ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رونمایی AMD از پردازنده‌های سری رایزن ۵۰۰۰؛ عملکرد فوق‌العاده برای لپ‌تاپ‌ها

شرکت AMD در جریان رویداد CES از سری پردازنده‌های رایزن ۵۰۰۰ برای لپ‌تاپ رونمایی کرد. این پردازنده‌ها در ۱۳ مدل و در دو سری U و H معرفی شده‌ و از معماری جدید این شرکت ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۳ دی ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۷

شرکت AMD در جریان رویداد CES از سری پردازنده‌های رایزن ۵۰۰۰ برای لپ‌تاپ رونمایی کرد. این پردازنده‌ها در ۱۳ مدل و در دو سری U و H معرفی شده‌ و از معماری جدید این شرکت یعنی Zen 3 بهره می‌برند.

تقریباً سال قبل بود که AMD از نسل جدید پردازنده‌های رایزن مخصوص لپ‌تاپ با معماری Zen 2 و فرایند ساخت ۷ نانومتری رونمایی کرد که سطح تازه‌ای از کارآیی در ازای توان مصرفی را ارائه می‌دادند. حالا این شرکت امیدوار است که با معرفی سری رایزن ۵۰۰۰ باز هم شارژدهی لپ‌تاپ‌ها را بهبود ببخشد. سری رایزن ۵۰۰۰ برای لپ‌تاپ در کنار سری رایزن ۵۰۰۰ مخصوص دسکتاپ قرار می‌گیرند که سه ماه قبل به‌شکل رسمی معرفی شدند.

قوی‌ترین اعضای سری رایزن ۵۰۰۰ موبایل از ۸ هسته Zen 3 و ۸ هسته پردازشگر گرافیکی وگا استفاده می‌کنند. ۸ هسته اصلی به‌طور مشترک به ۱۶ مگابایت حافظه کش سطح ۳ دسترسی دارند تا تأخیر حافظه به حداقل رسیده و عملکرد گیمینگ تا حد زیادی بهبود یابد. در مورد عملکرد گرافیکی اما تفاوت زیادی با سری رایزن ۴۰۰۰ وجود ندارد. البته با توجه به عملکرد بسیار بهینه پردازشگر گرافیکی وگا روی چیپست‌های ۷ نانومتری به‌نظر می‌رسد AMD سال  آینده را برای ارتقاء GPU در نظر گرفته است. از دیگر مشخصات سری رایزن ۵۰۰۰ موبایل می‌توان به پشتیبانی از ۸ مسیر PCIe 3.0 و حافظه‌های DDR4/LPDDR4X با حداکثر فرکانس ۴۲۶۶ مگاهرتز اشاره کرد.

دو جدول زیر مشخصات پردازنده‌های رایزن ۵۰۰۰ موبایل در دو سری H و U را نشان می‌دهند.

قوی‌ترین عضو این خانواده به سری جدید HX تعلق دارد. سری HX با توان بالای ۴۵ وات و فرکانس پایه ۳.۳ گیگاهرتز، قابلیت اورکلاک هم دارد که خبر خوبی برای علاقه‌مندان به این حوزه محسوب می‌شود. جالب این‌که پردازنده رایزن ۹ مدل 5900HX می‌تواند بازی سنگین هورایزن: زیرو دان را اجرا کند.

نکته دیگر این‌که فقط دو عضو از سری U به هسته‌های Zen 3 مجهز شده‌اند و سه عضو دیگر از هسته‌های نسل قبل یعنی Zen 2 استفاده می‌کنند. توان مصرفی این پردازنده‌ها هم ۱۵ وات است. طبق ادعای AMD پردازنده رایزن ۷ مدل 5800U بهینه‌ترین پردازنده موبایل تا به امروز است و با استفاده از باتری ۵۳ وات‌ساعتی می‌تواند ضمن برقراری ارتباط وای فای، تا ۲۱ ساعت ویدیوی ۱۰۸۰ پخش کند. البته شرایط این تست مشخص نیست.

پردازنده‌های سری رایزن ۵۰۰۰ موبایل از ماه آینده میلادی در محصولات شرکت‌های مختلف وارد بازار خواهند شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ali rezaie
    ali rezaie | ۲۴ دی ۱۳۹۹

    رایزن 9 5980hx فرکانس پایش 3300 هست نه 4800

مطالب پیشنهادی