ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

چرا غول‌های فناوری در حال ترک سیلیکون ولی هستند؟

«سیلیکون ولی» (Silicon Valley) نام منطقه‌ای است که در حدود ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر سان‌فرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا قرار گرفته و به خاطر میزبانی از مقر اصلی تعدادی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری دنیا از ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱ دی ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

«سیلیکون ولی» (Silicon Valley) نام منطقه‌ای است که در حدود ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر سان‌فرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا قرار گرفته و به خاطر میزبانی از مقر اصلی تعدادی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری دنیا از جمله گوگل، اپل و فیسبوک از آن به عنوان قطب فناوری دنیا یاد می‌شود.

اخیراً جایگاه سیلیکون ولی به عنوان قطب صنعت تکنولوژی با خروج تعدادی از شرکت‌های بزرگ متزلزل شده است. به تازگی تعدادی از شرکت‌های مطرح تصمیم به انتقال مقر اصلی خود از شمال کالیفرنیا به تگزاس گرفته‌اند. با اینکه در لیست شرکت‌های مهاجر نام فیسبوک، اپل و گوگل به چشم نمی‌خورد، اما شامل برخی از شرکت‌های باسابقه و پیشرو صنعت تکنولوژی می‌شود.

«اوراکل»، غول نرم افزاری و دیتابیس آمریکا حدوداً یک هفته قبل از انتقال مقر اصلی خود به شهر «آستین» در ایالت تگزاس خبر داد. سخنگوی اوراکل دلیل خروج مقر اصلی از کالیفرنیا را «قرار گرفتن در موقعیت بهتر برای رشد شرکت و فراهم کردن شرایط کاری انعطاف‌پذیر برای پرسنل» اعلام کرد.

«HP» که از آن به عنوان یکی از بنیانگذاران منطقه سیلیکون ولی یاد می‌شود، تصمیم به انتقال مقر اصلی خود به شهر هیوستن در ایالت تگزاس گرفته است. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا که به خاطر قوانین سفت و سخت قرنطینه مقامات کالیفرنیا را به خروج مقر تسلا از این ایالت و نقل مکان به تگزاس تهدید کرده بود، شخصاً به تگزاس مهاجرت کرد.

اما علت خروج شرکت‌ها از سیلیکون ولی چیست؟ برخی کارشناسان پاندمی ویروس کرونا و دورکار شدن بسیاری از کارکنان را یکی از دلایل مهاجرت شرکت‌ها می‌دانند. تعدادی از شرکت‌های فناوری از حالا اعلام کرده‌اند که پس از پایان کرونا نیز کارکنانشان می‌توانند دورکار بمانند. علاوه بر این مشکلاتی همچون مالیات سنگین، هزینه بالای زندگی و مشکلاتی مثل بی‌خانمانی بسیاری را به خروج از پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکا تشویق کرده است.

کالیفرنیا بالاترین نرخ مالیات بر درآمد (۱۲.۳ درصد) را دارد؛ مالیاتی که اصلاً در تگزاس یا فلوریدا وجود ندارد. بنابراین کارآفرینانی مثل ایلان ماسک که حالا با ۱۶۷ میلیارد دلار پس از جف بزوس ثروتمندترین فرد دنیا به شمار می‌رود، می‌توانند با رفتن به تگزاس صرفه جویی قابل توجهی در هزینه‌ها کنند. مدیرعامل تسلا یکی از منتقدین اصلی سیاست‌های قرنطینه و تعطیلی‌های طولانی مدت در کالیفرنیا بود و حالا با رفتن به تگزاس نفس راحتی می‌کشد چرا که مردم این ایالت از قوانین ملایم تری برای قرنطینه تبعیت می‌کنند.

بیشترین میانگین حقوق سالانه برای کارکنان صنعت فناوری با حدود ۱۴۴ هزار و ۸۰۰ دلار متعلق به سیلیکون ولی است، اما هزینه کمرشکن مسکن در این منطقه سیلیکون ولی را به گران‌ترین بازار مستغلات در آمریکا تبدیل کرده است. میانگین قیمت خانه‌هایی که ماه گذشته (نوامبر) در سیلیکون ولی به فروش رفته‌اند، ۱.۳۸ میلیون دلار بوده است. برای مقایسه هزینه ملک در تگزاس یک سوم هزینه ملک در کالیفرنیاست.

مقصد جدید بسیاری از شرکت‌هایی که از سیلیکون ولی مهاجرت کرده‌اند، شهر آستین در ایالت تگزاس است که از حالا لقب «سیلیکون هیلز» (Silicon Hills) برای آن انتخاب شده است. تا ماه نوامبر امسال ۳۹ شرکت فعال در صنعت فناوری و صنایع دیگر به این منطقه نقل مکان کرده‌اند که خانه شرکت‌های بزرگی همچون Dell است.

برخی کارشناسان معتقدند مهاجرت کارآفرینان و شرکت‌های پیشرو قطعاً به سیلیکون ولی ضرر خواهد زد. «کارل گاردینو» (Carl Guardino) مدیرعامل سابق سازمان غیرانتفاعی Silicon Valley Leadership Group می‌گوید: «کمپانی‌ها به جایی نقل مکان می‌کنند که خواهان آنها باشند و در جایی می‌مانند که از آنها قدردانی شود. مهاجرت سبب بیرون رفتن استعدادها و مشاغل می‌شود که اصلاً اتفاق خوبی برای این منطقه و ایالت نیست.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲ دی ۱۳۹۹

    نتیچه سیاست های چپولی دموکراتهاست

مطالب پیشنهادی