ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رئیس هیأت مدیره انجمن فین‌تک ایران: الزام دریافت مجوز نوآوری را از بین می‌برد

رئیس هیئت مدیره انجمن فین‌تک ایران باور دارد اجبار در اخذ مجوزهای گوناگون باعث می‌شود که نوآوری در کشور از بین برود، چرا که اساسا اقدامات نوآورانه به معنی فعالیت‌هایی است که هنوز برای آن ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۰

رئیس هیئت مدیره انجمن فین‌تک ایران باور دارد اجبار در اخذ مجوزهای گوناگون باعث می‌شود که نوآوری در کشور از بین برود، چرا که اساسا اقدامات نوآورانه به معنی فعالیت‌هایی است که هنوز برای آن چارچوب دقیقی تعیین نشده و بهتر است برای این فعالیت‌ها یک نوع رصد «پس نظارتی» وجود داشته باشد.

«مهدی شریعتمدار» رئیس هیئت مدیره انجمن فین‌تک ایران در گفتگو با دیجیاتو با اشاره به الزامی شدن اخذ مجوز کد مالیاتی توسط پرداخت‌یارها، می‌گوید که «نظارت پسینی» به جای «کنترل پیشینی» بهترین گزینه برای رصد امور در روند کار تیم‌های نوآور است:‌ «یا باید استثنایاتی مانند سندباکس در نظر گرفته شود که متاسفانه در کشور ما در حال حاضر آماده نیست و به همین دلیل معتقدم که اجرای این قبیل تصمیم‌ها باید به تاخیر بیفتد تا بتوان آنها را با اصول درست‌تری اجرا کرد.»

او با اشاره به اینکه تمامی پرداخت‌یارها در کشور سامانه‌های متمرکز به شدت دقیقی دارند به دیجیاتو می‌گوید: «کاملا می‌توان به این مساله پی برد که چه کد ملی، چه مقدار تراکنش دارد. این موضوع در سامانه جامع پذیرندگان شاپرک آشکار و یک آمار کاملا شفاف است. آیا پرداخت‌یارها قرار است به سازمان مالیات گزارش بدهند؟ که اگر این مورد وجود دارد، تمامی اطلاعات در دسترس است و می‌توانند آنها را ببینند. اما اینکه هر شرکت فین‌تکی نیازمند یک کد مالیاتی باشد در حال حاضر عملیاتی نیست چرا که مجوزهایی برای فعالیت‌ها لازم است که الزاما هر فعالیت نوآورانه‌ای مجوز ندارد.»

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا به هر حال داشتن مجوز نمی‌تواند مانعی برای سودجویی عده‌ای در قالب فعالیت‌های نوآورانه باشد به دیجیاتو می‌گوید:‌ «آمارهای خود ای‌نماد که امروزه به عنوان مرجع مجوزها شناخته می‌شود حکایت از این دارد که تنها کمتر از ده درصد تخلفات در سایت‌های دارای ای‌نماد کاهش داشته است. باور دارم که مجوزها مانع از این نمی‌شود که افراد سودجویی نکنند.»

شریعتمدار تاکید دارد که نظارت‌های کامل و متمرکز روی تمامی کسب‌وکارها چه با مجوز و چه بی‌مجوز می‌تواند توسط بانک مرکزی انجام شود: «وقتی کارت یا درگاه می‌گیرند، با کد ملی شخصی خودشان می‌گیرند و آمار و اطلاعات در اختیار بانک مرکزی است و می‌تواند در اختیار نهادهای ذی‌ربط قرار بگیرد.»

او در پاسخ به این سوال که پیگیری مجموعه‌های با مجوز بسیار راحت‌تر از پیگیری کسب‌وکارهای بدون مجوز است به دیجیاتو می‌گوید:‌ «اگر مردم به کارت به کارت عادت کنند ممکن است این اتفاق بیفتد، موضوعی که الزام دریافت کد مالیاتی برای هر شخص باعث ازدیاد آن می‌شود و مردم به سمت کارت به کارت و بازار تقریبا غیرشفاف پیش می‌روند. اما همه درگاه‌ها با مجوز و کد ملی صادر شده و نظارت روی آنها ساده است.» به گفته شریعتمدار باید به مردم آگاهی‌های لازم داده شود تا وارد بازی کارت به کارت و پرداخت نقدی و مواردی که پیگیری آنها سخت است نشوند: «برخی از کسب‌وکارهای خانگی باید به کسب و کار حقوقی تبدیل شوند و این موضوع هم با نظارت به درگاه آنها کاملا شدنی است.»

رئیس هیئت مدیره انجمن فین‌تک ایران می‌گوید گاهی برای چیزی که وجود ندارد نمی‌توان به زور رگولاتوری ایجاد کرد: «همه اکوسیستم را نمی‌توان از قبل دید و آن را تنظیم کرد. این کار باعث می‌شود که شکل گرفتن مارکت‌های جدید به یک رویا تبدیل شود.»  شریعتمدار وظیفه رگولاتور را منفک از وظیفه تولید می‌داند و می‌گوید اینکه هیچ اتفاق بدی در مارکت نیفتد موضوع شدنی نیست چرا که به هر حال در هر کسب و کاری ممکن است به مشکل بخورد: «رگولاتور نمی‌توان به طور ۱۰۰ درصد مانع از رخ دادن این اتفاقات بشود ولی همانطور که گفتم موضوع نظارت پسینی بهترین راه حل موقت برای کسب‌وکارها و زنده نگه داشتن آنها و نوآوری در اکوسیستم اقتصاد دیجیتال کشور است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی