ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی آیفون ۱۲ پرو؛ گذشته و آینده در یک قاب [تماشا کنید]

خانواده آیفون ۱۲ معرفی شدند، آن هم در چهار مدل مختلف با ویژگی‌ها و قیمت‌های متنوع تا هر فردی بتواند گزینه مناسب خودش را بین آنها انتخاب کند. زبان طراحی کاملاً جدید، سخت‌افزار قدرتمند، امکانات ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۳ آبان ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۰

خانواده آیفون ۱۲ معرفی شدند، آن هم در چهار مدل مختلف با ویژگی‌ها و قیمت‌های متنوع تا هر فردی بتواند گزینه مناسب خودش را بین آنها انتخاب کند. زبان طراحی کاملاً جدید، سخت‌افزار قدرتمند، امکانات پیشرفته عکاسی و فیلم‌برداری و البته پشتیبانی از شبکه 5G مهم‌ترین ویژگی‌های آیفون‌های ۲۰۲۰ هستند. یکی از این چهار مدل به احتمال زیاد پرفروش‌ترین گوشی ماه‌های آتی لقب خواهد گرفت. بنابراین بی‌راه نیست اگر خانواده آیفون ۱۲ را مهم‌ترین گوشی‌های سال ۲۰۲۰ بدانیم.

حکایت آیفون در ایران اما هر روز عجیب‌تر می‌شود. یک گوشی معمولی که از پرچمداران اندرویدی گران‌قیمت‌تر نیست، کالای لوکس لقب می‌گیرد و تازه بعد از این ماجرا، همچنان وارد شده و گران‌تر از قبل به فروش می‌رسد. بازار موبایل ایران هم که بازار سیاه است. پرچمدار ۱۰۰۰ دلاری چینی یا کره‌ای کمتر از ۳۰ میلیون تومان قیمت دارد ولی برای خرید گوشی ۱۰۰۰ دلاری آمریکایی که گارانتی درست و حسابی ندارد و تکلیف رجیستر شدن‌اش هم معلوم نیست، باید بین ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان هزینه کنید. به هر تقدیر آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو با قیمت‌های کذایی وارد بازار ایران شده‌اند. ما هم در سریع‌ترین زمان ممکن مدل پرو را تهیه کردیم تا ببینیم این عضو میانی خانواده چه حرفی برای گفتن دارد.

نگاهی به مشخصات آیفون ۱۲ پرو
  • بدنه شیشه‌ای با فریم استیل
  • نمایشگر ۶.۱ اینچی سوپر رتینا XDR با پنل اولد
  • چیپست اپل A14 بایونیک
  • ۶ گیگابایت حافظه رم
  • ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی
  • دوربین اصلی ۳ گانه ۱۲ مگاپیکسلی + اسکنر لایدار
  • دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی
  • باتری ۲۸۱۵ میلی‌آمپر ساعتی
  • وزن ۱۸۹ گرم
  • قیمت ۱۰۰۰ دلار

ما مدل ۲۵۶ گیگابایتی آیفون ۱۲ پرو را در اختیار داریم که حدود ۱۰۰ دلار از مدت پایه گران‌تر است. در مورد جعبه سری آیفون ۱۲ هم زیاد صحبت کرده‌ایم. پس حتماً می‌دانید حجم جعبه تقریباً نصف شده و از هدفون و شارژر خبری نیست. بیایید بدون توضیحات اضافه به سراغ آیفون ۱۲ پرو برویم.

بررسی ویدیویی آیفون ۱۲ پرو

طراحی و کیفیت ساخت

آیفون ۱۲ پرو بدون شک یک محصول زیبا و چشم‌نواز است. طراحی سری آیفون ۱۲ کاملاً متحول شده تا اپل امسال حرف S را کنار بگذارد و یک‌راست از ۱۱ به ۱۲ برود. کمتر شرکتی این‌قدر جسور است که در سال ۲۰۲۰ طراحی تخت را انتخاب کند، اما اپل با تکیه بر کاربران وفادار خود به‌راحتی تصمیمات‌اش را عملی می‌کند. طراحی آیفون ۱۲ پرو تا حد زیادی به آیفون ۴ و ۵ نزدیک شده اما ویژگی‌های مهمی مثل حاشیه باریک اطراف نمایشگر و ناچ بزرگ را حفظ کرده است. حالا پس از چند سال می‌توانید آیفون را روی میز به شکل ایستاده قرار دهید.

انحنای لبه‌های نمایشگر، سوایپ کردن را ساده‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند و جلوه زیبایی به گوشی می‌بخشد ولی کار کردن با نمایشگر تخت هم کار سختی نیست. فقط کمی طول می‌کشد که به آن عادت کنید. لبه‌های فریم هم به‌هیچ‌وجه تیز و آزاردهنده نیستند و نمی‌دانم چرا بعضی کاربران از این موضوع شکایت کرده‌اند.

فریم استیل آیفون ۱۲ پرو کاملاً براق است و به‌راحتی می‌توانید تصویر خودتان را در آن ببینید. این فریم براق از همان لحظه‌ای که گوشی را در دست می‌گیرید کثیف می‌شود اما وظیفه اصلی‌اش یعنی محافظت از شیشه‌های پشت و روی بدنه را تمام و کمال انجام می‌دهد. سپر سرامیکی شیشه روی نمایشگر و گواهی IP68 را هم که در نظر بگیرید، آیفون ۱۲ پرو به یکی از مقاوم‌ترین پرچمداران دنیای موبایل تبدیل می‌شود.

آیفون ۱۲ پرو تقریباً هم‌اندازه و هم‌وزن آیفون ۱۱ پرو است اما نمایشگر بزرگ‌تری دارد. این موضوع با کاهش حاشیه اطراف نمایشگر محقق شده و نسبت نمایشگر به بدنه هم از ۸۲ درصد در نسل قبل به ۸۶ درصد رسیده است. ابعاد ناچ اما بدون تغییر باقی مانده و همچنان فضای وسیعی را به خودش اختصاص داده است.

شیشه پشت بدنه آیفون ۱۲ پرو روکش مات دارد و اثر انگشت را به خودش جذب نمی‌کند. ماژول دوربین روی قطعه شیشه‌ای براق سوار شده و تنها یک میلی‌متر بیرون‌زدگی دارد. در واقع این گوشی یکی از معدود پرچمداران بازار است که روی سطح صاف لق نمی‌زند. رنگ آبی جدید اپل یا همان Pacific Blue هم فقط در قسمت ماژول دوربین کاملاً آبی است و بقیه پنل پشتی به خاکستری شباهت بیشتری دارد.

در دست گرفتن آیفون ۱۲ پرو واقعاً لذت‌بخش است. زیبایی و کیفیت ساخت فوق‌العاده به کنار، ابعاد و وزن گوشی هم در محدوده طلایی قرار دارد. کار کردن با گوشی با یک دست به‌سادگی امکان‌پذیر است و در درازمدت هم دست شما را خسته نمی‌کند.

نمایشگر

آیفون ۱۲ پرو همانند دیگر اعضای خانواده از پنل اولد استفاده می‌کند که اپل نام سوپر رتینا XDR را برایش انتخاب کرده است. این نمایشگر ۶.۱ اینچی با رزولوشن ۲۵۳۲‍×۱۱۷۰ پیکسل، محتوا را با تراکم ۴۶۰ پیکسل در هر اینچ به تصویر می‌کشد و از فناوری‌هایی نظیر HDR10 و دالبی‌ویژن و True Tone نیز پشتیبانی می‌کند.

نمایشگر آیفون ۱۲ پرو از هر نظر فوق‌العاده است. رنگ‌ها با دقت هرچه بیشتر به نمایش درمی‌آیند و در زوایای مختلف تغییر نمی‌کنند. نسبت کنتراست بی‌نهایت به جذابیت دارک مود می‌افزاید و با حداکثر روشنایی ۱۲۰۰ نیت، در تمام شرایط نوری -حتی زیر تابش مستقیم آفتاب- می‌توانید محتوا را ببینید. البته تمام این ویژگی‌ها را آیفون ۱۱ پرو هم داشت. در واقع نمایشگر آیفون ۱۲ پرو از نظر فنی تفاوتی با نسل قبل ندارد و فقط تعداد پیکسل‌ها کمی افزایش یافته تا تراکم پیکسلی حفظ شود.

تنظیمات نمایشگر آیفون مانند همیشه گزینه خاصی ندارد. فقط می‌توانید دارک مود یا True Tone را فعال یا غیرفعال کنید. نکته عجیب در مورد آیفون ۱۲ پرو این است که در هر حالتی رنگ‌ها را کمی گرم‌تر از آیفون ۱۱ پرو نمایش می‌دهد و این موضوع با هدف True Tone مغایرت دارد.

تنها ضعف نمایشگر آیفون ۱۲ پرو را می‌توان نرخ رفرش ۶۰ هرتز دانست. درحالی‌که پرچمداران و حتی میان‌رده‌های اندرویدی نمایشگرهایی با نرخ رفرش بالا (۹۰، ۱۲۰ یا حتی ۱۴۴ هرتزی) دارند، اپل در تمام مدل‌های آیفون ۱۲ به همان نرخ رفرش استاندارد یعنی ۶۰ هرتز بسنده کرده است. به‌خوبی می‌دانیم که سال آینده این ویژگی با آب و تاب فراوان به آیفون‌های ۲۰۲۱ خواهد آمد، انگار تحولی شگرف در دنیای موبایل به وجود آمده است. نمایشگر همیشه روشن هم احتمالاً وضعیت مشابهی خواهد داشت.

نرم‌افزار و رابط کاربری

آیفون ۱۲ پرو با آخرین نسخه از سیستم‌عامل iOS به دست کاربران می‌رسد؛ یعنی دقیقاً همان iOS 14 که یک ماهی می‌شود برای آیفون 6S و جدیدتر در دسترس است. در نتیجه اگر آیفون فعلی شما iOS 14 را دریافت کرده، به خوبی با ویژگی‌های جدید این سیستم‌عامل آشنا هستید. از آن طرف آیفون ۱۲ پرو هم ویژگی انحصاری خاصی ندارد که آن را از دیگر آیفون‌ها متمایز کند. با این اوصاف بد نیست به مهم‌ترین ویژگی‌های این سیستم‌عامل بار دیگر اشاره کنیم.

همان‌طور که در بررسی iOS 14 هم گفتم، این نسخه از سیستم‌عامل تغییراتی دارد که نحوه تعامل شما با iOS را بعد از چندین سال دگرگون می‌کند. ویجت‌ها و اپ لایبرری، دو ویژگی اصلی این نسخه هستند که در آیفون ۱۲ پرو به بهترین شکل اجرا می‌شوند. با این حال ویجت‌ها با آن چه کاربران سیستم‌عامل اندروید می‌شناسند کمی تفاوت دارند.

تفاوت اصلی زمانی نمایان می‌شود که شما بخواهید از ویجت موسیقی برای کنترل موسیقی استفاده کنید. آن‌گاه متوجه می‌شوید که کنترلرهای پخش موسیقی نه در ویجت اپ موزیک و نه در ویجت‌های شخص ثالثی مانند اسپاتیفای وجود ندارد. دلیل این اتفاق این است که نگاه اپل به ویجت‌ها با آن چه که گوگل برای اندروید در نظر گرفته تفاوت دارد. اپل به ویجت‌ها به چشم یک شورت‌کات نگاه می‌کند تا یک ویجت.

در نتیجه اگر این تفاوت ویجت‌ها را بپذیرید، مشکل دیگری با آن‌ها نخواهید داشت و ویجت‌ها به بهترین شکل وظیفه خود را انجام می‌دهند. همچنین انتخاب ابعاد آن‌ها نیز بسیار ساده است. کافیست به پنل ویجت‌ها رفته و ابعاد ویجت مورد نظر را انتخاب و آن را به میان آیکن‌ها اضافه کنید. چینش ویجت‌ها دست شما را در شخصی‌سازی محیط کاربری iOS باز می‌گذارد و به راحتی و با کمی وقت گذاشتن می‌توانید به ترکیب دلخواه خود برسید.

موضوع دیگری که به نظر من تاثیر بیشتری در تعامل با آیفون ۱۲ پرو دارد، وجود ویژگی اپ لایبرری است. این ویژگی مانند «App Drawer» موجود در اندروید است. البته ردپای اپل را می‌توان در این ویژگی هم دید. اپ‌ها بر اساس دسته‌بندی درون اپ استور دسته‌بندی شده و شما هم نمی‌توانید آن را تغییر دهید. به عبارتی شما نه می‌توانید اپ‌ها را میان دسته‌بندی‌ها جابجا کنید و نه می‌توانید نام این دسته‌بندی‌ها را تغییر دهید.

خبر خوب این است که شما می‌توانید صفحاتی را که نیاز ندارید را مخفی کرده و تنها از یک صفحه با برنامه‌های مورد علاقه خود استفاده کنید. در طول مدتی که من از iOS 14 استفاده کردم، بیشترین استفاده را از همین ویژگی مخفی کردن برنامه‌ها و ویژگی «Stack» بردم. ویژگی گفته شده به شما اجازه می‌دهد چندین ویجت با ابعاد یکسان را روی هم دیگر قرار دهید و با سوایپ بین آن‌ها به سادگی بین ویجت‌ها جابجا شوید.

آیفون ۱۲ پرو به سادگی هرچه تمام، فرامین شما را اجرا می‌کند. البته یک نکته آخر را هم فراموش نکنید: به دلیل تغییر رزولوشن پنل آیفون ۱۲ پرو، بسیاری از برنامه‌ها هنوز بروزرسانی نشده و ممکن است برخی از المان‌ها طراحی آن‌ها به درستی دیده نشوند. در نتیجه کافیست کمی صبوری کنید تا این موضوع هم حل شود. این موضوع در رابطه با آیفون ۱۲ هم صدق می‌کند. در صورتی که می‌خواهید در رابطه با iOS 14 بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنم بررسی این سیستم‌عامل را مطالعه یا تماشا کنید.

سخت‌افزار

آیفون ۱۲ پرو اولین چیپست ۵ نانومتری دنیای موبایل یعنی اپل A14 Bionic را در سری آیفون ۱۲ استفاده کرده است. طبق اعلام اپل این چیپست در مقایسه با نسل قبل از نظر توان پردازش عمومی و پردازش گرافیکی تا ۵۰ درصد و از نظر توان پردازش هوش مصنوعی تا ۷۰ درصد قوی‌تر است. البته می‌دانید که در دنیای واقعی، تفاوت این‌قدر محسوس نیست و اهمیتی هم ندارد. آیفون‌ها همیشه سریع بوده‌اند و تا ۴-۵ سال هم سریع باقی می‌مانند. افزایش حافظه رم به ۶ گیگابایت و افزایش فضای ذخیره‌سازی پایه به ۱۲۸ گیگابایت را هم باید به فال نیک گرفت.

برای مقایسه قدرت چیپست A14 Bionic، آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۱ پرو را با یکدیگر مقایسه کردیم. بهترین نتیجه به‌دست آمده توسط این دو گوشی در تست آنتوتو را در ادامه می‌بینید (آیفون ۱۲ پرو سمت راست و آیفون ۱۱ پرو سمت چپ).

در تست آنتوتو که عملکرد کلی دستگاه را می‌سنجد، آیفون ۲۱ پرو حدود ۵۹۴ هزار امتیاز می‌گیرد و ۱۳ درصد قوی‌تر از آیفون ۱۱ پرو است. البته در دنیای اندروید با نتایجی به‌مراتب بهتر از این روبرو هستیم، به‌ویژه گوشی‌هایی با چیپست اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس که به امتیاز ۶۵۰ هزار رسیده‌اند.

در تست 3DMark اما نتایج متفاوت و حتی متناقضی را می‌بینیم. در ادامه نتایج به‌دست آمده توسط این دو گوشی را در تست‌های اسلینگ‌شات (اکستریم) و وایلد لایف (اکستریم) می‌بینید (آیفون ۱۲ پرو سمت راست و آیفون ۱۱ پرو سمت چپ).

در تست اسلینگ‌شات اکستریم، آیفون ۱۲ پرو با اختلاف ناچیزی بهتر از آیفون ۱۱ پرو عمل می‌کند. در تست اسلینگ‌شات اکستریم آنلیمیتد برتری آیفون ۱۲ پرو کمی پررنگ‌تر می‌شود. در تست جدید وایلد لایف آیفون ۱۲ پرو به طور محسوسی ضعیف‌تر از آیفون ۱۱ پرو است و نهایتاً در تست وایلد لایف آنلیمیتد شاهد برتری محسوس آیفون ۱۲ پرو نسبت به نسل قبل هستیم. تحلیل این نتایج عملاً ناممکن است. فقط با اطمینان می‌توان گفت پردازشگر گرافیکی آیفون ۱۲ پرو ۵۰ درصد بهتر از قبل نشده است.

مسئله مهمی که باید به آن اشاره کنم، ناپایداری نتایج تست‌های آیفون ۱۲ پرو است. این موضوع در تست گرافیکی 3DMark بیشتر به چشم می‌آید. همان‌طور که تصویر زیر می‌بینید آیفون ۱۱ پرو روند معقولی را در تست استرس وایلد لایف طی می‌کند ولی کارآیی آیفون ۱۲ پرو پس از تست اول افت محسوسی پیدا می‌کند. البته من در اجرای طولانی بازی‌های سنگین با افت کارآیی مواجه نشدم.

برای مقایسه نتایج فوق با پرچمداران اندرویدی هم جدول زیر را برایتان آماده کرده‌ایم که نیازی هم به توضیح اضافه هم ندارد.

حداقل بر اساس نتایج بنچمارک، آیفون ۱۲ پرو قوی‌ترین گوشی بازار نیست و نسبت به نسل قبلی هم پیشرفت چشمگیری نداشته است. با این حال باید تکرار کنم که این نتایج در دنیای واقعی اهمیتی ندارند. آیفون ۱۲ پرو تمام اپلیکیشن‌ها را در لحظه باز می‌کند، تمام بازی‌ها را بدون لگ اجرا می‌کند و تا چند سال در همین سطح از کارآیی باقی می‌ماند.

یکی از ویژگی‌های مهم آیفون‌های ۲۰۲۰ که در مراسم رونمایی هم به دفعات شنیده شد، پشتیبانی از شبکه 5G است. سری آیفون ۱۲ پرو با استفاده از مودم X55 کوالکام، طیف وسیعی از باندهای فرکانسی شبکه 5G را پوشش می‌دهند. مدل‌های مخصوص آمریکا حتی از 5G موج میلی‌متری هم پشتیبانی می‌کنند. حالا اگر به امید خدا شبکه 5G در ایران در اختیار عموم قرار گرفت، می‌توانیم سرعت شبکه آیفون ۱۲ پرو را هم تست کنیم.

دوربین

دوربین‌های آیفون ۱۲ از نظر سخت‌افزاری تفاوت چندانی با نسل قبل ندارد. فقط ضریب اف دوربین اصلی از ۱.۸ به ۱.۶ بهبود یافته و حسگر لایدار هم به مجموعه اضافه شده است. بنابراین وظیفه اصلی بهبود کیفیت عکس‌ها و ویدیوها بر دوش پردازشگر تصویر جدید چیپست A14 Bionic و فناوری‌های Smart HDR 3 و Deep Fusion قرار گرفته است. در ادامه مشخصات ۴ دوربین اصلی آیفون ۱۲ پرو را می‌بینید.

  • دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۲.۵۵ اینچی، ضریب اف ۱.۶، فوکوس خودکار PDAF دوال پیکسل، لرزشگیر اپتیکال
  • دوربین تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۳.۴ اینچی، ضریب اف ۲.۰، فوکوس خودکار PDAF، لرزشگیر اپتیکال
  • دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۳.۶ اینچی، ضریب اف ۲.۴
  • دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۳.۶ اینچی، ضریب اف ۲.۲

اپل امسال قابلیت عکاسی شبانه یا همان نایت‌مود را برای تمام دوربین‌ها فعال کرده است. به همین دلیل می‌توانید در محیط تاریک هم روی دوربین سلفی و اولتراواید حساب کنید. تمام دوربین‌ها قابلیت ضبط ویدیوی HDR با فرمت دالبی ویژن را هم دارند.

همان‌طور که انتظار داریم، دوربین اصلی آیفون ۱۲ پرو کیفیت بسیار خوبی دارد. جادوی نرم‌افزاری اپل می‌تواند با همین سنسور نه‌چندان بزرگ، عکس‌های مطلوبی را تولید کند. رنگ‌های طبیعی، کنتراست عالی و بازه دینامیکی وسیع در تمام عکس‌های زیر به‌خوبی مشهود هستند. البته اگر عکس‌ها را در سایز اصلی بررسی کنید می‌بینید جزئیات در بخش‌های تاریک تصویر کاهش می‌یابند.

عکاسی شبانه هم با دوربین اصلی آیفون ۱۲ پرو لذت‌بخش است. نایت‌مود با ترکیب الگوریتم‌های پیشرفته می‌تواند بهترین عکس ممکن را با سخت‌افزار دوربین تولید کند. تصاویر معمولاً نویز ندارند و توازن خوبی بین بخش‌های تاریک و روشن برقرار است، ضمن این‌که رنگ‌ها به‌خوبی حفظ می‌شوند. سرعت عکاسی نایت‌مود و پردازش آن هم یکی از نقاط قوت این گوشی و چیپست قدرتمند اپل است.

دوربین تله‌فوتو آیفون ۱۲ پرو سنسور کوچکی دارد و فقط در شرایط نوری ایده‌آل می‌تواند تصاویر خوبی ثبت کند. بزرگنمایی اپتیکال ۲ برابری هم در حال حاضر در دنیای موبایل رقم بالایی محسوب نمی‌شود ولی در شرایط خاص می‌توانید روی آن حساب کنید. این دوربین در شرایط نوری مناسب عکس‌های خوبی می‌گیرد ولی در محیط تاریک با نویز و کاهش محسوس رنگ‌ها و جزئیات مواجه هستیم.

دوربین اولتراواید هم مثل نسل‌های قبلی فقط در شرایط نوری مناسب قابل استفاده است. این دوربین واقعاً عریض است و فضای وسیعی را پوشش می‌دهد. با این حال نرم‌افزار دوربین به‌خوبی اعوجاج لبه‌ها را مدیریت می‌کند. خوش‌بختانه حالا نایت‌مود به این دوربین هم آمده تا در محیط تاریک هم بتوانید از آن استفاده کنید. عکس‌ها در نور کافی قابل قبول هستند ولی در محیط تاریک همچنان با نویز قابل توجه و کاهش جزئیات روبرو هستیم. اگر اختلاف نوری در صحنه زیاد باشد، حتی در روشنایی روز هم شاهد نوردهی بیش از اندازه هایلایت‌ها خواهیم بود.

پرتره‌های آیفون همیشه عالی بوده‌اند و آیفون ۱۲ پرو هم این راه را ادامه می‌دهد. سوژه‌ به‌خوبی از زمینه جدا می‌شود و چهره‌ها هم واضح و روشن ثبت می‌شوند. قابلیت HDR هم از حذف جزئیات پس‌زمینه جلوگیری خواهد کرد. به لطف سنسور لایدار حالا می‌توانید در محیط تاریک هم پرتره بگیرید.

دوربین سلفی آیفون ۱۲ پرو کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد و جزئیات چهره شما را به‌طور کامل ثبت می‌کند. البته از آنجا که اولویت با نوردهی چهره است، بخش‌هایی از جزئیات پس‌زمینه از دست می‌روند. اگر حالت پرتره را فعال کنید، چهره‌های دورتر از دوربین به تدریج محو می‌شوند. در محیط تاریک هم با نایت‌مود می‌توانید سلفی بگیرید ولی بین حالت پرتره و نایت‌مود باید یکی را انتخاب کنید.

در مجموع کیفیت دوربین‌های آیفون ۱۲ پرو را می‌توان خوب ارزیابی کرد. با این حال تفاوت چشمگیری بین این گوشی و نسل قبل وجود ندارد. همان‌طور که می‌دانید امسال فقط آیفون ۱۲ پرو مکس به سنسور جدید و بزرگ مجهز شده که قطعاً کیفیت بسیار بهتری خواهد داشت. بنابراین نمی‌توان دوربین را نقطه قوت اصلی آیفون ۱۲ پرو دانست. اگر دنبال بهترین تجربه عکاسی با موبایل هستید، گزینه‌های بسیار بهتری در دنیای اندروید در انتظار شما هستند.

باتری و شارژ

آیفون ۱۲ پرو باتری ۲۸۱۵ میلی‌آمپر ساعتی دارد، یعنی ۲۳۱ میلی‌آمپر ساعت ضعیف‌تر از آیفون ۱۱ پرو. بنابراین انتظار می‌رود که با کاهش شارژدهی نسبت به نسل قبل روبرو باشیم. البته بهینه‌سازی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌توانند به کمک آیفون جدید بیایند. طی یک هفته‌ای که با این گوشی سپری کردم، هر شب به شارژر نیاز داشتم. گاهی اوقات هم به‌خاطر تست‌های سنگین در میانه روز مجبور به استفاده از شارژر شدم. در مجموع می‌توان گفت آیفون ۱۲ پرو با استفاده معمول، یک روز کاری را جواب می‌دهد اما به‌سختی به روز دوم می‌رسد.

اپل به بهانه‌های مختلف شارژر را از جعبه آیفون حذف کرد و حالا شما به‌عنوان خریدار این گوشی باید حتماً شارژر مخصوص بخرید. البته اگر زمان برایتان اهمیتی ندارد می‌توانید یک کابل لایتنینگ معمولی تهیه کنید ولی برای شارژ سریع چاره‌ای جز خرید شارژر ۲۰ واتی اپل یا شارژرهای مشابه با خروجی USB-C ندارید. من برای شارژ آیفون ۱۲ پرو از شارژر ۲۵ واتی گلکسی نوت ۲۰ اولترا استفاده کردم. گوشی طی نیم ساعت ۵۵ درصد و طی یک ساعت ۸۰ درصد شارژ شد ولی شارژ ۲۰ درصد پایانی حدود یک ساعت دیگر زمان برد. اگر قابلیت Optimized Battery Charging را غیر فعال کرده و از شارژر خود اپل استفاده کنید زمان شارژ به حدود یک ساعت و نیم کاهش پیدا می‌کند.

جمع‌بندی

اگر آیفون ۱۲ پرو را به‌تنهایی در نظر بگیریم با یک گوشی عالی و کم‌نقص طرف هستیم. این گوشی طراحی زیبا و چشم‌نوازی دارد و از نمایشگر بسیار باکیفیت بهره می‌برد. سخت‌افزار بسیار قدرتمند این گوشی تا چند سال نیاز تمام کاربران را جواب می‌دهد و دوربین‌ها هم برای استفاده عمومی و نیمه حرفه‌ای کفایت می‌کنند. با این حال وقتی جایگاه این گوشی را در خانواده آیفون ۱۲ در نظر بگیرید، اوضاع فرق می‌کند.

فعلاً با آیفون ۱۲ مینی و ۱۲ پرو مکس کاری نداریم چون وارد بازار نشده‌اند. اگر بین آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو می‌خواهید یکی را انتخاب کنید، پیشنهاد من آیفون ۱۲ است چون با همین سطح از کارآیی، قیمت کمتری دارد. در واقع آیفون ۱۲ پرو به اندازه ۱۷۰ دلار بهتر از آیفون ۱۲ نیست. از طرفی اگر آیفون ۱۱ یا ۱۱ پرو اصلاً منطقی نیست که سراغ آیفون‌های جدید بروید، مگر این‌که انتظار داشته باشید شبکه 5G به‌زودی در ایران راه‌اندازی شود. در نهایت اگر به‌دنبال آیفون کوچک هستید یا دوربین‌های خیلی بهتر می‌خواهید، باید منتظر دو عضو دیگر این خانواده باشید.

با تمام این تفاسیر، آیفون ۱۲ پرو همچنان یکی از زیباترین و قوی‌ترین گوشی‌های امسال است. اپل با نگاهی به گذشته در بخش طراحی، به سوی آینده دنیای موبایل یعنی شبکه 5G حرکت می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Ahmad.Eskati
    Ahmad.Eskati | ۱۴ آبان ۱۳۹۹

    دوستـان دیجیـاتوی عزیـز خـواهشی که ازتـون دارم اینـه که لطـفا ایـن بـاگ رو بـرطرف کنیـد،یـه خبـر چنـدین بـاره واسـه مـون میـادش! و ایـن خیـلی تـو ذوق میـزنه... ?

  • parsmaniran
    parsmaniran | ۱۳ آبان ۱۳۹۹

    سلام
    اولا خیلی مممنون بابت بررسی خوبتون
    واقعا من خودم الان 11 پرومکس دارم و با دیدن این ویدیو دیگه مطمین شدم خرید این مدل به صرفه نیست
    دوما واقعا به نظرم حذف شاژر کار خوبی نبود و اینکه این گوشی با شارژرهای 18 وات سال قبل اپل ایا سریع شارژ میشه و اینکه چقدر زمان میبره؟
    با تشکر

    • reza1154
      reza1154 | ۲۵ آبان ۱۳۹۹

      طالا یه موضوع که هست کلا این مدل دست رو هم گاها آسیب میرسونه.لبه هاس تیز هست

  • danial
    danial | ۱۳ آبان ۱۳۹۹

    امسال واقعا هم از لحاظ دوربین و هم از لحاطظ چیپست و هم باتری اپل هیچ حرفی برای گفتن نداره ،البته نمایشگر۱۲۰ هرتز فقط واسه گیم خوبه در کل ارزشی که سال پیش واسه خرید داشت امسال اصلا نداره

مطالب پیشنهادی