ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شبکه‌های اجتماعی چطور با اطلاعات کذب انتخاباتی مقابله کردند

چند روزی از آغاز فرایند انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا می‌گذرد و کمپانی‌های سازنده شبکه‌های اجتماعی از مدت‌ها پیش از سوی دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه این کشور تحت فشار بوده‌اند تا هر طور که ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۷ آبان ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰

چند روزی از آغاز فرایند انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا می‌گذرد و کمپانی‌های سازنده شبکه‌های اجتماعی از مدت‌ها پیش از سوی دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه این کشور تحت فشار بوده‌اند تا هر طور که شده با انتشار اخبار کذب مقابله کنند.

درحالی که روز انتخابات تبدیل به هفته انتخابات شد و نهایتا امشب اعلام شد که بایدن پیروز انتخابات است، شبکه‌های اجتماعی توییتر، فیسبوک و سایرین همگی دست به پیاده‌سازی تدابیری زدند تا بتوانند از انتشار گسترده مطالبی که توسط تئوریسین‌های توطئه، دروغگویان و کمپین‌های اطلاعات کذب ساخت و پرداخت می‌شوند جلوگیری کنند. در این مقاله به مرور اجتمالی این تدابیر از سوی شبکه‌های اجتماعی مختلف می‌پردازیم.


فیسبوک

درحالی که موج اطلاعات کذب چند سالیست که شبکه‌های اجتماعی را در نوردیده، فیسبوک از مدت‌ها پیش اعلام کرده بود برنامه‌هایی برای جلوگیری از انتشار این دست از محتویات، یا حداقل کند کردن روند دست به دست شدن آن‌ها دارد.

فیسبوک می‌گوید: «درحالی که روند شمارش آرا ادامه می‌یابد، طی چند وقت اخیر شاهد گزارش‌ها و ادعاهایی به ظاهر دروغین راجع به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا بوده‌ایم. درحالی که بسیاری از این ادعاها انگیجمنت بسیار کمی روی پلتفرم ما دارند، در حال برداشتن گام‌های موقتی بیشتر نیز هستیم تا از رسیدن این محتویات به دست افراد بیشتر جلوگیری کنیم. گام‌هایی که قبلا هم راجع به آن‌ها صحبت کرده‌ایم.»

پایین کشیدن محتوا و محدود کردن ویدیوهای لایو

یکی از این تلاش‌ها، پایین کشیدن آن دست از محتویاتی در فیسبوک و اینستاگرام بوده که سیستم‌های کمپانی فیسبوک، آن‌ها را اطلاعات کذب تلقی می‌کنند: چیزهایی مانند ادعاهای دروغین راجع به رای‌گیری که به صورت مشخص از آن‌ها پرده‌گشایی شده است.

فیسبوک ضمنا در چند وقت اخیر متعهد به محدود کردن توزیع ویدیوهای لایو مرتبط با انتخابات بوده است. و اگر کسی پستی منتشر کند که لیبل اطلاعات انتخاباتی در کنار آن باشد، کاربران شاهد یک پیغام ثانویه خواهند بود که آن‌ها را به سر زدن به «مرکز اطلاعات رای‌گیری فیسبوک» ترغیب می‌کند. درست مانند کاری که توییتر با ترغیب مردم به خواندن مقالات پیش از به‌ اشتراک‌گذاری آن‌ها کرده، ایده کلی فیسبوک اینست که مردم از اشتراک‌گذاری نابخردانه اطلاعاتی که ممکن است اشتباه باشند دست بکشند.

حذف کردن صفحات احتمالا خطرناک

این روند زمانی آغاز شد که فیسبوک صفحه‌ای به نام «سرقت را متوقف کنید - Stop the Steal» را مسدود کرد. این صفحه در حال ترتیب دادن اعتراضاتی در شعب رای‌گیری در سراسر کشور آمریکا بود. آن‌طور که خبرگزاری وال استریت ژورنال گزارش کرده، صفحه مورد نظر مدعی تقلب در آرای پستی بود و تنها در یک روز ۳۶۱ هزار عضو جمع کرد. به این ترتیب، خیلی زود افراد زیادی در شعب رای‌گیری مختلف ایالات آریزونا و فیلادلفیا حضور یافتند و برخی از آن‌ها مسلح نیز بودند.

فیسبوک می‌گوید بعد از مشاهده «فراخوان‌های نگران‌کننده برای اعمال خشونت از سوی برخی اعضای این گروه»، صفحه Stop the Steal را مسدود کرده است. وال استریت ژورنال در جایی دیگر از گزارش خود می‌نویسد که آژانس امنیت زیرساخت و امینت سایبری آمریکا -آژانسی که به کمک یک لایحه جدید و با امضای خود ترامپ در سال ۲۰۱۸ تاسیس شد- چندین مرتبه توییت کرده و در دفاع از امنیت سیستم انتخابات آمریکا برآمده است.

اعلام برنده

فیسبوک مثل بسیاری از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دیگر از اعلام زودهنگام برندگان انتخاباتی جلوگیری کرده و می‌گوید تنها زمانی اجازه انتشار اخبار مرتبط با این موضوع را می‌دهد که خبرگزاری‌های برجسته مانند ای‌بی‌اس، سی‌بی‌اس، فاکس، ان‌بی‌سی، سی‌ان‌ان و اسوشییتد پرس، برنده را اعلام کرده باشند. این شبکه اجتماعی ضمنا قصد دارد یک نوتیفیکیشن به بالای فیدهای فیسبوک و اینستاگرام اضافه کند که برنده انتخابات را به کاربران اعلام می‌کند.

محدود کردن هشتگ‌های جنجالی

در رویکردی موقتی، فیسبوک در حال محدود کردن دسترسی به جستجو برای محتویاتی است که هشتگ‌هایی جنجالی مانند «تقلب» را در خود جای داده‌اند. اگر مشغول جستجو برای هر یک از هشتگ‌هایی باشید که به زعم فیسبوک جنجالی به حساب می‌آیند، یک اعلان به نمایش درآمده و خواسته می‌شود که سری به مرکز اطلاعات رای‌گیری فیسبوک بزنید. با این همه، هشتگ‌های عمومی و مرتبط به انتخابات مانند «بایدن» و «ترامپ» کماکان کاربران را به پست‌های مرتبط هدایت می‌کنند.


اینستاگرام

اینستاگرام نیز به صورت مشابه در حال محدود کردن دسترسی به هشتگ‌ها است.

معمولا وقتی در این اپلیکیشن به دنبال یک هشتگ می‌گردید، یک گزینه وجود دارد که پست‌های برتری که از این هشتگ بهره‌مند شده‌اند را نشان می‌دهد و یک گزینه دیگر هم اجازه می‌دهد آخرین پست‌ها را تماشا کنید. اما در تلاشی برای جلوگیری از به سرقت رفتن برخی هشتگ‌های خاص و پر کردن صفحات جستجو با پست‌های حاوی اطلاعات کذب، اینستاگرام گزینه «آخرین پست‌ها» را به صورت موقتی غیر فعال کرده است.

در حال حاضر اگر به دنبال یک هشتگ در اینستاگرام بگردید -چه مرتبط با انتخابات باشد و چه نه- یک هشدار در بالای صفحه به نمایش درآمده و توضیح می‌دهد که چرا بخش «آخرین پست‌ها» از دسترس خارج شده. با کلیک روی دکمه «Learn More» نیز به صفحه‌ای هدایت می‌شود که حاوی جزییات بیشتر راجع به این تصمیم مدیران اینستاگرام است.


تیک‌تاک

همانطور که خبرگزاری Media Matters گزارش کرده، تیک‌تاک طی هفته اخیر با با مشکلات فراوانی در مقابله با اطلاعات کذب دست و پنجه نرم کرده است. رسانه TechCrunch می‌نویسد که تیک‌تاک برخی هشتگ‌ها را به کل حذف کرده است اما با توجه به اینکه کاربران بسیار زیادی از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند، همگام ماندن با تمام ترندها برای مدیران تیک‌تاک دشوار بوده است.


توییتر

فید توییتر دونالد ترامپ اکنون پر شده از هشدارهایی که اعلام می‌کنند محتویات پست‌های او «بحث برانگیز بوده و ممکن است به انتشار اطلاعات گمراه‌کننده راجع به انتخابات یا دیگر پروسه‌های مدنی منجر شود».

موضوع در نیمه‌شب رو چهارم نوامبر آغاز شد و زمانی که ترامپ در توییتر نوشت «‌آن‌ها دارند سعی می‌کنند انتخابات را به سرقت ببرند». از آن‌جایی که شواهدی از صحت صحبت‌های رییس‌جمهور کنونی آمریکا وجود نداشت، توییتر یک لیبل هشدار دهنده روی توییت او چسباند و بعد گفت: «کار ما همراستا با قوانین یکپارچگی مدنی خودمان بوده است».

از آن موقع به بعد، ۱۱ توییت دیگر دونالد ترامپ نیز با لیبلی مشابه علامت‌گذاری شده‌اند. توییتر ضمنا یک لیبل به توییت عجیب ترامپ چسباند که او در آن مدعی پیروزی «آرای الکتورال» در چند ایالت مختلف شده بود، آن هم درحالی که روند شمارش آرا کماکان در جریان بود و نتیجه نهایی، نامشخص.

هشدار راجع به تاخیر در شمارش آرا

توییتر در چند وقت اخیر اطلاعیه‌ای در بالای فیدهای کاربران قرار داده که به آن‌ها می‌گوید امسال روند شمارش آرا اندکی زمان می‌برد، عمدتا به خاطر افزایش چشمگیر آرای پستی و قوانینی که ایالات مختلف برای نظارت بر روند شمارش آرا تنظیم کرده‌اند.

توییتر برای چند هفته مشغول یادآوری به کاربران آمریکایی خود بوده که نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ احتمالا با تاخیر از راه برسند. اکنون نیز هنگام باز کردن توییتر، اعلامیه‌ای به‌روز شده به نمایش در می‌آید که کاربر را در جریان آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به زمان اعلام نتایج و همینطور چگونگی شمارش آرا قرار می‌دهد.

بن شدن ترامپ از توییتر؟

تا به امروز مباحثات زیادی راجع به این داشته‌ایم که چرا توییتر هنوز اکانت ترامپ را به حالت تعلیق در نیاورده: اساسا موضوع به این حقیقت برمی‌گردد که ترامپ رییس جمهور است و بنابراین چنین کاری از سوی توییتر، به نفع عموم مردم نخواهد بود. اما اگر دونالد ترامپ مجددا به عنوان رییس‌جمهور آمریکا انتخاب نشود، این رویه تغییر خواهد کرد. همانطور که خبرگزاری بلومبرگ گزارش کرده، «سیاست‌مداران برجسته‌ای که دیگر سمتی در دولت ندارند، در صورت تخطی از قوانین توییتر درست مانند کاربران عادی تنبیه می‌شوند.»

بنابراین در صورت انتشار پست‌های جنجال‌برانگیز، توییت‌های او دیگر صرفا علامت‌گذاری نشده و کاملا حذف می‌شوند. از سوی دیگر، در صورت تخطی مداوم از قوانین توییتر، این کمپانی می‌تواند او را به صورت کامل از فعالیت در شبکه اجتماعی خود محروم کند.


یوتوب

یوتوب در هفته اخیر به خاطر واکنش نه‌چندان سریع به ویدیوهای گمراه‌کننده راجع به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، مورد شماتت و انتقاد فراوان قرار گرفت. برای مثال خبرگزاری محافظه‌کار One American News Network ویدیویی منتشر کرد که در آن یک مجری زن می‌گوید ترامپ به صورت یقین پیروز انتخابات بوده و از سوی دیگر، به شکلی بی‌اساس خبر از تقلب در انتخابات و شمارش آرا می‌دهد. یوتوب اکنون امکان کسب درآمد از این ویدیو را غیر فعال کرده اما ویدیوی مورد نظر کماکان در دسترس است و بیش از ۴۰۰ هزار ویو دارد.

اما یوتوب از سوی دیگر یکی از اپیزودهای شو ویدیویی استیو بنن، مشاور پیشین ترامپ را حذف کرده. او در این ویدیو خواستار اعمال خشونت علیه کریستوفر ری، مدیر پلیس فدرال آمریکا و همینطور دکتر آنتونی فاوچی، مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی شده بود. توییتر نیز بنن را برای همیشه از پلتفرم خود بن کرد و دلیل این کار را «تجلیل خشونت» از سوی او اعلام کرد.

در حال حاضر برخی از ویدیوهای یوتوبی مرتبط با انتخابات همراه با یک پی‌نوشت مقابل چشم کاربران قرار می‌گیرند که در آن آمده: «نتایج انتخابات ممکن است نهایی نباشد. آخرین اخبار را از گوگل دنبال کنید». با کلیک روی این پی‌نوشت نیز، کاربر به صفحه جستجوی گوگل برای عبارت «نتایج انتخابات» هدایت می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی