ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چین موتور جت هایپرسونیک خود را آزمایش کرد: سفر به هر نقطه زمین در ۲ ساعت

دانشمندان در چین مدعی ساخت و آزمایش یک موتور جت هایپرسونیک به نام «Sodramjet» شده‌اند که می‌تواند با سرعت ۱۶ برابر صوت پرواز کند. هواپیماهای مجهز به این موتور می‌توانند در کمتر از ۲ ساعت ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۰

دانشمندان در چین مدعی ساخت و آزمایش یک موتور جت هایپرسونیک به نام «Sodramjet» شده‌اند که می‌تواند با سرعت ۱۶ برابر صوت پرواز کند. هواپیماهای مجهز به این موتور می‌توانند در کمتر از ۲ ساعت به هر مقصدی روی زمین سفر کنند.

پروازآزمایشی نمونه اولیه این موتور جت در یک تونل باد در پکن انجام شده که نتیجه آن رانش، بازدهی سوخت و پایداری عملکرد عالی بوده است. نتیجه کار این تیم که توسط استاد «زونگلین جیانگ» از موسسه مکانیک آکادمی علوم چین رهبری شده، در ژورنال «Chinese Journal of Aeronautics» منتشر شده است.

به گفته محققان، این نوع از موتور می‌تواند در هواپیماهای فراجوی چندبار مصرف مورد استفاده قرار بگیرد. این نوع هواپیما می‌تواند به صورت افقی از باند فرودگاه بلند شود، به سمت مدار اطراف زمین شتاب بگیرد، سپس دوباره وارد اتمسفر شود و در نهایت در یک فرودگاه فرود بیاید.

موتور جت

این موتور جت با ۹ برابر سرعت صوت در یک تونل باد قدرتمند آزمایش شده. به صورت تئوری هواپیماها با این نوع موتور می‌توانند به ۱۶ برابر سرعت صوت دست پیدا کنند که البته هنوز این قابلیت آزمایش نشده است. تونل بادی که بتواند چنین آزمایشی را انجام دهد، هم اکنون در حال ساخت در پکن است.

این تیم از مهندسان اطمینان دارند که Sodramjet یکی از اولین موتورهایی خواهد بود که باعث دستیابی پروازهای مسافری به سرعت هایپرسونیک می‌شود.

این اولین باری نیست که دانشمندان موفق به توسعه چنین موتوری می‌شوند. در حال حاضر ایالات متحده آمریکا یک موتور «اسکرم‌جت» توسعه داده که پیش‌بینی می‌شود عملکرد بهتری نسبت به موتورهای جت معمولی در سرعت‌های هایپرسونیک داشته باشد. با این حال طراحی اسکرم‌جت مشکلات مخصوص به خود را دارد.

موتور جت

در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که تست موتور جت جدید چین احتمالا مدت‌ها قبل انجام شده و حالا شاهد انتشار خبرهای آن هستیم. دولت پکن برنامه‌های هایپرسونیک خود را به علت استفاده احتمالی در بخش نظامی، چندان علنی نمی‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی