ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

۱.۵۶ میلیارد ماسک پلاستیکی در سال ۲۰۲۰ وارد اقیانوس‌ها شد

بنابر گزارش یک سازمان حفاظت از محیط زیست، سال ۲۰۲۰ حدود ۵۲ میلیارد ماسک تولید شده و به طور تقریبی ۱.۵۶ میلیارد ماسک به اقیانوس‌ها وارد شده است. سازمان OceansAsia با انتشار گزارشی ابعاد گسترده ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۶ دی ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۰

بنابر گزارش یک سازمان حفاظت از محیط زیست، سال ۲۰۲۰ حدود ۵۲ میلیارد ماسک تولید شده و به طور تقریبی ۱.۵۶ میلیارد ماسک به اقیانوس‌ها وارد شده است.

سازمان OceansAsia با انتشار گزارشی ابعاد گسترده آلودگی زیست محیطی ناشی از بحران کرونا را توضیح داد که تا چند نسل آینده کره زمین را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

OceansAsia می‌گوید بر اساس محاسبات، دستکم ۳ درصد از ۵۲ میلیارد ماسک تولید شده در سال ۲۰۲۰ وارد اقیانوس‌ها شده است. به گفته این سازمان «زباله‌های پلاستیکی سالانه به طور تقریبی ۱۰۰ هزار پستاندار آبزی و لاک‌پشت‌ها، بیش از یک میلیون پرنده دریایی، تعداد قابل توجهی ماهی، بی‌مهرگان و دیگر جانداران دریایی را می‌کشند.» به گفته محققان آلودگی پلاستیکی علاوه بر تأثیر منفی بر زیستگاه آبزیان، به زندگی مردم ساحلی، ماهیگیران و اقتصاد نیز خسارت می‌زند.

بشر تا پیش از بحران کرونا هم با زباله‌های پلاستیکی دست و پنجه نرم می‌کرد اما با شیوع ویروس کرونا آلودگی پلاستیکی سر به فلک کشیده است. استفاده از تجهیزات حفاظتی شخصی یکبار مصرف مثل ماسک و دستکش به شدت افزایش یافت که بسیاری از آنها پس از استفاده دور ریخته شده و به طبیعت آسیب می‌زنند.

در بخشی از گزارش OceansAsia می‌خوانیم: «ماسک‌های یکبار مصرف از پلاستیک‌هایی موسوم به meltblown تشکیل شده‌اند که بازیافت آنها به خاطر ترکیبات و همچنین ریسک مسمویت و بیماری مشکل است. این ماسک‌ها پس از استفاده به خاطر ناکافی بودن سیستم‌های مدیریت زباله و یا نبود آنها وارد اقیانوس‌ها می‌شوند.»

تعداد قابل توجهی از جانداران دریایی در پی وارد شدن پلاستیک به زیستگاه خود آسیب خواهند دید. حدوداً سه ماه قبل یک پنگوئن در یکی از ساحل‌های بزریل به خاطر بلعیدن ماسک جانش را از دست داد و متأسفانه با ورود ماسک‌های بیشتر به آب از این دست اتفاقات بیشتر رخ خواهد داد.

در گزارش یاد شده به چند راهکار برای کاهش زباله‌های پلاستیکی ناشی از کرونا اشاره شده که از جمله آنها می‌توان به استفاده از ماسک‌های چندبار مصرف، دوری از ماسک‌های یکبار مصرف و در مجموع کاهش بیرون رفتن از خانه تا حد ممکن اشاره کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی