ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان به خاطر افزایش سرعت گردش زمین ایده حذف یک ثانیه از سال را مطرح کردند

محققان می‌گویند سرعت گردش زمین به دور محور خود افزایش پیدا کرده و ممکن است بشر مجبور شود برای همگام‌سازی ساعت‌ها برای اولین بار در تاریخ یک ثانیه کامل را از سال حذف کند. یک ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۱ دی ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۰

محققان می‌گویند سرعت گردش زمین به دور محور خود افزایش پیدا کرده و ممکن است بشر مجبور شود برای همگام‌سازی ساعت‌ها برای اولین بار در تاریخ یک ثانیه کامل را از سال حذف کند.

یک بار گردش زمین به دور محور خود برابر است با ۲۴ ساعت یا به طور تقریبی ۸۶ هزار و ۴۰۰ ثانیه. این ۲۴ ساعت با وجود تأثیرات ناشی از حرکت هسته مذاب زمین یا تغییرات آب و هوایی تا حد زیادی دست نخورده باقی مانده اما حالا با افزایش سرعت گردش زمین محققان ایده «ثانیه کبیسه منفی» را مطرح کرده‌اند. به عبارت دیگر احتمالاً برای اولین بار در تاریخ بشر باید به خاطر سریع‌تر شدن گردش زمین یک ثانیه کامل را از سال حذف کند.

کوتاه‌ترین روزی که تاکنون در تاریخ به کمک ساعت‌های اتمی ثبت شده نهم ژوئیه ۲۰۲۰ بوده که ۱.۴۶۰۲ میلی ثانیه کمتر از ۲۴ ساعت کامل طول کشیده است. رکورد قبلی کوتاه‌ترین روز در تاریخ ۵ ژوئیه ۲۰۰۵ ثبت شده بود. محققان همچنین پیش‌بینی می‌کنند که سال ۲۰۲۱ ممکن است کوتاه‌ترین سال (البته با اختلاف فقط چند میلی ثانیه) در چند دهه اخیر لقب گیرد.

محققان برای تنظیم کردن دوباره ساعت‌ها ایده حذف یک ثانیه کامل از یک روز یا به عبارت دیگر ثانیه کبیسه منفی را مطرح کرده‌اند. بر اساس داده های Time and Date این تصمیم در صورت عملی شدن برای اولین بار در تاریخ رخ خواهد داد چرا که تمام ۲۷ ثانیه کبیسه پیشین مثبت بوده‌اند. رویه اضافه کردن یک ثانیه به روزها از سال ۱۹۷۲ شروع شده است.

محققان دلیل اصلی بیشتر شدن سرعت گردش زمین را نمی‌دانند، اما در گذشته اعلام کرده‌اند که گرمایش جهانی ممکن است تأثیرگذار باشد چرا که ذوب شدن یخچال‌ها می‌تواند در توزیع جرم زمین یا فرآیندهای وابسته به زمین‌شناسی در اعماق زمین تأثیر منفی بگذارد.

آنطور که Phys.org گزارش می‌کند حذف یک ثانیه از روز می‌تواند پیامدهای فاجعه آمیزی برای تکنولوژی‌های مدرن داشته باشد به همین دلیل محققان مهاجرت به ساعت اتمی بین المللی را پیشنهاد کرده‌اند که مبتنی بر شبکه‌ای بین المللی از ساعت‌های اتمی همگام‌سازی‌شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • fayyaz.saeed
    fayyaz.saeed | ۲۱ دی ۱۳۹۹

    لطفا ب آخر شهریوری، جایی اضافه کنید ک ب تعطیلات اضاف شه نه ب روزای کاری! امضا: کاکو شیرازی

مطالب پیشنهادی