ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

درآمدزایی از پخش زنده؛ با ویژگی‌های جدید لایو آپارات آشنا شوید

امسال، بیش از هر چیز دیگری در جهان دیجیتالی، متعلق به استریمرها بود. تحقیقی نشان می‌دهد که احتمالا تا پایان سال 2020 قریب به %82 از کل ترافیک اینترنت به استریم ویدیو اختصاص داده خواهد ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۱۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

امسال، بیش از هر چیز دیگری در جهان دیجیتالی، متعلق به استریمرها بود. تحقیقی نشان می‌دهد که احتمالا تا پایان سال 2020 قریب به %82 از کل ترافیک اینترنت به استریم ویدیو اختصاص داده خواهد شد و این موضوع، پیام مهمی را به همراه دارد: زمان خداحافظی با تلویزیون زودتر از چیزی که تصورش را بکنیم از راه می‌رسد.

شکی نیست که تلویزیون آن جایگاه سنتی خود به عنوان یگانه مخابره‌کننده تصاویر زنده در دنیا را از دست داده و حالا سرویس‌های پخش زنده اینترنتی، جایگزینش شده‌اند. اما هنوز نکته‌ای هست که در این انتقال قدرت کمی وقفه می‌اندازد، آن هم پیاده‌سازی مدلی از درآمدزایی است که هم گردانندگان سرویس به اهداف مالی خود برسند و هم تولیدکنندگان محتوا از کارشان درآمدزایی داشته باشند.

سرویس‌های مطرحی مثل یوتیوب و توییچ، از چند سال قبل استارت این کار را زده‌ و به موفقیت‌هایی نسبی هم دست یافته‌اند. اما در مورد سرویس‌های داخلی مثل آپارات، که موضوع مورد بحث این مقاله ماست، پیاده‌سازی این روند کمی آهسته‌تر آغاز شده و طبیعتا زمان بیشتری می‌برد.

آپارات
صفحه جدید مدیریت رویدادها در لایو آپارات

آپارات به عنوان پربازدیدترین رسانه پخش ویدیوی کشور و البته یکی از پربازدیدترین سایت‌های ایران، اخیرا ویژگی‌هایی برای «درآمدزایی از پخش زنده» معرفی کرده که می‌توانند آغازگر عصر جدیدی از نحوه تعامل کاربران با این سرویس باشند؛ ویژگی‌هایی که در صورت جلب رضایت کاربران، یقینا باعث الگوبرداری سایر سرویس‌های داخلی شده و یک جریان جدید درآمدزایی از اینترنت را به راه خواهند انداخت؛ اتفاقی که مشخصا به نفع همه است.

اما سؤال اینجاست: آیا شرایط برای رسیدن به این ایده‌آل ذهنی به طور کامل مهیاست؟ بگذارید چند نکته را با هم مرور کنیم. سرویس لایو آپارات تا همین امروز ویژگی‌های خوب و مثبتی به کاربرانش ارائه می‌کرده که پخش زنده با کیفیت HD، امکان چت و گفتگوی زنده کاربران در محیط لایو و سازگاری با نرم‌افزارهای استریمینگ دسکتاپ و موبایل جزو مهم‌ترین‌هایشان بوده.

در مدیریت رویدادها می‌توانید رویدادی ویژه تعریف کنید و برای آن بلیت‌فروشی به راه‌ بیندازید

اما حالا امکان جدید بلیت‌فروشی هم آمده که درآمدزایی از این پلتفرم را به مرحله‌ای بالاتر از تبلیغات شخص ثالث و به شیوه «مستقیم» ارتقاء بدهد. بلیت‌فروشی برای طیف گسترده‌ای از افراد کاربرد دارد، چه آن‌هایی که کلاس آموزشی و سمینار زنده برگزار می‌کنند و چه برگزارکنندگان رویدادهایی مثل کنسرت و مسابقات مختلف که می‌خواهند از افراد حق ورود بگیرند.

آپارات در بخش جدیدی از صفحه لایو به نام «مدیریت رویدادها» تنظیمات مربوط به این کار را ارائه کرده است. در مدیریت رویدادها می‌توانید یک رویداد ویژه، مثلا یک سمینار تعریف کنید و برای ورود به آن بلیت‌فروشی به راه‌ بیندازید. بلیت‌ها می‌توانند به صورت ریالی قیمت‌گذاری شوند و بعد از فروش هم، آمار و ارقام‌شان به صورت تفکیک شده در داشبورد لایو آپارات به اطلاعتان می‌رسد.

آپارات
امکان تعریف بلیت برایتان فراهم شده است

این اولین باری است که آپارات اجازه درآمدزایی مستقیم و مستقل تولیدکنندگان محتوا را فراهم کرده. درآمد حاصل از فروش بلیت، به صورت 30-70 (آپارات-تولیدکننده محتوا) تقسیم‌ می‌شود و آپارات اول هر ماه این درآمدها را محاسبه کرده و ده روز بعد تسویه می‌کند. طبیعتا این وقفه در تسویه و به طور کلی شیوه تقسیم سود ممکن است مورد رضایت همه تولیدکنندگان محتوا در آپارات قرار نگیرد.

ولی به هر حال مسلم است که میزان استقبال کاربران از این موضوع، یقینا می‌تواند رویکرد آپارات در شیوه تسویه حساب را هم دستخوش تغییر کند. آپارات در داشبورد خود برای فروش بلیت‌ها ویژگی‌های جالبی فراهم کرده، از جمله اینکه می‌توانید زمان شروع بلیت‌فروشی را زمانبندی کنید و اینکه برای هر بلیت توضیح بنویسید و دسته‌های مختلفی (از VIP و عادی و ...) برایشان در نظر بگیرید.

در لایو استریم آپارات ترافیک به شکل نیم بها محاسبه می‌شود

این موضوع در کنار توجه به اینکه لایو استریم در آپارات، برخلاف سرویس‌های خارجی نیازی به وی پی ان ندارد و ترافیک به شکل نیم بها محاسبه می‌شود برگ‌های برنده‌ای هستند که می‌توانند آپارات را در جلب هر چه بیشتر مخاطبین ایرانی، موفق‌تر کنند. البته لایو آپارات هنوز نقص‌هایی دارد، مثلا فعلا امکان استریم با کیفیت فول اچ دی برای عموم کاربران فراهم نشده و بعضی ویژگی‌های فنی برای گیم استریمرها مناسب و کافی نیست که باید به مرور زمان برطرف شوند.

اما در نهایت باید گفت که این رضایت کاربران است که ضامن موفقیت آپارات در حوزه پخش زنده و امکان رقابتش با سرویس‌هایی مثل لایو یوتیوب و توییچ خواهد بود که طی یکی دو سال اخیر مخاطبین زیادی از کشورمان را به سوی خود کشانده‌اند. طبیعتا عملکرد آپارات طی سال‌های آینده به این شکل باقی نخواهد ماند و باید انتظار پیشرفت‌های بیشتری را از این سرویس نام‌آشنا و پیشکسوت در عرصه به اشتراک‌گذاری ویدیو را داشته باشید.

اگر در مورد عملکرد لایو آپارات نظری دارید، حتما با ما در میان بگذارید و از تجربیات‌تان برایمان بگویید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Sadra.Z
    Sadra.Z | ۱۳ آذر ۱۳۹۹

    به نظر من، کشور ما پتانسیل خوبی در زمینه ارائه دادن شو ها و برنامه‌های زنده اینترنتی داره؛ مخصوصا که صدا و سیما به سمت غلطی حرکت کرده! با این اوضاع، خیلی خوبه که آپارات هم این پتاتسیل رو تشخیص داده و داره روش سرمایه‌گذاری میکنه. امیدوارم طرح‌های موفق و کاربردی‌ای ارائه بدن!

  • mahdisazegar
    mahdisazegar | ۱۲ آذر ۱۳۹۹

    عالی بود امیدوارم هنوز هم از این نوع محتوا ها تولید کنید چون خلیی سریع تر مطلب رو می گیریم

مطالب پیشنهادی