ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

رصد نزدیکترین مقارنه زحل و مشتری پس از ۸۰۰ سال دوباره ممکن می‌شود

حدوداً یک ماه دیگر مشتری و زحل در پدیده‌ای که آخرین بار در حدود ۸۰۰ سال قبل رخ داده با فاصله بسیار نزدیک از یکدیگر در آسمان زمین قرار خواهند گرفت. مشتری و زحل در ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۳ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰

حدوداً یک ماه دیگر مشتری و زحل در پدیده‌ای که آخرین بار در حدود ۸۰۰ سال قبل رخ داده با فاصله بسیار نزدیک از یکدیگر در آسمان زمین قرار خواهند گرفت.

مشتری و زحل در حال نزدیک شدن به هم در آسمان زمین هستند (مقارنه) و بین ۱۶ تا ۲۵ دسامبر (۲۶ آذر تا ۵ دی) فاصله میان آنها به اندازه یک پنجم قطر ماه کامل در آسمان شب دیده خواهد شد. البته این دو سیاره در واقعیت هیچ گاه اینقدر به هم نزدیک نمی‌شوند، اما اگر در آن تاریخ به آسمان خیره شویم مثل یک نقطه نورانی مشاهده می‌شوند.

یکی از اخترشناسان دانشگاه رایس می‌گوید: «نزدیک شدن زحل و مشتری به یکدیگر پدیده‌ای نادر است و تقریباً هر ۲۰ سال یکبار رخ می‌دهد، اما این پدیده استثناست چون این دو سیاره در آسمان زمین بسیار نزدیک به هم دیده خواهند شد. زحل و مشتری آخرین بار سال ۱۲۲۶ میلادی (۶۰۴ خورشیدی) اینقدر به هم نزدیک شده‌اند.»

منجمان در تاریخ اول دی ماه زحل و مشتری را اینگونه از تلسکوپ خود مشاهده خواهند کرد.

برای مشاهده هر چه بهتر این پدیده باید در محدوده خط استوا قرار داشت، اما آنطور که در گزارش نوشته شده اگر آسمان صاف باشد، تقریباً از تمام نقاط کره زمین می‌توان این پدیده را مشاهده کرد. اخترشناسان می‌گویند زحل و مشتری در غروب روزهای یاد شده به مدت تقریباً نیم ساعت همانند یک جفت رصد خواهند شد. به گفته آن‌ها برای رصد این پدیده باید دهانه تلسکوپ خود را به سمت غرب نشانه بگیرید.

اخترشناسان می‌گویند در غروب روز ۲۱ دسامبر (اول دی) زحل و مشتری در نزدیک‌ترین فاصله از یکدیگر قرار خواهند گرفت و از دید ناظر زمینی فاصله بین آن‌ها به اندازه یک پنجم قطر ماه کامل خواهد بود. به گفته آنها هر چه ناظر در مناطق شمالی‌تر باشد، زمان کمتری برای رصد این پدیده پیش از محو شدن زحل و مشتری در افق خواهد داشت.

اخترشناسان می‌گویند با اینکه این پدیده آخرین بار در قرون وسطی رخ داده، اما سال ۲۰۸۰ دوباره رخ خواهد داد و پس از آن مشتری و زحل تا سال ۲۴۰۰ در آسمان زمین به هم نزدیک نخواهند شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی