انتقاداتش را افزایش داده و اضافه کرده تجهیزات ایمنی مدل‌های اروپایی در آمریکای لاتین حتی در قالب آپشن نیز قابل سفارش نیستند. وی کیا را به واکنش سریع و اعمال بهبودهای چشمگیر در پیکانتو و سایر مدل‌های به فروش رسیده در آمریکای لاتین و منطقه کاراییب ترغیب کرده است. آقای فوراس به مشتریان هم توصیه کرده از خرید خودروهایی که چنین ایمنی ضعیفی دارند، کاملا خودداری کنند.

رئیس هیئت مدیره انکپِ لاتین نیز درباره عملکرد تاسف‌بار پیکانتو در تست تصادف گفته:

قابل قبول نیست که یک خودروساز استاندارهای دوگانه‌ای داشته باشد. برای جلوگیری از این مساله دولت‌ها باید مثل لاتین انکپ سیستم اطلاعاتی مستقل و شفافی ایجاد نموده و سطح ایمنی خودروهای فروخته شده در منطقه را بهبود ببخشند.

این نسل از پیکانتو پیشتر در سال 2017 توسط شاخه اروپایی انکپ (یورو انکپ) بررسی شده و توانسته سه ستاره ایمنی از این سازمان کسب کند. طبق نتایج ارزیابی یورو انکپ میزان محافظت از سرنشینان بزرگسال و خردسالان در پیکانتو به ترتیب 79 و 64 درصد است؛ امتیازهای حفاظت از عابرین پیاده و تجهیزات ایمنی کمکی نیز به ترتیب 54 و 25 درصد برآورد شده است.

شایان ذکر است همانطور که در ویدیوی ضمیمه‌شده می‌توانید مشاهده فرمایید، کابین پیکانتو در برخوردها اصلا مچاله نشده و شکل اصلی خود را حفظ می‌کند. با این حساب اگر چنین خودرویی نمی‌تواند حتی یک ستاره ایمنی دریافت کند، امتیاز مدل‌هایی که در تصادفات به آهن‌پاره تبدیل می‌شوند، چه خواهد بود؟!

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • فراز
    فراز | ۱۲ آبان ۱۳۹۹

    مدیران صمت و ایران خودرو و سایپا کلاهشون بذارن بالاتر

مطالب پیشنهادی