ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کارت گرافیک AMD RX 6800 XT با اورکلاک ۲.۶۵ گیگاهرتزی رکورد قبلی را در هم شکست

از عرضه کارت گرافیک AMD Radeon RX 6800 XT زمان زیادی نمی‌گذرد و این سخت‌افزار به همین زودی توانسته به رکوردی تازه در یک بنچمارک دست یافته و اثبات کند که شایعات مربوط به پتانسیل ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۹ آبان ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

از عرضه کارت گرافیک AMD Radeon RX 6800 XT زمان زیادی نمی‌گذرد و این سخت‌افزار به همین زودی توانسته به رکوردی تازه در یک بنچمارک دست یافته و اثبات کند که شایعات مربوط به پتانسیل شگرف معماری Big Navi در اوورکلاک، حقیقت داشته‌اند.

به تازگی شخصی به نام آلوا جاناتان (با نام کاربری Lucky_n00b) که از اوورکلاکرهای سرشناس اندونزی است، توانسته RX 6800 XT را تا فرکانس کاری ۲.۶۵ گیگاهرتز اوورکلاک کند. جالب‌تر اینکه او هنگام اوورکلاک نیازی به هیچ سیستم خنک‌کننده اضافه احساس نکرده و فن‌های خود پردازشگر گرافیکی کافی بوده است. اما باید خاطر نشان کرد که پردازنده مورد استفاده در سیستم (یعنی Ryzen 5950X) از خنک‌کننده نیتروژنی بهره‌مند بوده است.

سیستم جاناتان در بنچمارک 3DMark Fire Strike به امتیاز ۴۷۹۳۲ دست یافته و این یعنی حتی از پردازشگر گرافیکی بسیار تحسین‌برانگیز RTX 3090 انویدیا نیز قدرتمندتر ظاهر شده. البته باید این را در نظر داشت که تسلیشن در کارت گرافیک Big Navy غیر فعال شده بوده و همین باعث می‌شود که امکان پشت سر گذاشتن بنچمارک Hall of Fame شرکت 3DMark وجود نداشته باشد.

علاوه بر این، RX 6800 XT با اختلاف بسیار اندک ۲۰۰ امتیاز توانسته RTX 3090 را پشت سر بگذارد و باید به خاطر داشته باشیم که این تنها نتیجه یک بنچمارک است. براساس آنچه تاکنون در نقدها خوانده‌ایم، پردازشگر گرافیکی جدید ای‌ام‌دی از منظر قیمت با RTX 3080 برابری کرده و در برخی تست‌ها نیز عملکردی بهتر از خود به نمایش گذاشته. اما در برخی تست‌های دیگر و به خصوص در حوزه رهگیری پرتو، همتای انویدیا عملکردی بهتر داشته است.

بنابراین هنوز نباید زیادی هیجان‌زده شد، هرچند که ای‌ام‌دی دستاوردی بزرگ داشته و حالا می‌توان با قطعیت گفت که گمانه‌زنی‌های قبلی راجع به امکان اوورکلاک کارت‌های گرافیک این شرکت تا فرکانس کاری بالاتر از ۲.۵ گیگاهرتز حقیقت داشته‌اند.

RX 6800 XT اکنون سریع‌ترین پردازشگر گرافیکی در خانواده Big Navi به حساب می‌آید، اما ای‌ام‌دی همچنان پرچمدار RX 6900 XT را نیز در خط لوله خود دارد و با عرضه‌اش در روز ۸ دسامبر امسال، انویدیا را بیش از پیش به چالش خواهد کشید. حدس می‌زنیم رقابت واقعی این دو شرکت زمانی آغاز شود که بتوان کارت‌های گرافیک هر دو را به آسانی در قفسه‌های خرده‌فروشی‌ها یافت. هم ای‌ام‌دی و هم انویدیا با مشکلات فراوانی در همگام نگه داشتن عرضه با تقاضا مواجه بوده‌اند و اکنون شاهد شکل‌گیری بازار سیاهی هستیم که کارت‌های Ampere و Big Navi، با قیمت‌های گزاف در آن به فروش می‌رسند.

در این بین، از یک سو شنیده‌ایم که ای‌ام‌دی طی ماه آتی میلادی موجودی سخت‌افزارهایش را افزایش می‌دهد و انویدیا هم اعتراف کرده که حداقل تا ابتدای سال ۲۰۲۱ میلادی، شاهد افزایش معنادار سطح دسترسی به خانواده RTX 3000 نخواهیم بود. این یعنی در تئوری، پی‌سی گیمرها احتمالا در موج نخست تعداد بیشتری از کارت‌های ای‌ام‌دی را خریداری کنند و به فاصله چند ماه، نوبت به فروش انفجاری کارت‌های انویدیا برسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی