ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

یافته پژوهشی جدید: تا سال ۲۰۴۰ احتمالا ۲۲ درصد شهرهای بزرگ جهان زیر آب می‌روند

زمین با تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی دست و پنجه نرم می‌کند که خطرات زیادی را متوجه موجودات مختلف از جمله انسان‌ها می‌کند. حالا طبق تحقیقی جدید، تا سال ۲۰۴۰ میلیون‌ها کیلومتر مربع زمین زیر ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۰

زمین با تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی دست و پنجه نرم می‌کند که خطرات زیادی را متوجه موجودات مختلف از جمله انسان‌ها می‌کند. حالا طبق تحقیقی جدید، تا سال ۲۰۴۰ میلیون‌ها کیلومتر مربع زمین زیر آب می‌روند که برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی در آن نقش دارد.

پژوهشگران در مقاله جدید خود تخمین زده‌اند که تا سال ۲۰۴۰ نزدیک به ۱۲ میلیون کیلومتر مربع خشکی غرق می‌شود. در این پژوهش عنوان شده فرونشست که پایین آمدن سطح زمین است، یک خطر مخرب محسوب می‌شود که می‌تواند توسط طیف گسترده‌ای از عوامل طبیعی و انسانی ایجاد شود.

در این پژوهش عوامل مختلف فرونشست زمین مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که بخش بزرگی از آن توسط فعالیت‌های انسان مانند استخراج نفت، گاز طبیعی و آب‌‎های زیرزمینی صورت می‌گیرد.

در این مقاله نوشته شده:

«در دهه‌های آینده با افزایش جمعیت و همچنین رشد اقتصاد، تقاضا برای آب‌های زیرزمینی افزایش پیدا می‌کند که با بدتر شدن شرایط به علت خشکسالی، احتمالا فرونشست زمین بیشتر می‌شود و با اثرات و خسارات آن روبه‌رو خواهیم شد.»

پژوهشگران به این موضوع پی برده‌اند که حداقل ۲۰۰ منطقه در ۳۴ کشور جهان در یک قرن پیش به علت برداشت و کاهش آب زیرزمینی، با پدیده فرونشست روبه‌رو شده‌اند. علاوه بر این طبق گفته آن‌ها، بسیاری از شهرهای کنونی در مناطقی قرار دارند که با خطر فرونشست روبه‌رو هستند. در این پژوهش نوشته شده:

«نتایج ما نشان می‌دهد که ۱۵۹۶ شهر بزرگ یا تقریبا ۲۲ درصد تمام ۷۳۴۳ شهر بزرگ جهان در مناطقی قرار دارند که می‌توانند دچار فرونشست شوند.»

یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که مناطقی بیشتر در معرض غرق شدن قرار دارند که جمعیت زیادی را در خود جای داده‌اند، بنابراین در صورت عدم تغییر سیاست‌ها، کمتر از ۲۰ سال آینده بخشی بزرگی از جمعیت زمین از بین می‌رود یا اینکه تراکم جمعیت در برخی مناطق افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

در کنار برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی، با پدیده گرمایش جهانی و افزایش سطح آب دریاها هم روبه‌رو هستیم، بنابراین شاید پیش‌بینی اخیر محققان زودتر به حقیقت بپیوندد، مخصوصا اگر دولت‌ها تغییری در سیاست‌های خود اعمال نکنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Dadarbavar
    Dadarbavar | ۱۵ دی ۱۳۹۹

    با زادولد نکردن به دنیا کمک کنیم

    • Saeidt
      Saeidt | ۱۵ دی ۱۳۹۹

      افرین بعد چند مدت ینفر هم عقیده پیدا کردم خخخ
      اخه به چه درد میخوره این همه جمعیت. اگه جمعیت نصف این مقدار بود بیشتر مشکلات حل میشد و بشر میتونست تمرکزشو جاهای دیگه بزاره و واقعا پیشرفت کنه

مطالب پیشنهادی