ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

آرچر و گروه فیات کرایسلر با همکاری هم یک خودروی برقی پرنده می‌سازند

شرکت آرچر ایوییشن (Archer Aviation) که مقر آن در کالیفرنیا قرار دارد، با همکاری کمپانی فیات کرایسلر قصد دارد یک خودروی پرنده تولید کند. بر اساس توافق حاصل شده بین طرفین، این خودرو به پیشرانه ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۴ دی ۱۳۹۹ | ۲۱:۴۵

شرکت آرچر ایوییشن (Archer Aviation) که مقر آن در کالیفرنیا قرار دارد، با همکاری کمپانی فیات کرایسلر قصد دارد یک خودروی پرنده تولید کند. بر اساس توافق حاصل شده بین طرفین، این خودرو به پیشرانه برقی مجهز شده و توانایی نشست و برخاست عمودی را خواهد داشت.

در حال حاضر شرکت آرچر در زمینه آنچه که از آن با عنوان «نخستین ایرلاین تمام الکتریکی دنیا» یاد می‌کند، مشغول تحقیق و توسعه است. گفته می‌شود هواپیماهای به کار گرفته شده در این ایرلاین، عمدتا جنسی از مواد کامپوزیتی دارند و نیروی مورد نیاز خود را از پک باتری 187 یا 143 کیلووات ساعتی دریافت خواهند کرد.

این هواپیماها برای سفرهای 60 مایلی (96 کیلومتر) طراحی شده و قادر خواهند بود به نهایت سرعت 150 مایل (240 کیلومتر) در ساعت دست پیدا کنند. با توجه به این ویژگی‌ها و توانایی نشست و برخاست عمودی، به نظر می‌رسد آرچر به دنبال فراهم کردن سفرهای هوایی داخل شهری است؛ به عبارت بهتر ایرلاین آرچر بیشتر به تاکسی هوایی شباهت دارد و شاید استفاده از واژه ایرلاین برای آن چندان صحیح نباشد.

خودروی برقی پرنده

اما نکته تامل‌برانگیز اینکه اوبر چندی پیش با واگذاری برند Elevate از بازار تاکسی‌های هوایی کنار کشید. این اتفاق در حالی افتاد که اوبر نتوانست با آن هم پشتوانه و تجربه زیادی که دارد، حتی یک پرواز موفق انجام دهد. حال باید منتظر ماند و دید که آیا فیات کرایسلر و آرچر می‌توانند به ایده خود جامه عمل بپوشانند یا خیر.

آنطور که اعلام شده با این همکاری آرچر به زنجیره تامین کم هزینه، مواد کامپوزیتی پیشرفته و تجربه مهندسی و طراحی فیات کرایسلر متصل خواهد شد. بد نیست اشاره کنیم آرچر و فیات کرایسلر پیش از این نیز سابقه همکاری با یکدیگر را دارند و در زمینه طراحی فضای داخلی هواپیما از تجارب هم استفاده کرده‌اند. انتظار می‌رود نتیجه این همکاری و سایر هواپیماهای برقی آرچر در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو رونمایی شود. اگر همه چیز طبق برنامه‌ریزی‌ها پیش برود، تولید این محصولات از سال 2023 آغاز خواهد شد. 

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند خدمات شهری هوایی در آینده به یک تجارت بزرگ تبدیل شود، با وجود این ایده‌های مربوطه به کندی پیش می‌روند. با اتصال آرچر به کمپانی بزرگ فیات کرایسلر، شاید این شرکت بتواند در زمینه ساخت، دریافت مجوزها و تحویل تاکسی‌های پرنده به مشتریان از سایر استارتاپ‌ها پیش بیفتد.

البته ذکر این نکته ضروری است که با توجه به ورود نام‌های بزرگی مثل ایرباس، بوئینگ، بل (Bell) و امبرائر (Embraer) به این عرصه، آرچر و فیات کرایسلر وارد رقابتی سخت و جدی خواهند شد. در هر صورت زمان مشخص خواهد کرد کدام شرکت در بازار تاکسی‌های پرنده و سفرهای هوایی گوی سبقت را از رقبا ربوده و اولین پرواز را انجام خواهد داد.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی