ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

واکسن کرونا آسترازنکا
علمی

کارایی واکسن کرونا آکسفورد ۷۰ درصد اعلام شد

واکسن کرونا آکسفورد توانسته از بروز علائم کووید-۱۹ در ۷۰ درصد افراد جلوگیری کند که نسبت به شرکت‌های رقیب یعنی مدرنا و فایزر کمتر است. تعداد بالایی واکسن کرونا در سراسر جهان در حال توسعه هستند ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۳ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۰

واکسن کرونا آکسفورد توانسته از بروز علائم کووید-۱۹ در ۷۰ درصد افراد جلوگیری کند که نسبت به شرکت‌های رقیب یعنی مدرنا و فایزر کمتر است.

تعداد بالایی واکسن کرونا در سراسر جهان در حال توسعه هستند و در حالی که واکسن فایزر و مدرنا به اثربخشی ۹۵ درصد دست پیدا کرده‌اند، واکسن آکسفورد که با همکاری «آسترازنکا» توسعه پیدا کرده، کارایی ۷۰ درصد دارد. این موضوع یک پیروزی و یک شکست محسوب می‌شود.

واکسن کرونا آکسفورد نسبت به دو نمونه دیگر ارزان‌تر است و راحت‌تر می‌توان آن را نگهداری و توزیع کرد، بنابراین می‌توان به سادگی آن را به کشورهای مختلف فرستاد. در صورتی که این واکسن مورد تایید قرار بگیرد، نقش مهمی در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بازی خواهد کرد.

با وجود اعلام کارایی ۷۰ درصد، اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد با تکمیل دوز، میزان محافظت به بیش از ۹۰ درصد می‌رسد. پژوهشگران آکسفورد یک فرایند عادی ۱۰ ساله توسعه واکسن را در مدت ۱۰ ماه انجام دادند.

معمار این واکسن، پروفسور «سارا گیلبرت» اعلام کرده:

«اعلامیه امروز ما را یک قدم به زمانی که می‌توانیم از این واکسن برای پایان دادن به ویرانی ناشی از ویروس کرونا استفاده کنیم، نزدیکتر می‌کند.»

دولت بریتانیا ۱۰۰ میلیون دوز از واکسن کرونا را پیش خرید کرده. هر فرد باید دو دوز واکسن دریافت کند، بنابراین می‌توان از آن‌ها برای مصونیت ۵۰ میلیون نفر استفاده کرد.

واکسن کرونا آکسفورد

بیش از ۲۰ هزار نفر در آزمایش‌های واکسن آکسفورد شرکت کرده‌اند که نیمی از آن‌ها در بریتانیا و نیمی دیگر در برزیل قرار دارند. به ۳۰ نفر دو دوز از این واکسن تزریق شده و ۱۰۱ نفر تزریق ساختگی دریافت کردند. حالا محققان از اثربخشی ۷۰ درصدی آن خبر می‌دهند.

زمانی که به داوطلبان دو دوز کامل تزریق شد، اثربخشی واکسن برابر ۶۲ درصد بود. با این وجود وقتی یک دوز کم و یک دوز کامل به افراد تزریق شد، این اثربخشی به ۹۰ درصد رسید. هنوز علت این اختلاف بالا مشخص نیست. این موضوع نشان می‌دهد که آکسفورد با توزیع تعداد بالای واکسن احتمالا می‌تواند به اثربخشی ۹۰ درصد دست پیدا کند و افراد باید میزان کمتری واکسن دریافت کنند.

در حالی که کارایی ۷۰ درصد نسبت به محصولات شرکت‌های رقیب تقریبا ناامیدکننده است، هر واکسنی که اثربخشی بالای ۵۰ درصد داشته باشند، یک پیروزی در مبارزه با ویروس کرونا محسوب می‌شود. این واکسن در ۹۹ درصد داوطلبان پادتن تولید می کند. واکسن کرونا آکسفورد را می‌توان در دمای یخچال نگهداری کرد که یک مزیت بزرگ نسبت به دمای منفی ۷۰ درجه واکسن فایزر و منفی ۲۰ درجه موردنیاز واکسن مدرنا محسوب می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی