ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

آیا ادعای تولیدکننده‌‌ها در مورد بی‌خطر بودن ویپ و سیگار الکترونیکی درست است؟

سیگار الکترونیکی یا ویپ برای اولین بار سال 2003 در چین تولید شد و در سال 2007 به بازار ایالات متحده وارد شد. فروش این سیگارها پس از معرفی، به سرعت افزایش یافت و تبلیغات ...

آکام شبرندی
نوشته شده توسط آکام شبرندی | ۱۹ آذر ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۰

سیگار الکترونیکی یا ویپ برای اولین بار سال 2003 در چین تولید شد و در سال 2007 به بازار ایالات متحده وارد شد. فروش این سیگارها پس از معرفی، به سرعت افزایش یافت و تبلیغات گسترده‌ای پیرامون کارایی آنها در ترک سیگار انجام شد. علی رغم این تبلیغات محققان به مضرات و آسیب‌های ناشی از این سیگارها پی برده‌اند.

آخرین مطالعات صورت گرفته در آمریکا نشان داده که این سیگارهای الکترونیکی در بروز عوارض اثری در حد سیگار دارند و باعث مرگ و میر زیادی در میان مصرف کنندگان خود می‌شوند.

آئروسل‌های تولید شده توسط این محصولات معمولاً حاوی نیکوتین، طعم دهنده‌ها و مواد افزودنی هستند و می‌توانند مواد دیگری مانند تتراهیدروکانابینول (اصلی ترین ماده ی ماری جوانا ) را شامل شوند. در یکی از این تحقیقات بیشترین عوارض در گروه مصرف کنندگانی بود که مایع سیگار آنها با ویتامین E استات و یا تتراهیدروکانابینول غنی شده بود و البته یک سوم این بیماران فقط از سیگار الکترونیکی غنی شده با نیکوتین استفاده می‌کردند.

اولین سیگار الکترونیکی که در چین تولید شد
اولین سیگار الکترونیکی که در چین تولید شد

این سیگارها در مواردی به ترک سیگار کمک کرده‌اند ولی به صورت عمومی باعث افزایش به اعتیاد به نیکوتین در انسان می‌شوند. گروه‌های در خطر بیشتر زنان و کودکان هستند که به علت رایحه و طعم دلپذیر این سیگارها به آنها جذب می‌شوند و سازمان غذا و داروی آمریکا هم با توجه به همین مساله به تازگی استفاده از سیگارهای الکترونیکی با طعم میوه را در آمریکا ممنوع کرده است. نیز سازمان بهداشت جهانی با هشدار در این مورد تاکید کرده که مصرف این سیگارها به هیج وجه ایمن نیست.

علاوه بر این بیماری‌های مزمن‌، از جمله بیماری های قلبی و تنفسی و آسیب‌های روانی، در میان بیمارانی که آسیب ریه مرتبط با سیگار الکترونیکی دارند شایع است. مطالعات جدید نشان داده اند خط مرگ زودرس در مصرف سیگارهای الکترونیکی با سیگار معمولی برابر است.

هرچند برای بررسی میزان آسیب‌زایی این سیگارها به مطالعات گسترده‌تری نیاز است اما تا 18 فوریه سال 2020، در مجموع 2807 مورد مرگ و میر در اثر آسیب شدید ریه در مصرف کنندگان سیگارهای الکترونیکی در تمام ایالت های آمریکا گزارش شده است.

CDC و FDA توصیه می کنند که مردم از محصولات سیگار الکترونیکی یا ویپ که به آن ها ویتامین E استات و یا تتراهیدروکانبیس اضافه شده استفاده نکنند.

تاکنون 12 ایالت آمریکا مصرف سیگار های الکترونیکی را در مکان های عمومی ممنوع کرده‌اند و برخی کشورهای دیگر هم دستورالعامل‌هایی را در این راستا اتخاذ کرده‌اند اما در ایران هنوز قوانین سفت و سختی در این مورد وضع نشده و همچنان شاهد فروش و استفاده بدون محدودیت از ویپ و سیگار الکترونیکی هستیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی