ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

شرایط احتمالی سیاره فراخورشیدی K2-141b: اقیانوس مذاب و بادهای مافوق صوت

محققان می‌گویند شرایط حاکم بر سیاره فراخورشیدی K2-141b به دلیل نزدیکی بیش از حد به ستاره میزبان آنقدر خشن است که در برخی از مناطق آن اقیانوس‌هایی از مواد مذاب شکل گرفته‌ است. محققان دانشگاه ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۴ آبان ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۰

محققان می‌گویند شرایط حاکم بر سیاره فراخورشیدی K2-141b به دلیل نزدیکی بیش از حد به ستاره میزبان آنقدر خشن است که در برخی از مناطق آن اقیانوس‌هایی از مواد مذاب شکل گرفته‌ است.

محققان دانشگاه «مک‌گیل» با استفاده از شبیه‌سازی های کامپیوتری وضعیت سطح سیاره K2-141b را فوق العاده خشن توصیف کرده و می‌گویند در آن اتفاقات باورنکردنی مثل تبخیر و بارش سنگ‌ها و وزش بادهای مافوق صوت با سرعت بیش از ۵ هزار کیلومتر بر ساعت رخ داده و اقیانوسی از مواد مذاب با عمق ۱۰۰ کیلومتر وجود دارد.

K2-141b تقریباً هم اندازه زمین است و سطح، اقیانوس و اتمسفر آن همگی از سنگ تشکیل شده‌اند. محققان می‌گویند تحلیل‌های آن‌ها نشان می‌دهد که آب و هوای فوق العاده خشن این سیاره به مرور زمان اتمسفر و سطح این سیاره را تغییر خواهد داد.

به گفته محققان دو سوم این سیاره به خاطر قرار گرفتن در فاصله بسیار نزدیک از ستاره میزبان همیشه روز است. نزدیکی بیش از حد این سیاره به ستاره میزبان نیروی گرانش آن را قفل کرده به همین دلیل همیشه فقط یک سمتش به طرف ستاره قرار دارد.

در آن سمتی از سیاره K2-141b که همیشه روز است، اقیانوسی از ماگما با دمای ۳ هزار درجه سانتی گراد قرار گرفته است. در آن سوی سیاره که شب است دمای هوا به شدت پایین و به زیر ۲۰۰ درجه سانتی گراد افت می‌کند. در سمت روز دما آنقدر بالاست که سنگ‌ها ذوب و تبخیر می‌شوند و در برخی نقاط لایه‌ای نازک از اتمسفر را شکل می‌دهند.

حرارت بسیار بالای K2-141b سبب می‌شود تا سنگ‌های تبخیر شده مثل چرخه آب در زمین با متراکم شدن روی سطح سیاره ببارند. البته به جای آب، موادی مثل سدیم، مونوکسید سیلیکون و دی اکسید سیلیکون می‌بارند. سنگ تبخیر شده سپس توسط بادهای مافوق صوت به سمت همیشه شب برده شده و سرانجام سنگ‌ها در قالب باران روی زمین می‌ریزند.

محققان اشاره می‌کنند که تمام سیارات سنگی پیش از سرد شدن گوی‌هایی از مواد مذاب بوده‌اند. بنابراین زمین نیز احتمالاً پیش از سرد شدن شبیه K2-141b بوده است. به گفته محققان با پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب در سال ۲۰۲۱، سیاره K2-141b با دقت بیشتری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی