ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

برای اولین بار در جهان، فروش خودروهای برقی در نروژ از خودروهای درون‌سوز پیشی گرفت

نروژ جزو کشورهایی است که با تدوین قوانین مختلف و اجرای سیاست‌های تشویقی، شهروندان خود را به سمت خرید خودروهای پاک سوق می‌دهد. این امر سبب شده هر ساله بخش قابل توجهی از خودروهای به ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۱ دی ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۰

نروژ جزو کشورهایی است که با تدوین قوانین مختلف و اجرای سیاست‌های تشویقی، شهروندان خود را به سمت خرید خودروهای پاک سوق می‌دهد. این امر سبب شده هر ساله بخش قابل توجهی از خودروهای به فروش رسیده در این کشور به پیشرانه‌ الکتریکی مجهز باشد.

اگرچه خودروهای برقی از محبوبیت زیادی در نروژ برخوردار هستند، ولی در سال‌های اخیر آمار فروش آنها در مقایسه با مدل‌های درون‌سوز همواره پایین‌تر بود. اما نکته تامل‌برانگیز اینکه طبق آمار سال 2020، برای نخستین بار در نروژ میزان فروش خودروهای برقی از مدل‌های درون‌سوز پیشی گرفته است. این اولین بار در دنیاست که اتومبیل‌های الکتریکی در یک کشور، از نظر فروش بر رقبای بنزینی و دیزلی خود غلبه می‌کنند.

چارت میزان فروش خودروهای برقی و درون‌سوز بین سال‌های 2011 الی 2020 در نروژ؛ خط نارنجی: آمار فروش خودروهای برقی، خط قرمز: آمار فروش خودروهای درون‌سوز بنزینی، دیزلی و هیبریدی

آنطور که پایگاه خبری رویترز گزارش کرده، در سال 2020 برابر با 54 درصد از کل خودروهای فروخته شده در نروژ به پیشرانه برقی و 46 درصد باقیمانده به موتور بنزینی، دیزلی یا پیشرانه هیبریدی مجهز بوده‌ است. برای مقایسه در سال 2019 خودروهای برقی 42 درصد از آمار فروش کلی نروژ را در اختیار داشتند؛ ده سال قبل هم فقط یک درصد از بازار در اختیار این دسته از خودروها بود.

شاید بدانید نروژ سخت در تلاش است به نخستین کشوری تبدیل شود که فروش خودروهای درون‌سوز را ممنوع می‌کند. برای تحقق این امر، دولت نروژ خودروهای برقی را از کلیه مالیات‌های رایج برای مدل‌های بنزینی و دیزلی معاف کرده است.

نگاهی به آمار فروش مدل‌های مختلف نشان می‌دهد، شهروندان نروژی در ماه دسامبر بیش از سایر ماه‌ها اقدام به خرید اتومبیل‌ برقی کرده‌اند. در این ماه 66.7 درصد از خودروهای خریداری شده توسط مردم این کشور از نوع برقی بوده است.

نکته حائز اهمیت دیگر اینکه بخش چشمگیری از مدل‌های درون‌سوز فروخته شده در نروژ، در حقیقت به پیشرانه هیبریدی (20 درصد از نوع هیبریدی شارژی و 9 درصد هیبریدی معمولی) مجهز بوده‌ است؛ خودروهای دیزلی و بنزینی هم به ترتیب 9 و 8 درصد از آمار کلی را به خود اختصاص داده‌اند.

کریستینا بو (Christina Bu) رئیس انجمن خودروهای الکتریکی نروژ در مصاحبه با رویترز، برای سال 2021 تصاحب سهم 65 درصدی از بازار را هدفگذاری کرده و افزوده اگر این مساله امسال محقق شود، دستیابی به رویای فروش وسایل نقلیه با آلایندگی صفر تا سال 2025 بسیار محتمل خواهد بود.

با صعودی شدن روند ورود خودروسازان مختلف به بازار خودروهای برقی، تحقق رویای نروژی‌ها تسهیل خواهد شد. شاید فکر کنید مثل سال‌های قبل، سال گذشته نیز عنوان پرفروش‌ترین برند الکتریکی نروژ به تسلا رسیده، ولی این آئودی است که توانسته گوی سبقت را از خودروساز کالیفرنیایی برباید.

شایان ذکر است بازار خودروی نروژ حجم بزرگی ندارد و در سال 2020 کمتر از 142 هزار دستگاه در این کشور فروخته شده؛ از این رقم نزدیک به 77 هزار دستگاه به مدل‌های برقی تعلق دارد.

با توجه به حجم کم و استقبال بالا از مدل‌های برقی، بسیاری از خودروسازان بازار نروژ را در حکم یک لابراتوار می‌بینند و قبل از عرضه محصولات الکتریکی جدید به بازارهای بزرگ، آنها را راهی این کشور کرده و عملکردشان را در مقیاسی کوچک‌تر ارزیابی می‌کنند. حال بهتر متوجه شوید که چرا خودروسازان نوظهور چینی بر بازار نروژ تمرکز کرده و سعی می‌کنند خودروهای برقی خود را ابتدا در نروژ عرضه کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • aa4mhdy@gmail.com
    aa4mhdy@gmail.com | ۲۳ دی ۱۳۹۹

    هـــــــــــــــــورا

مطالب پیشنهادی