ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا گوگل واقعا می‌تواند خدمات موتور جستجوی خود را در استرالیا قطع کند؟

اخیرا دولت استرالیا قانون جدیدی را تدوین کرده که طی آن گوگل مجبور به پرداخت بخشی از درآمد تبلیغات به رسانه‌های این کشور خواهد شد. این موضوع باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی بین گوگل ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰

اخیرا دولت استرالیا قانون جدیدی را تدوین کرده که طی آن گوگل مجبور به پرداخت بخشی از درآمد تبلیغات به رسانه‌های این کشور خواهد شد. این موضوع باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی بین گوگل و دولت استرالیا شده است. دولت استرالیا قصد دارد با ارائه‌ قانون جدیدی به غول‌های تکنولوژی مانند گوگل و فیس‌بوک، آن‌ها را ملزم به پرداخت بخشی از درآمد جستجو‌های انجام شده کند. این قانون پیشنهاد می‌کند که گوگل با هر سازمان خبری نوعی توافق‌نامه تجاری داشته باشد که گوگل این قانون را «غیرقابل اجرا» عنوان کرده است.

«مل سیلو» مدیر منطقه‌ای گوگل در این رابطه عنوان کرد که اجرا شدن این قانون، هیچ راه دیگری جز متوقف کردن خدمات گوگل در استرالیا را باقی نخواهد گذاشت. در ادامه «اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا عنوان کرد که جواب این تهدید را نخواهند داد.

درست مانند سایر نقاط جهان، گوگل حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد از سهم بازار موتورهای جستجوی استرالیا را در اختیار دارد. در این بین موارد دیگری مانند بینگ و یاهو و همچنین مواردی مانند DuckDuckGo وجود دارند. اما باید به این نکته اشاره کرد که سایت تحلیلگر الکسا گوگل را به عنوان پربازدیدترین سایت جهان معرفی می‌کند و یاهو و بینگ به ترتیب در رتبه‌های ۱۱ و ۳۳ این لیست قرار دارند و سایر موتورهای جستجو میزان مصرف کمتری را در بین کاربران به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین در سال ۲۰۱۸ یکی از نویسندگان مجله وایرد مدعی شد که به مدت سه ماه کاملا از موتور جستجوی بینگ استفاده کرد و نتیجه گرفت که این موتور جستجو نحوه کارکرد تقریبا خوبی دارد اما با توجه به اینکه تکنیک‌های جستجو از طریق گوگل متفاوت و منحصر به فرد بوده در برخی موارد بسیار خاص مانند پیدا کردن مقالات قدیمی با سختی‌هایی روبرو شده. همچنین باید این نکته را در نظر گرفت که گوگل تنها یک موتور جستجو نیست بلکه سرویس‌های دیگری مانند جیمیل، گوگل مپ و یوتیوب را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

در این مرحله عملی شدن تهدید‌های گوگل هنوز مشخص نیست و گزینه‌های جایگزین این موتور جستجو کاربرد بسیار کمی دارند. همچنین باید به این موضوع اشاره کرد که وقتی گوشی‌های هوشمند هواوی دسترسی به خدمات گوگل را از دست دادند، فروش این گوشی‌های هوشمند در غرب با مشکل بسیار زیادی روبرو شد.

«رکس پاتریک» سناتور استرالیایی به گوگل گفت: «این موضوع در سراسر جهان آغاز خواهد شد. آیا گوگل قصد دارد از تمام بازارها خارج شود؟» باید به این نکته اشاره کرد که گوگل و سایر شرکت‌های تحت تاثیر آن مانند فیس‌بوک در ایالات متحده مستقر شده‌اند و پیش از این دولت آمریکا از استرالیا خواست تا برای صدور چنین قانونی عجله نکند و صدور چنین قانونی ممکن است عواقب منفی طولانی مدتی برای آن‌ها داشته باشد. پیش از این در سال ۲۰۱۰ گوگل به دلیل متوقف کردن سانسور نتایج جستجو برای کاربران چینی، خدمات خودش را تا حد زیادی برای کشور چین متوقف کرده بود.

البته در مقایسه با چین، استرالیا یک بازار بسیار کوچکتر محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۹ گوگل استرالیا توانست ۴.۸ میلیارد دلار درآمد کسب کند. درآمد تبلیغات آن‌ها هم مبلغی بالغ بر ۴.۳ میلیارد دلار استرالیا بود و گوگل استرالیا توانست ۱۳۴ میلیون دلار در سال سود کسب کند.

همچنین به صورت همزمان یک قانون بحث برانگیز جدید دیگر در اتحادیه اروپا درباره حق چاپ معتقد است که موتورهای جستجو و گردآورندگان اخبار باید به سایت‌های خبری بابت لینک شدن هزینه‌ای را پرداخت کنند.

این احتمال وجود دارد که گوگل کاربران استرالیایی خود را به نسخه‌ی ایالت متحده گوگل (یا کشور دیگری) هدایت کند. با عملی شدن این موضوع احتمالا نتایج جستجوی محلی از بین خواهد رفت اما سرویس‌های گوگل را در دسترس نگه خواهد داشت. همچنین احتمال دارد گوگل کاربران استرالیایی را براساس موقعیت جغرافیایی آن‌ها که توسط آدرس IP تعیین می شود، مسدود کند.

در آخر باید به این نکته اشاره کرد که مبلغ مورد بحث در این مشاجره کاملا نامشخص است. در واقع دولت استرالیا خواهان پرداخت مبلغی «عادلانه» به سازمان‌های خبری است که طی ۱۵ سال گذشته درآمد تبلیغات چاپی آن‌ها با سه چهارم کاهش همراه بوده. در مقابل تبلیغات دیجیتال پلتفرم‌های بزرگتری مانند گوگل و فیس‌بوک رشد بسیار چشمگیری داشته‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی