ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

کاربوم به دنبال پاسخ کاربران: بهترین جا برای کار کردن کجاست؟

پلتفرم کاربوم با برگزاری کمپینی تحت عنوان «سازمان مورد علاقه شما کجاست» قصد دارد وضعیت شرکت‌های ایرانی را برای کارجویان بیشتر تشریح کند. به این شکل کارجویان می‌توانند به استخدام شرکت‌هایی درآیند که بیشترین نزدیکی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۹ آذر ۱۳۹۹ | ۱۷:۲۰

پلتفرم کاربوم با برگزاری کمپینی تحت عنوان «سازمان مورد علاقه شما کجاست» قصد دارد وضعیت شرکت‌های ایرانی را برای کارجویان بیشتر تشریح کند. به این شکل کارجویان می‌توانند به استخدام شرکت‌هایی درآیند که بیشترین نزدیکی را با باورها و معیارهای آن‌ها دارد.

فرهنگ سازمانی در هر شرکتی بخشی از تلاش مدیران و منابع انسانی آن مجموعه است و می‌تواند اعتبار خاصی به آنجا ببخشد. کارجویان جدا از مواردی مانند بیمه و حقوق، معیارهای دیگری دارند و شرکت‌ها نیز با آگاهی از این معیارها سعی دارند تا فرهنگ سازمانی خود را غنی‌تر سازند. در حال حاضر سایت‌هایی وجود دارد که افراد در آنها نسبت به تجربه شغلی‌شان در یک شرکت، مطالبی می‌نویسند اما صحت و سقم این موارد نمی‌تواند الزاما درست باشد. حال کاربوم تلاش خود را آغاز کرده تا این موضوع را از راه اصولی‌تر و به شکل آماری به پیش ببرد.

از سوی دیگر، اگر با بسیاری از جوانان ایرانی مشغول تحصیل در دانشگاه‌های برتر کشور صحبت شود، معمولا رویای شغلی‌شان در شرکتی خارج از ایران است و کمتر کسی از آنهاست که بخواهد در یک شرکت ایرانی فعالیت خود را شروع کند. این مساله یکی دیگر از دغدغه‌های تیم کاربوم بوده است و آنها باور دارند می‌توانند با تهیه این گزارش تفصیلی درباره وضعیت فرهنگ سازمانی شرکت‌ها و معیار کارجویان، کاری کنند تا هم این فرهنگ در همه شرکت‌ها ارتقا یابد و هم دیدگاه کارجویان نسبت به شرکت‌های داخلی اندکی تغییر پیدا کند.

«میلاد بختی» مدیرعامل کاربوم در گفتگو با دیجیاتو تاکید دارد که حل این معضل فراتر از دستان کاربوم است اما آنها تلاش خود برای شناساندن بیشتر شرکت‌ها و تطبیق آنها با معیار جوانان ایرانی را آغاز کرده‌اند. او در پاسخ به این پرسش که اساسا چرا کاربوم به سمت چنین فعالیتی پیش رفته می‌گوید:

«کاربوم در هیچ زمانی یک پلتفرم کاریابی آنلاین نبوده بلکه یک پلتفرم پیرامون «زندگی شغلی» است. یک جای خالی حس می‌کردیم که هیچ‌گاه در یک آمار رسمی از افراد پرسیده نشده که چه شرکتی خوب است و چه شرکتی بد. در واقع اگر هم کارهایی توسط همکاران ما صورت گرفته بیشتر یک کار سفارشی بوده و ما خواستیم این کار را در یک فضای باز انجام دهیم.»

به گفته بختی آنها قصد دارند به جای حالت وبلاگی و ریویو نویسی کاربران، به صورت آماری و با بنچمارکی دقیق به سمت تهیه این پروژه بروند: «این کار را ۴ سوال ساده انجام می‌دهیم. یک نظر سنجی ساده که می‌تواند نتایج بسیار جالبی به همراه داشته باشد.»

در سوال دوم این نظر سنجی از کاربران پرسیده می‌شود که دوست دارند از بین ۶۰ شرکتی که در تصویر به نمایش در آمده، در کدام یک مشغول به کار شوند. نگاهی به اسامی این شرکت‌ها نشان می‌دهد که بخش اعظمی از آنها در حوزه فناوری فعالیت دارند، هرچند شرکت‌های تولیدی و داروسازی و غذایی و... نیز در بین اسامی حضور دارند. مدیرعامل کاربوم درباره چرایی این موضوع به دیجیاتو می‌گوید:

«واقعیت این است که جاری شدن تکنولوژی در هر شرکتی باعث بهبود فرهنگ سازمانی آن می‌شود و این شرکت‌ها معمولا در این زمینه پیشرو هستند. اما معیارهای انتخاب ما در این شرکت‌ها عوامل داخلی متعددی بوده، به عنوان مثال به این مقوله نگاه کردیم که کدامین از آنها در نمایشگاه‌های کار شرکت داشتند و یا در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند و به برندینگ خود اهمیت می‌دهند. در نهایت با توجه به محدودیتی که در تعداد گزینه‌ها هم بود اسم ۶۰ شرکت از حوزه‌های مختلف را قرار دادیم.»

بختی در پاسخ به این پرسش که نتایج این کمپین می‌تواند چه فایده‌ای برای کارجویان داشته باشد به دیجیاتو می‌گوید: «اولین بار است که یک سایت رسمی و فعال در زمینه اشتغال به سراغ چنین کاری می‌رود و ما تمامی این مراحل را عین استانداردهای جهانی مانند مجموعه‌های یونیورسام گلوبال پیش بردیم. نتایج نظرسنجی ما می‌تواند دیدگاه کارجویان نسبت به شرکت‌ها را تغییر دهد و همچنین کاری کند که آنها بهترین انتخاب را برای آینده مسیر شغلی خود داشته باشند.»

به گفته بختی آنها به دنبال پاسخی ساده برای دو پرسش «بهترین جا برای کار کردن در ایران کجاست و چه ویژگی‌هایی دارد؟» هستند و امیدوارند که بتوانند با کمک کارجویان به نتیجه کاملا درستی دست پیدا کنند. او باور دارد نتایج حاصل از مشارکت در این نظرسنجی به سازمان‌ها کمک خواهد کرد تا برای ارتقای کیفیت محیط کار خود تلاش بیشتری به خرج بدهند تا بتوانند تبدیل به «بهترین جا برای کار کردن» شوند.

قرار بود کمپین کاربوم برای یافتن بهترین سازمان جهت کار کردن، با دریافت ۱۰ هزار پاسخ به کار خود خاتمه دهد. اما اکنون بیش از ۱۰ هزار نفر در این نظرسنجی شرکت‌ کرده‌اند و بیش از نیمی از زمان کمپین نیز باقی مانده است. از همین جهت مدیر عامل کاربوم باور دارد که نتایج آنها دقیق‌تر و جذاب‌تر خواهد بود: «فکر می‌کنم به جزییات ریزتری می‌توانیم برسیم و گزارش کامل‌تری را برای عموم منتشر کنیم.»

کمپین کاربوم تا هشتم دی ماه ادامه خواهد داشت و پس از آن وارد مرحله‌ی جمع آوری دیتا خواهد شد. مدیر عامل کاربوم به دیجیاتو می‌گوید که گزارش نهایی تا پیش از پایان سال منتشر خواهد شد تا بتواند معیاری مناسب برای افراد به دنبال کار در سال ۱۴۰۰ باشد: «شیوع کرونا باعث شده که انتظارات تازه‌ای در بین کارجویان به وجود بیاید، به عنوان مثال دورکاری جزو گزینه‌هایی است که به تازگی محبوب شده و نتایج گزارش ما بر اساس آخرین اطلاعات سلایق کارجویان پیش خواهد رفت.»

برای شرکت در این نظرسنجی می‌توانید به این لینک مراجعه کنید و انتظارات خود را از شرکتی که دوست دارید در آینده در آن مشغول شوید، بنویسید. در پایان این نظرسنجی نیز کد تخفیف صد درصد رایگانی برای چند تست روانشناسی وجود خواهد داشت که می‌تواند به خودشناسی شما و مسیر شغلی‌تان کمک کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • ozone
    ozone | ۲۰ آذر ۱۳۹۹

    کسانی که در این ۶۰ شرکت کار نکرده اند چطوری انتخاب کنند، چطوری نظر بدهند؟ براساس رویاپردازی؟
    این جمع کردن تصورات (نه واقعیت ها) درباره شرکتهاست. کدام شرکت تصویر بهتری از خودش در ذهن پاسخ دهندگان ساخته، همین.

  • joker2020
    joker2020 | ۱۹ آذر ۱۳۹۹

    از این سایت جاب گای هم گزارش تهیه کنید

  • expire expre
    expire expre | ۱۹ آذر ۱۳۹۹

    تو ایران این چرندیاتی که نوشتید همش مزخرفه تو این کشور نهایتش یا برات قرار بازداشت صادر میکنن یا به زور ازت سهام میگیرن

  • expire expre
    expire expre | ۱۹ آذر ۱۳۹۹

    در منزل با شرایط مزخرفی که هست و یه کسب وکار بخوای راه بندازی لاشخورها هستن که ردیف بشن بیاید بهشون پول بدید که هیچ خدماتی هم نمیدن جز گرفتن پول و مفت خوری اعم از ادره مالیات و صنف و هزار جای دیگه که فقط مفت خوری بلدن فقط خونه راحت و بی دردسر

مطالب پیشنهادی