ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف سیاره فراخورشیدی در فاصله ۳۳۶ سال نوری با مداری عجیب و نامتعارف

اخترشناسان به کمک تلسکوپ هابل سیاره‌ای فراخورشیدی پیدا کرده‌اند که می‌تواند به محققان در کشف «سیاره نهم» منظومه شمسی کمک کند. محققان تا مدت‌ها تصور می‌کردند منظومه شمسی دارای نه سیاره است، اما «پلوتون» یا ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۰

اخترشناسان به کمک تلسکوپ هابل سیاره‌ای فراخورشیدی پیدا کرده‌اند که می‌تواند به محققان در کشف «سیاره نهم» منظومه شمسی کمک کند.

محققان تا مدت‌ها تصور می‌کردند منظومه شمسی دارای نه سیاره است، اما «پلوتون» یا «پلوتو» که تا سال ۲۰۰۶ نهمین سیاره منظومه شمسی محسوب می‌شد، از لیست سیاره‌های این سامانه خارج شد. در سال‌های اخیر عده‌ای از محققان دوباره نظریه وجود سیاره نهم را در جایی در لبه منظومه شمسی و فراتر از مدار نپتون مطرح کرده‌اند که تشخیص آن با تلسکوپ‌ها و تجهیزات فعلی بسیار مشکل است.

حال تلسکوپ فضایی هابل سیاره‌ای فراخورشیدی کشف کرده که در مداری عجیب به دور ستاره‌های میزبان گردش می‌کند. این سیاره که HD 106906 b نام دارد، در مدار یک سیستم دو ستاره‌ای در فاصله ۳۳۶ سال نوری از زمین قرار گرفته و به گفته ناسا می‌تواند به محققان در شناسایی سیاره نهم منظومه شمسی کمک کند.

سیاره مورد بحث اندازه بسیار بزرگی دارد به طوری که به گفته ناسا جرم آن تقریباً ۱۱ برابر بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی یعنی مشتری است. این سیاره اولین بار سال ۲۰۱۳ کشف شد اما محققان تاکنون نتوانسته بودند مدار عجیب آن را شناسایی کنند.

در قسمتی از بیانیه ناسا در مورد این سیاره آمده: «اولین بار است که اخترشناسان موفق به اندازه گیری حرکت یک سیاره شبیه به مشتری می‌شوند که در مداری بسیار دور از ستاره‌های میزبان و قرص گازی مرئی قرار گرفته است. این قرص گازی شبیه کمربند کویپر است که فراتر از نپتون قرار گرفته. سیاره نهم منظومه شمسی ممکن است در آنسوی کمربند کویپر و در مداری مشابه و عجیب قرار گرفته باشد. با اینکه تحقیقات برای پیدا کردن سیاره نهم ادامه دارند، کشف این سیاره فراخورشیدی نشان می‌دهد وجود مدارهای بسیار عجیب امکان پذیر است.»

سیاره HD 106906 b در مداری «نامتعارف» و «بسیار بی‌نظم» مشابه مدار فرضی سیاره نهم منظومه شمسی و در فاصله بسیار دور از ستاره‌های میزبان قرار گرفته به طوری که ۱۵ هزار سال زمینی طول می‌کشد تا یک دور کامل دور آنها بزند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی