ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

معاون مستعفی وزیر بهداشت فرآیند ساخت واکسن ایرانی کرونا را زیر سوال برد

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در اعتراض به عملکرد وزیر بهداشت استعفا کرد و در نامه‌اش با ادبیاتی بی‌سابقه شخص وزیر بهداشت را به دلیل بی‌توجهی به توصیه متخصصان و مدیریت بسیار غلط مقصر ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۵

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در اعتراض به عملکرد وزیر بهداشت استعفا کرد و در نامه‌اش با ادبیاتی بی‌سابقه شخص وزیر بهداشت را به دلیل بی‌توجهی به توصیه متخصصان و مدیریت بسیار غلط مقصر دانست. او همچنین تاکید کرده ارائه برخی اظهارات نادرست نظیر واکسن ایرانی کرونا از سوی وزیر بهداشت نیز از دلایل استعفای او از این وزارتخانه است.

«رضا ملک زاده» در بخش‌هایی از نامه‌ استعفای خود ذکر کرده که واکسن ایرانی کرونا هنوز در مراحل اولیه است اما وزیر بهداشت برایش معرکه گرفته است. شایان ذکر است، «سعید نمکی»، وزیر بهداشت، از معاون خود یعنی «رضا ملک‌زاده» انتقاد کرده و او را به «پیش‌بینی‌های غلط درباره کرونا» متهم کرده بود و حال به نظر می‌رسد ملک زاده در اعتراض به این صحبت‌ها و مشکلات پیشینی که با وزارتخانه داشته استعفا کرده؛ او در بخش‌های دیگر نامه که تصویر آن نیز در ادامه آمده چنین نوشته است:

  •  مدیریت بسیار غلط، پرنقص در پاندمی کرونا که به دلیل عدم مشورت و توجه شما به توصیه‌ها و هشدارهای متخصصان و محققان نظام سلامت، موجب تلفات انسانی بسیار در ایران شده و در عین حال مدعی درس «مدیریت بحران کرونا» دادن به سایر کشورها هستید.
  • ادعاهای بی‌اساس جناب عالی و سازمان غذا و دارو در خصوص موثر بودن داروهای گیاهی که به اعتقاد این جانب بدون هیچ مبنای علمی و پژوهشی و مطالعات بالینی کافی صورت گرفته و همچنین دفاع و اقدام جناب عالی از ادغام طب سنتی در نظام شبکه بهداشت و درمان کشور که می‌تواند شبکه بهداشت و درمان ایران را ناپایدار و در دراز مدت تضعیف کرده و مردم را از حقوق خود در بهره‌مندی از درمانهای پیشرفته پزشکی مدرن محروم سازد.
  •  عدم درک درست شما از تحقیق و پژوهش و اهمیت آن و نیز نادیده گرفتن تمام فعالیت‌های علمی و پژوهشی محققان علوم پزشکی طی ۷ سال گذشته که در سخت‌ترین شرایط تحریم و امکانات بودجه‌ای، به بالاترین سطح تولیدات کمی و رشد کیفی و استناد به مقالات نسبت به گذشته رسیده و رتبه نخست منطقه و کشورهای اسلامی را دارد.
  •  عدم تشکیل شورای معاونین طی ۶ ماه گذشته و عدم اختصاص وقت از سوی شما برای بحث در امور آموزشی، پژوهشی و دانشجویی

ملک زاده، وزیر بهداشت در دوران ریاست جمهوری «هاشمی رفسنجانی»، در یادداشتی تفصیلی که پیرو استعفانامه خود در اینستاگرام منتشر ساخته مدعی شده است وزیر بهداشت «برپاکردن معرکه تولید واکسن در ایران» راه‌انداخته و این ادبیات را با دنیای علم مغایر دانسته است. او تاکید کرده همه جای دنیا درباره واکسن کرونا با احتیاط سخن می‌گویند و «پیشرفته‌ترین کشورهای علمی و دانشگاه‌های مهم و مراکز تحقیقاتی معتبر جهان که دارای زیرساختهای تحقیقاتی کافی تولید واکسن هستند، هنوز در اعلام ارائه نهایی واکسن کاملاً موثر با احتیاط صحبت می‌کنند.»

ملک زاده در ادامه این یادداشت ضمن آرزوی ساخت واکسن ایرانی کرونا تاکید داشته اخبار مناسب درباره این واکسن باید در زمان مناسب به دست مردم ایران برسد: «اعتقادی به راه انداختن معرکه در عرصه تحقیقات واکسن ندارم و چنین هیجاناتی را مغایر با اسلوب تحقیق و شیوه‌های کار علمی می دانم.»

او در بخش دیگری از این یادداشت گفته که ادعاهای وزیر بهداشت درباره موثر بودن داروهای گیاهی «بی‌اساس» است و «بدون هیچ مبنای علمی و پژوهشی و مطالعات بالینی کافی» انجام شده است.

گفتنی است پس از ملک زاده، «علی نوبخت حقیقی»، (برادر محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه) نیز از سمت خود در وزارت بهداشت استعفا کرده است. نمکی چند روز قبل علی نوبخت را که در مجلس دهم رئیس کمیسیون بهداشت بود، به عنوان «نایب‌رئیس و دبیر شورای مشورتی بیماری کرونا» منصوب کرده بود.

این دو استعفا در حالی اعلام می‌شود که از امروز، اول آذر ماه قرار است محدودیت‌های بهداشتی سختگیرانه‌ای در زمینه کرونا در شهرهای مختلف ایران اجرا شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • molavy
    molavy | ۳ آذر ۱۳۹۹

    فقط اینو میدونم از وقتی طب سنتی اومده خیلی از این هایی که جیب بزرگ دوخته بودن احساس خطر کردن، در حالی که همه جای دنیا طب سنتی و مدرن مکمل هم و پا به پای هم پیش میرن اینجا یک عده نونش در تقابل قرار دادن این دو تا هستش

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی