ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا: 2020 گرم‌ترین سال کره زمین بوده است

ناسا اعلام کرد که سال 2020 با یک دهم درجه سانتیگراد بیشتر از سال 2016 گرمترین سالِ ثبت شده است. دانشمندان ناسا دریافتند که متوسط دمای کره زمین در سال 2020 تا 1.84 درجه فارنهایت (1 ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۹ دی ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

ناسا اعلام کرد که سال 2020 با یک دهم درجه سانتیگراد بیشتر از سال 2016 گرمترین سالِ ثبت شده است.

دانشمندان ناسا دریافتند که متوسط دمای کره زمین در سال 2020 تا 1.84 درجه فارنهایت (1 درجه سانتیگراد) گرم‌تر از متوسط دمای ثبت شده بین سال‌های 1951 تا 1980 بوده. مطالعه‌ دوم که توسط سازمان ملی اقیانوس و جوی (NOAA) در مورد گرم شدن کره زمین انجام شد نشان می‌دهد که سال 2020 پس از سال 2016 گرمترین سال بوده است.

از آن‌جایی که عوامل زیادی در هر رویداد نقش دارند، دانشمندان به طور قطعی نمی‌توانند بگویند که طوفان یا آتش سوزی به طور مستقیم ناشی از تغییر آب و هوا بوده. اما کارشناسان اتفاق نظر دارند که با گرم شدن سیاره، آب و هوا نامعتدل‌تر خواهد شد.

«گاوین اشمیت»، مدیر انستیتوی مطالعات فضایی گودارد ناسا، در یک بیانیه مطبوعاتی عنوان کرد که هفت سال گذشته، جز گرمترین هفت سال ثبت شده بوده که این موضوع نمونه‌ای از روند گرمایش مداوم و چشمگیر آب و هوا است.

احتمالا رابطه‌ی بین این آب و هوای عجیب و غریب و گرمترین سال کره‌ زمین تصادفی نباشد و این دو مورد تحت تاثیر یکدیگر قرار گرفته باشند. آتش سوزی ژانویه شرق استرالیا، شعله‌ور شدن بزرگترین تالاب گرمسیری روی زمین در آمریکای جنوبی، توفان گُنی با وزش باد پایدار 195 مایل در ساعت (313 کیلومتر در ساعت) در فیلیپین و شکسته شدن یخچال‌های طبیعی گرینلند از جمله اتفاقاتی بود که در این سال گرم رخ داد.

تحقیقات نشان داده که تغییرات آب و هوا کمک زیادی به بوجود آمدن طوفان‌های شدیدتر، موج‌‌های شدیدتر گرما، آتش سوزی‌های بزرگ و بارندگی‌هایی که منجر به سیل می‌شود می‌کند. برخی مطالعات دیگر گرمای هوا را با ایجاد گردباد قطبی در عرض‌های جغرافیایی مناطق معتدل مرتبط می‌داند. این افزایش دما حتی می‌تواند باعث بوجود آمدن رعدوبرق و گردباد‌های شدیدتری شود.

از سوی دیگر در خود آمریکا، سال گذشته اتفاق‌های مختلفی رخ داد. امواج گرما غرب را خشک و یک گرداب قطبی شمال شرقی ایالات متحده را سرد و خنک کرد. آتش‌سوزی در شمال غربی اقیانوس آرام و رشته کوه راکی، ده‌ها هزار نفر را مجبور به تخلیه خانه‌های خود در اواخر تابستان کرد. حداقل 31 نفر در آتش سوزی کالیفرنیا، 9 نفر در اورگان و یک نفر در واشنگتن کشته شدند. به طور کلی در سال گذشته ایالات متحده 22 فاجعه‌ آب و هوایی را تجربه کرد که تمام این اتفاقات خسارت 95 میلیارد دلاری برای آن برجای گذاشت.

گرم شدن زمین به صورت تدریجی زندگی در برخی از مناطق ایالات متحده، خاورمیانه و استرالیا را در فصول گرم تقریباً غیر ممکن خواهد کرد. همچنین دانشمندان طوفان‌ها و آتش‌سوزی‌های شدیدتری را پیش‌بینی می‌کنند که تمام این موارد می‌تواند ضربه بزرگی به صنعت تولید مواد غذایی وارد کند. جنگل‌های بارانی آمازون، صخره‌های مرجانی و صفحه‌های یخی گرینلند همه در معرض خطر فروپاشی هستند. همچنین هیئت بین دولتی تغییر اقلیم، کاهش شدید منابع آب را برای 8 درصد از جمعیت جهان از سال 2021 تا 2040 پیش بینی کرده است. 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی