ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هشدار سهامداران به اینتل: برای ماندن در بازار دست به تغییرات گسترده بزنید

سرمایه‌گذاران اینتل که شاهد به حاشیه رانده‌ شدن این شرکت از سوی اپل، AMD و سامسونگ هستند، با ارسال نامه‌ای به شرکت خواستار تجدید نظر در رویکردها و استراتژی‌های فعلی شده‌اند. توانایی اینتل برای تامین چیپست‌های ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۱ دی ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰

سرمایه‌گذاران اینتل که شاهد به حاشیه رانده‌ شدن این شرکت از سوی اپل، AMD و سامسونگ هستند، با ارسال نامه‌ای به شرکت خواستار تجدید نظر در رویکردها و استراتژی‌های فعلی شده‌اند.

توانایی اینتل برای تامین چیپست‌های مورد نیاز مشتریان در سال‌های اخیر با چالش‌های بسیاری همراه بوده و پردازنده‌های آنها از نظر نودهای پردازشی، توان مصرفی و حتی سرعت از سوی رقبایی نظیر AMD به چالش کشیده‌ شده است. هرچند گسترش دورکاری با افزایش چشمگیر فروش پی‌سی فرصت مطلوبی را برای رونق کسب و کار آنها فراهم کرد اما اینتل در استفاده از آن چندان موفق نبود. این شرکت سهمگین ترین ضربه را زمانی دریافت کرد که اپل با روی گرداندن از پردازند‌های آنها به توسعه چیپست‌های سفارشی سری M بر پایه معماری رقیب یعنی ARM روی آورد.

مجموع این موارد باعث شده صندوق پوشش ریسک «Third Point»، به عنوان یکی از سرمایه‌گذاران اصلی اینتل با در اختیار داشتن سهامی به ارزش یک میلیارد دلار، با ارسال نامه‌ای به «عمر ایشارک»، رییس هیئت مدیره اینتل خواستار تجدید نظر فوری در استراتژی‌ها شود.

«دنیل لوب»، مدیر عامل Third Point در این نامه که به دست «رویترز» هم رسیده، از اینتل خواسته اقداماتی فوری را برای تجدید ساختار صورت داده و برای حل مشکل فرار مغزها و متخصصان از این شرکت فکری کند. لوب صراحتا هشدار داده که اینتل جایگاه برترش در تولید ریزپردازنده‌ها را به TSMC و سامسونگ باخته و در حال از دست سهم بازار پی‌سی و دیتا سنتر به AMD است. وی همچنین به عدم حضور پررنگ اینتل در بازار نوظهور هوش مصنوعی نیز اشاره کرده است.

مدیر عامل Third Point اینتل را به بررسی راه‌های جایگزین نظیر جداسازی بخش طراحی و تولید چیپ و حتی سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه تولید تشویق کرده. وی همچنین به اینتل توصیه کرده خریدهای ناموفقی مثل واحد تولد چیپ «الترا» را واگذار کند.

اینتل تا پیش از این به پشتوانه مشتریان قدرتمندی نظیر اپل، مایکروسافت و آمازون و فقدان رقبای قدر کسب و کار پر رونقی داشت اما اپل امسال قید استفاده از تراشه‌های آنها را زد که ظاهرا نتایج مثبتی هم در پی داشته. پس از اپل حالا مایکروسافت و آمازون هم به احتمال فراوان به توسعه چیپ‌های سفارشی برای خود روی خواهند آورد که آینده چندان روشنی را برای اینتل متصور نمی‌سازد.

به باور  Third Point با جداسازی بخش‌های طراحی و تولید اینتل می‌تواند از فناوری‌های پیشرفته دیگر شرکت‌‌ها برای تولید پردازنده‌های خود بهره برده و هزینه‌های تولید را کاهش دهد. از سوی دیگر از خطوط تولید خود هم می‌تواند برای توسعه چیپ‌های سفارشی دیگر شرکت‌ها بهره برده و از این طریق درآمد بیشتری را کسب کند.

ظاهرا اینتل توجه چندانی به نگرانی‌‌های سرمایه ‌گذاران ندارد اما Third Point در این نامه تهدید کرده در صورتی که حس کند مدیران تمایلی به همکاری برای رفع مشکلات ندارند، نامزدهایی را برای انتخاب به عنوان اعضای جدید هیئت مدیره تعیین خواهد کرد. اینتل در واکنش به این نامه از آمادگی خود برای همکاری با Third Point و بررسی ایده‌های آنها خبر داده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۱ دی ۱۳۹۹

    این درسته. باید مجبورش کرد اینتل رو تکون به خودش بده

  • Rayanlap
    Rayanlap | ۱۱ دی ۱۳۹۹

    تا الان هشدار نداده بودین؟?

مطالب پیشنهادی