ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بهترین نرم افزارها برای بازیابی اطلاعات هارد و کارت حافظه

اگر به اشتباه یک فایل را از روی هارد خود حذف کرده باشید، بازیابی آن ممکن است و چندین نرم افزار ریکاوری هارد در بازار وجود دارد. در این مطلب شما را با قویترین و ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۴ آبان ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰

اگر به اشتباه یک فایل را از روی هارد خود حذف کرده باشید، بازیابی آن ممکن است و چندین نرم افزار ریکاوری هارد در بازار وجود دارد. در این مطلب شما را با قویترین و بهترین نرم افزارهای بازیابی اطلاعات هارد و کارت حافظه آشنا می‌کنیم.

شما می‌توانید فایل‌های حذف شده هارد داخلی و اکسترنال یا کارت حافظه گوشی هوشمند و دستگاه‌های دیگر را ریکاوری کنید و حتی اگر این فایل‌ها در سطل زباله سیستم شما وجود نداشته باشند نیز امکان بازیابی آن‌ها وجود دارد و برای این کار باید از نرم افزار ریکاوری اطلاعات استفاده کنید.

زمانی که یک فایل را از کامپیوتر یا فضای ذخیره‌سازی خارجی حذف می‌کنید، به صورت کامل از بین نمی‌رود و درون درایو یا دیسک باقی می‌ماند. اگر در همان فضا فایل دیگری قرار ندهید و فضای در اختیار آن توسط فایل دیگری اشغال نشود، امکان بازیابی آن وجود دارد. نرم افزارهای بازیابی اطلاعات هارد فایل‌های حذف شده را جستجو می‌کنند و آن‌ها را به شما اطلاع می‌‌دهند.

برای آشنایی با بهترین و قویترین نرم افزارهای بازیابی اطلاعات هارد و کارت حافظه در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

نرم افزار EaseUS Data Recovery Wizard

این برنامه از رابط کاربری خلاقانه و ساده‌ای بهره می‌برد. در صفحه اصلی هرآنچه برای بازیابی اطلاعات هارد و کارت حافظه نیاز داشته باشید، در اختیارتان قرار می‌گیرد. نرم افزار EaseUS Data Recovery Wizard کار خود را در سه مرحله اسکن، پیش‌نمایش و ریکاوری انجام می‌دهد.

بازیابی اطلاعات هارد

این نرم افزار اطلاعات را در مسیرها و انواع مختلف بخش‌بندی می‌کند و به همین دلیل می‌توانید به راحتی موقعیت فایل را متوجه شده و آن را از مسیر اصلی یا نوع آن مانند فایل صوتی، تصویری، ایمیل یا اسناد بازیابی کنید. برای این کار شاید نیازی به اسکن صدها یا هزاران سند نداشته باشید چرا که امکان جستجو در این نرم افزار وجود دارد و همچنین درون آن فیلترهایی مانند حجم فایل و همچنین تاریخ ایجاد آن نیز به چشم می‌خورد.

اگر نتوانستید یک فایل حذف شده را پیدا کنید، درون فولدرهایی با عنوان «RAW Files» یا «Label RAW Files» را جستجو کنید. در این فولدرها فایل‌هایی که نام یا مسیر اصلی خود را گم کرده‌اند، ذخیره می‌شوند.

بازیابی اطلاعات هارد

به صورت کلی فرایند اسکن با سرعت مناسبی صورت می‌گیرد و همچنین پیش‌نمایشی از اطلاعات را در اختیار کاربر نیز قرار می‌دهد. این نرم افزار به صورت رایگان برای سیستم عامل ویندوز و مک او اس وجود دارد، البته در این نسخه تنها می‌توانید ۲ گیگابایت اطلاعات را بازیابی کنید. با پرداخت حداقل هزینه ۸۹.۹۵ دلار به قابلیت‌های پیشرفته‌ای مانند ریکاوری دیتا درون فضای ابری دسترسی پیدا می‌کنید.

از این برنامه علاوه بر کامپیوتر و کارت حافظه، می‌توانید برای ریکاوری اطلاعات از دستگاه‌های صوتی مانند آیپاد نیز استفاده کنید. در نسخه پولی به تمام قابلیت‌های آن دست پیدا می‌کنید و امکان نسخه کامل نرم افزار EaseUS Data Recovery Wizard در سایت‌های داخلی وجود دارد.

نرم افزار Stellar Data Recovery

بازیابی اطلاعات هارد

یکی دیگر از بهترین و قویترین نرم افزارهای بازیابی اطلاعات هارد و کارت حافظه، Stellar Data Recovery نام دارد که درون آن شخصی‌سازی اسکن نوع اطلاعات برای شما ممکن است. برای مثال اگر به دنبال یک فایل ویدیویی باشید، می‌توانید تنها گزینه ویدیوها را فعال کرده و سایر گزینه‌ها را غیرفعال کنید تا سریعتر به فایل موردنظر خود دسترسی پیدا کنید.

اگر تنها انتخاب فایل‌های ویدیویی برای شما مناسب نیست و به دنبال جستجوی بهتر و دقیق‌تری هستید، می‌تواند فرمت دقیق فایل موردنظرتان را نیز انتخاب کنید. برای مثال می‌توانید به نرم افزار Stellar Data Recovery دستور دهید که تنها به دنبال فایل‌های ویدیویی با فرمت MP4 باشد یا اینکه تنها تصاویر با فرمت PNG را جستجو کند. چنین کاری ساده است، هرچند باید در منوی تنظیمات آن را شخصی‌سازی کنید.

بازیابی اطلاعات هارد

این ابزار برای سیستم عامل ویندوز و مک او اس موجود است و همانطور که می‌توان انتظار داشت، بهترین ویژگی‌های آن در نسخه پولی به چشم می‌خورد که هزینه‌ای برابر ۷۹ دلار در هر سال از کاربران درخواست می‌کند. در نسخه رایگان می‌توانید تا ۱ گیگابایت اطلاعات را بازیابی کنید که برای فایل‌های سبک مانند اسناد مناسب است. لازم به ذکر است که امکان دانلود کرک نرم افزار Stellar Data Recovery در سایت‌های داخلی وجود دارد.

Disk Drill

Disk Drill یک ابزار فوق‌العاده برای بازیابی اطلاعات محسوب می‌شود که کارایی بیش از بازیابی اطلاعات هارد و کارت حافظه دارد. این ابزار دارای بخش‌هایی برای ریکاوری فایل‌های حذف شده در سیستم عامل iOS و اندروید است. این نرم افزار از چندین روش بازیابی برای ریکاوری اطلاعات حذف شده استفاده می‌کند که در ادامه نگاه دقیقتری به آن‌ها خواهیم داشت.

بازیابی اطلاعات هارد

درون نرم افزار Disk Drill با سه روش برای بازیابی اطلاعات روبه‌رو هستیم:

  • اسکن سریع: این روش سریع و مناسب اطلاعاتی است که اخیرا حذف شده‌اند و بیشتر برای فایل‌هایی که به تازگی از سطل زباله حذف کرده‌اید، مناسب است. کارایی این روش بستگی به مدت زمان حذف فایل‌ها دارد، برای مثال اگر به دنبال ریکاوری یک فایل دو ساعت پس از حذف باشید، شانس این کار بسیار بالاتر از فایلی است که ۴۸ ساعت از حذف آن می‌گذرد.
  • تخصیص اطلاعات موجود: در صورتی که نمی‌توانید یک فایل را درون اکسپلورر کامپیوتر ویندوزی خود یا فایندر مک او اس پیدا کنید، به سراغ این روش بازیابی بروید.
  • تمام روش‌های ریکاوری: در این روش شاهد استفاده از ترکیبی از دو شیوه بالا هستیم تا موقعیت فایل‌های حذف شده را پیدا کرده و آن‌ها را بازیابی کند.

بازیابی اطلاعات هارد

شما در انتخاب روش بازیابی اطلاعات آزاد هستید ولی اگر در این زمینه شک دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم از آخرین گزینه یعنی تمام روش‌های ریکاوری استفاده کنید و به Disk Drill اجازه دهید کار خود را انجام دهد. اسکن دیسک شما با توجه به اطلاعات موجود در آن، چندین دقیقه طول می‌کشد، اما پیش از اتمام اسکن نرم افزار Disk Drill امکان بررسی موارد پیدا شده را برای شما فراهم می‌کند.

اولین محدودیت این برنامه، طراحی ابزار جستجو است. زمانی که شما به دنبال یک فایل هستید، Disk Drill اطلاعات پیدا شده مربوط به کلمه یا عبارت موردنظرتان را نمایش نمی‌دهد و تنها مسیری که می‌توانید فایل را در آن پیدا کنید، نشان داده می‌شود. بنابراین باید به صورت دستی در فولدرها دنبال فایل موردنظرتان باشید.

غیر از ابزار جستجو، بخش‌های دیگر این نرم افزار ریکاوری اطلاعات هارد و کارت حافظه عملکرد مناسبی دارند. شما می‌توانید فایل‌ها را بر اساس حجم و تاریخ اصلاح آن‌ها فیلتر کنید. ابزار فیلتر به شما اجازه می‌دهد که فایل‌های هم‌شکل را از نتایج جستجو پنهان کنید.

بازیابی اطلاعات هارد

این نرم افزار بازیابی اطلاعات هارد که برای سیستم عامل ویندوز و مک او اس توسعه پیدا کرده، در نسخه رایگان امکان ریکاوری اطلاعات به حجم ۵۰۰ مگابایت را فراهم می‌کند که برای حذف این محدودیت باید نسخه کامل آن با هزینه پایه ۸۹ دلار را خریداری کنید که البته امکان دانلود نسخه کامل آن از سایت‌های داخلی وجود دارد.

نرم افزار Wondershare Recoverit

بازیابی اطلاعات هارد

برای آخرین مورد به سراغ نرم افزار Recoverit که توسط «Wondershare» توسعه پیدا کرده، می‌رویم. این نرم افزار تمام ابزارهای موردنیاز برای بازیابی اطلاعات حذف شده شامل فایل‌های ویدیویی، صوتی، اسناد و عکس را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و امکان استفاده از آن برای ریکاوری دیتا کامپیوتر ویندوزی، مک، هارد اکسترنال، حافظه USB و کارت‌های SD وجود دارد. این برنامه حجم کمی داشته و کار با آن راحت است.

این نرم افزار بازیابی اطلاعات هارد به صورت خودکار فضاهای ذخیره‌سازی متصل به کامپیوتر شما را به نمایش گذاشته و آن‌ها را بخش‌بندی می‌کند. قابلیت «انتخاب فولدر» در صفحه اصلی به شما اجازه می‌دهد که مسیر یا فولدر خاصی را اسکن کنید. یکی از نقص‌های نرم افزار Wondershare Recoverit مربوط به عدم امکان اسکن چندین درایو به صورت همزمان می‌شود و البته نتایج اسکن را نیز ذخیره نمی‌کند.

بازیابی اطلاعات هارد

پس از اتمام اسکن فضای ذخیره‌سازی، این نرم افزار فایل‌ها را بر اساس نوع فایل و مسیر یا فولدر ریکاوری بخش‌بندی می‌کند. این نرم افزار همچنین فایل‌های سیستمی و RAW را نیز برچسب‌گذاری می‌کند تا بتوانید به راحتی آن‌ها پیدا کنید. نرم افزار Recoverit همچنین قادر به پشتیبانی از قابلیت پیش‌نمایش است.

این برنامه بازیابی اطلاعات هارد برای سیستم عامل ویندوز و مک او اس موجود است و در نسخه رایگان حداکثر می‌توانید داده‌ها با حجم ۱۰۰ مگابایت را بازیابی کنید. نسخه کامل این نرم افزار هزینه پایه‌ای برابر ۷۹.۹۵ دلار دارد و می‌توانید بدون محدودیت فایل‌های خود را بازیابی کنید. مانند برنامه‌های قبلی، امکان دانلود کرک نرم افزار Recoverit نیز در سایت‌های داخلی وجود دارد.

در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که فرقی نمی‌کند اطلاعات چگونه از فضای ذخیره‌سازی شما حذف شده باشند، نرم افزارهای بالا بازیابی اطلاعات هارد و کارت حافظه و همچنین دستگاه‌های مختلف را ممکن می‌کنند، البته ریکاوری اطلاعاتی که روی آن‌ها دیتا دیگری قرار گرفته، دشوار و تقریبا غیرممکن است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی