ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش ویدیویی: ۵ اتفاق مهم دنیای موبایل در سال ۲۰۲۰

در سال پرماجرای ۲۰۲۰، کمپانی‌های سازنده گوشی‌های هوشمند علی‌رغم تمام مشکلات به راه خود ادامه دادند و بسیاری از ایده‌های خود را عملی و روانه بازار کردند. در این گزارش ویدیویی، به سراغ ۵ اتفاق ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۵

در سال پرماجرای ۲۰۲۰، کمپانی‌های سازنده گوشی‌های هوشمند علی‌رغم تمام مشکلات به راه خود ادامه دادند و بسیاری از ایده‌های خود را عملی و روانه بازار کردند. در این گزارش ویدیویی، به سراغ ۵ اتفاق مهمی که در دنیای موبایل در سال ۲۰۲۰ افتاد رفتیم. با دیجیاتو همراه باشید.

تماشای ویدیو در یوتوب دیجیاتو:

تماشای ویدیو در آپارات دیجیاتو:

۵) دوربین سلفی زیر نمایشگر

موبایل

یکی از اتفاقات مهمی که برای طراحی گوشی‌های هوشمند افتاد، حذف شدن ناچ و حفره از داخل نمایشگر‌ها بود. البته تاکنون تنها کمپانی ZTE توانسته این کار را بکند، اما این کام برای شروع ضروری است. کمپانی چینی با معرفی گوشی Axon 20 5G توانست برای اولین بار دوربین سلفی را به زیر نمایشگر ببرد و گوشی خود را بدون هیچ مزاحمتی برای نمایشگر روانه بازار کند. این گوشی به یک دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی مجهز شده که کیفیت آنچنان بالایی ندارد، اما حداقل یکی از معضلات کاربران را برطرف کرده. امیدواریم که در آینده نیز این اتفاق بیفتد و کمپانی‌های بیشتری به سراغ این ایده بروند.

۴) ورود جدی گوشی‌های تاشو به بازار

گلکسی زی فولد ۲

اتفاق مهم بعدی، فراگیرتر شدن گوشی‌های تاشو در سال ۲۰۲۰ بود. در سالی که گذشت، کمپانی‌های بیشتری اید‌های آزمایشگاهی خود را روانه بازار کردند تا دنیای یکنواخت موبایل‌ها، جان تازه‌ای بگیرد. در این سال شاهد چندین گوشی هوشمند تاشو از سوی کمپانی‌های نظیر سامسونگ، هواوی و موتورولا بودیم.

البته گل سرسبد آن‌ها کمپانی کره‌ای است که با ایده‌های عملی‌تر و وسواسی بیشتر، توانسته گوشی‌های تاشویی را به دست کاربران برساند که واقعا کارکرد یک گوشی هوشمند را مختل نمی‌کند. البته این بخش از بازار راه طولانی را در پیش دارد و ما هم امیدواریم که مشکلات نسل فعلی مانند خط تا و نمایشگرهای ظریف هم برطرف شوند.

۳) حذف لوازم جانبی از درون جعبه گوشی‌های هوشمند

درست است؛ یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های دنیای موبایل در سال ۲۰۲۰، حذف لوازم جانبی مانند هدفون و شارژر از درون جعبه است. مقصر اصلی این جنبش نیز کمپانی اپل بوده که به بهانه محیط زیست، شارژر و هدفون را از جعبه گوشی‌های ۱۰۰۰ دلاری خود حذف کرد و از آن طرف هم شارژری ۲۰ دلاری را برای فروش گذاشت.

این کار اپل مصداق بارز «مشکل را به وجود بیاور، راه‌حل را بفروش» است. کمپانی‌های دیگر هم پس از فروکش کردن طبع تمسخرآمیز شان، همان رویه اپل را پیش گرفته و شارژر را از جعبه‌های گوشی‌های خود حذف کردند. شاید این تنها روندی در سال ۲۰۲۰ باشد که دوست نداریم در سال‌های بعدی هم ببینیم.

۲) فراگیر شدن 5G

سال ۲۰۲۰ سالی بود که 5G رنگ و بویی واقعی به خود گرفت. البته این را اپل و اپراتور ورایزن می‌گویند. ما پیش از این در سال ۲۰۱۸ هم تست نسل پنجم شبکه موبایل در کره جنوبی را دیده بودیم. اما به عقیده بسیاری از کاربران و کمپانی‌ها، سالی که گذشت آغازگر فراگیری 5G در جهان بود.

حتی در خود ایران نیز ایرانسل چندین سایت 5G را راه‌اندازی کرده و خود ما هم در تست‌های خود توانستیم به سرعت ۱.۵ گیگابیت بر ثانیه برسیم. از آن طرف گوشی‌های ارزان‌تری با پشتیبانی از این تکنولوژی از راه رسیده‌اند و به نظر می‌رسد که بالاخره این تکنولوژی دارد به اوج پتانسیل خود نزدیک می‌شود.

۱) رقابتی شدن گوشی‌های میان‌رده

مهم‌ترین اتفاقی که در سال ۲۰۲۰ برای دنیای موبایل افتاده است، رقابتی شدن گوشی‌های میان‌رده است. کمپانی‌های بسیاری توانسته‌اند گوشی‌های میان‌رده‌ای را وارد بازار کنند که پا به پای پرچمداران حرکت کرده و بیشتر ویژگی‌های آن‌ها را با قیمتی بسیار مقرون به صرفه‌تر در اختیار کاربران قرار می‌دهد. از وان پلاس نورد گرفته تا سری A سامسونگ و گوشی‌های میان‌رده شیائومی همه توانسته‌اند با قیمتی بسیار مقرون به صرفه‌تر در اختیارمان قرار دهند. خصوصا برای ما ایرانی‌ها با این وضعیت بازار موبایل.

نظر شما چیست؟ آیا اتفاقات مهم دیگری در دنیای موبایل در سال ۲۰۲۰ رخ داده که ما به آن اشاره نکرده‌ایم؟ نظرتان را حتما با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Ahmadreza8
    Ahmadreza8 | ۱۵ دی ۱۳۹۹

    به نظرم خرید اپل توهین به شعور خودته

    • dariush eghbali
      dariush eghbali | ۱۵ دی ۱۳۹۹

      اونوقت خریدپرایدتوهین به کیه؟؟

    • dariush eghbali
      dariush eghbali | ۱۵ دی ۱۳۹۹

      توایران همه چیمون درست وحساب شده است،فقط خریدآیفون اشتباهه؟؟بسه بابااین همه بدبختی رونمیبینی ،چسبیدی به خریدآیفون

  • Sina Elahi
    Sina Elahi | ۱۵ دی ۱۳۹۹

    کورش یاد بگیر

    • کورش چایچی
      کورش چایچی | ۱۵ دی ۱۳۹۹

      از کی یاد بگیرم؟

مطالب پیشنهادی