ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

علیرضا صادقیان معاون استراتژی گروه اسنپ شد

«علیرضا صادقیان»، کارآفرین شناخته شده در اکوسیستم استارتاپی ایران در توییتی اعلام کرد که به عضویت گروه اسنپ درآمده است. صادقیان قرار است «معاون استراتژی» گروه اسنپ باشد؛ جایگاهی که در سال‌های گذشته «ژوبین علاقبند»، مدیرعامل ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | ۰۹:۳۵

«علیرضا صادقیان»، کارآفرین شناخته شده در اکوسیستم استارتاپی ایران در توییتی اعلام کرد که به عضویت گروه اسنپ درآمده است. صادقیان قرار است «معاون استراتژی» گروه اسنپ باشد؛ جایگاهی که در سال‌های گذشته «ژوبین علاقبند»، مدیرعامل سابق اسنپ آن را در اختیار داشت.

این دومین بار است که صادقیان، بنیان‌گذار استارتاپ‌های نت‌برگ، چیلیوری، تیکت، سرمیز و دکتردکتر، با توییت‌های شبانه‌اش یک شوک خبری را به جامعه فناوری وارد می‌کند. او آخرین بار در اسفند ۹۸، با انتشار توییتی در ساعت ۳:۴۴ بامداد خبر تعطیلی چیلیوری را اعلام کرد اما اکنون و ۸ ماه پس از آن، خبر عضویت در گروه اسنپ را منتشر کرده است؛ گروهی که در بیانیه پایان کار چیلیوری، انگشت اتهام تاحدی به سوی آن کشیده شده بود.

صادقیان در رشته‌توییت خود در اعلام خبر عضویتش در اسنپ می‌نویسد:

«فعالیت من بعنوان یک کارآفرین طی ۱۰ سال گذشته در اکوسیستم استارتاپی تجارب زیادی برای من به همراه داشت. در این مدت افتخار همکاری با بیش از ۲۰۰۰ نفر را داشتم و باعث مباهات من است که هولدینگ iiVentures دروازه ورود افراد زیادی به این حوزه بود و در کنار هم اتفاقات مثبتی را رقم زدیم. ایجاد فضای یادگیری و پیشرفت، و بهبود فضای کسب و کار اینترنتی هدفی بود که طی این سال‌ها همواره به دنبال آن بوده و هستم. بعد از تعامل با گروه اسنپ و با کنار گذاشتن اختلافات گذشته، از امروز با همان اهداف و در موقعیت کاری جدید بعنوان «معاونت استراتژی» گروه اسنپ، ساختن را ادامه خواهم داد

این اعلامیه‌ی کوتاه از شب گذشته تاکنون واکنش‌های متفاوتی را در پی داشته است. بسیاری از فعالین حوزه استارتاپی این تغییر جهت را تبریک گفته‌اند اما بخش زیادی از همان جامعه در پنهان‌کردن تعجب خود چندان موفق نبوده‌اند. اما گروه دیگر کارکنان سابق چیلیوری هستند که مشخصاً از این تغییر و عضویت صادقیان در گروه اسنپ خوشحال نیستند.

علت این موضوع چیزی نیست جز تلاشی که صادقیان به همراه تیمش، در سال گذشته برای تغییر معادلات در بازار سفارش آنلاین غذا انجام داد. این تلاش در ابتدا اگرچه از حوزه روابط عمومی و با انتشار چند یادداشت ماهرانه از صادقیان آغاز شد اما در تابستان ۹۸ و با اعلام رفتن به شورای رقابت رنگ جدی‌تری به خود گرفت.

۲۲ مهر ۹۸، شورای رقابت اعلام کرد رویه اسنپ فود در برابر چیلیوری باید متوقف شود و این شرکت را ۱۰۰ میلیون تومان جریمه کرد. ۲۳ مهر ماه، چیلیوری با برگزاری یک نشست خبری جزییات این پرونده را برای اصحاب رسانه باز کرد. برای مدتی فضای رقابت بین این دو شرکت آرام شد تا اینکه در دی ماه، چیلیوری و ریحون اعلام کردند با هم ادغام می‌شوند تا با سرعت بیشتری به سوی اهداف خود حرکت کنند. صادقیان در نشست خبری ادغام ریحون در چیلیوری به نکته مهمی اشاره کرد و گفت:

 «هدف ما این بود که با همکار شدن و حذف رقابت برای دریافت رتبه دوم، جهشی به سوی رتبه اول داشته باشیم. سرمایه‌گذارها می‌دیدند که هم چیلیوری و هم ریحون پلتفرم‌های خوبی هستند و مشخص نبود کدام موفقیت بیشتری کسب می‌کند. ما می‌خواستیم به سرمایه‌گذاران احتمالی این پیغام را بدهیم که حالا دیگر تکلیف‌شان مشخص است؛ اکنون یک بازیگر دوم قوی وجود دارد و می‌توانند با ریسک بسیار کمتر در آن سرمایه‌گذاری کنند

در واقع مشخص بود که این ادغام انجام شده تا روند سرمایه‌گذاری در این حوزه ساده‌تر شود و کمتر از دو هفته بعد و در میانه دی ماه، شنیده شد که چیلیوری (که حالا ریحون را هم در خود ادغام کرده) مشغول مذاکره با دیجی‌کالا برای جذب سرمایه است. در آن زمان دیجی‌کالا و چیلیوری بیانیه‌ای مشترک منتشر کردند و گفتند: «این سرمایه‌گذاری، در‌ صورت نهایی شدن، می‌تواند به توسعه فعالیت‌های استارتاپی همچون چیلیوری با پتانسیل رشد بالا کمک کند. چیلیوری با قدرت به راه خود ادامه داده و جزئیات این سرمایه‌گذاری احتمالی، بعد از نهایی شدن توافقات اعلام خواهد شد

اسلایدی که صادقیان در جلسه ادغام ریحون با چیلیوری، از آینده‌ی چیلیوری به تصویر کشید.

آنچه مشخص است اینکه صادقیان و چیلیوری ایده‌هایی فراتر از سفارش غذا داشتند. چیلیوری قرار بود با سرمایه‌ای که از دیجی‌کالا جذب می‌کند به شکل جدی‌تری به سوی اهداف جدیدی حرکت کند و تبدیل به یک پلتفرم خرید On-Demand شود؛ چیزی که امروز اسنپ فود در حال حرکت به سوی آن است.

مشخص نیست چرا دیجی‌کالا نهایتا در چیلیوری سرمایه‌گذاری نکرد؛ شاید یک دلیلش طولانی شدن این مذاکره و رسیدن به بحران کرونا در پایان بهمن ماه در ایران بود. اما اگر چیلیوری می‌توانست سرمایه‌ی دیجی‌کالا یا شرکت دیگری را جذب کند، قطعا شخص دیگری خبر تبدیل شدنش به معاون استراتژی گروه اسنپ را توییت می‌کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی