ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

شناسایی ترکیبات مغزی موثر در سلامت عاطفی افراد سالم برای اولین بار

پژوهشگران در مقاله‌ای جدید برای اولین بار به ترکیبات شیمیایی مغزی که در ارسال سیگنال‌های مربوط به سلامت عاطفی در افراد سالم نقش دارند، دست پیدا کرده‌اند. یافته‌های جدید می‌توانند به دانشمندان در درک عصب‌شناسی ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۳ دی ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۰

پژوهشگران در مقاله‌ای جدید برای اولین بار به ترکیبات شیمیایی مغزی که در ارسال سیگنال‌های مربوط به سلامت عاطفی در افراد سالم نقش دارند، دست پیدا کرده‌اند. یافته‌های جدید می‌توانند به دانشمندان در درک عصب‌شناسی احساسات انسان‌ها کمک کنند.

محققان موسسه علوم مغز «کارنی» دانشگاه «براون» با بررسی مغز به اسرار آن برای احساسات انسانی پی برده‌اند. برای دستیابی به چنین هدفی، پژوهشگران از روش تصویربرداری «طیف سنجی مغناطیسی پروتون» استفاده کردند. با این تکنیک، آن‌ها توانستند نحوه ارتباط ترکیبات بیوشیمیایی خاص با احساسات روزانه افراد سالم را بررسی کنند.

پژوهشگران مطالعه خود را به دو قوه ذهنی اصلی محدود کردند که یکی از آن‌ها «عاملیت» نام دارد و دیگری، «انعطاف‌پذیری» است. عاملیت توانایی شکل دادن به دنیای فرد را دارد و انعطاف‌پذیری مربوط به توانایی پاسخگویی روان افراد به رویدادها می‌شود.

این پژوهش برای اولین بار توانسته یک ترکیبی به نام «ان- استیل اسپارتیک» (NAA) را شناسایی کند که ظاهرا نقش اصلی در عاملیت و انعطاف‌پذیری افراد سالم دارد. نتیجه کار پژوهشگران در ژورنال «NeuroImage» منتشر شده است.

یکی اساتید دانشگاه براون و نویسنده اصلی پژوهش جدید به نام «تارا وایت» گفته:

«عاملیت و انعطاف‌پذیری جنبه‌های مهمی از زندگی روزانه هستند. داده‌های ما باعث دستیابی به بینشی درباره مکانیزم مغز برای پشتیبانی از عاملیت، احساسات فراگیر و مقاومت در برابر پرخاشگری در افراد سالم می‌شود.»

سلامت عاطفی

ترکیب NAA با غلظت بالا در نورون‌های خاصی شناسایی شده و بطور گسترده به عنوان نشانگری برای سلامت نورون‌ها درنظر گرفته می‌شود. پژوهش جدید توانسته به ارتباط میان NAA و سه ویژگی شامل سیالیت احساسی، عاملیت مثبت و عدم پرخاشگری دست پیدا کند.

طبق یافته‌های جدید، سطح بالاتر این ترکیب در افرادی پیدا شده که واکنش‌پذیرتر بوده‌اند و احساسات بیشتری داشته‌اند. میزان پرخاشگری هم در این افراد کمتر گزارش شده. پژوهشگران به این موضوع اشاره کرده‌اند که NAA و ترکیبات نقش بنیادی در سلامت عاطفی ایفا می‌کنند و احساسات مثبت در افراد سالم به چشم می‌خورد.

وایت همچنین به این موضوع اشاره کرده که انعطاف‌پذیری و تعامل رفتاری نسبتا با ترکیبات «گلوتاماترژیک» در انتقال عصبی تحریکی، یادگیری، حافظه و رفتار هدفمند در ارتباط است.

این تیم از پژوهشگران به یافته‌های جذاب دیگری هم دست پیدا کرده‌اند. برای مثال وابستگی ظاهرا با «کولین» در ارتباط است. این ترکیب همچنین در یادگیری عاطفی انسان نقش مهمی برعهده دارد. این ترکیب بازخورد مثبت را ایجاد می‌کند که باعث کمک به مغز برای شکل‌گیری احساس مثبت، تعامل و ارتباط بین فردی در افراد سالم می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی