ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

تسلا با همکاری سامسونگ چیپ ۵ نانومتری برای سیستم تمام خودران می‌سازد

یک خبرگزاری کره‌ای با انتشار گزارشی از همکاری تسلا با سامسونگ برای ساخت چیپ ۵ نانومتری جدید برای سیستم تمام خودران خبر داد. تسلا از پنج سال قبل سرگرم توسعه چیپ سفارشی برای سیستم تمام ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۷ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۰

یک خبرگزاری کره‌ای با انتشار گزارشی از همکاری تسلا با سامسونگ برای ساخت چیپ ۵ نانومتری جدید برای سیستم تمام خودران خبر داد.

تسلا از پنج سال قبل سرگرم توسعه چیپ سفارشی برای سیستم تمام خودران (FSD) است. این شرکت اوایل سال ۲۰۱۶ تیمی از معماران چیپ به رهبری «جیم کلر» (طراح معماری اتلون ۶۴) تشکیل داد تا چیپ سفارشی خود را بسازد.

هدف، طراحی تراشه‌ای قدرتمند و کم‌مصرف برای سیستم خودران بود. تسلا اوایل سال ۲۰۱۹ سرانجام از این تراشه رونمایی کرد و ایلان ماسک به آن لقب «بهترین چیپ دنیا» را داد. ماسک بلافاصله پس از رونمایی از این چیپ اعلام کرد که توسعه نسل جدید آن آغاز شده و حدوداً دو سال دیگر با ۳ برابر قدرت بیشتر از راه می‌رسد.

تابستان سال ۲۰۲۰ گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد چیپ جدید FSD توسط شرکت تایوانی TSMC با لیتوگرافی ۷ نانومتری تولید خواهد شد. حال خبرگزاری Asia-e کره جنوبی در گزارش جدید خود از همکاری تسلا با سامسونگ برای تولید چیپ ۵ نانومتری برای سیستم FSD خبر می‌دهد. در گزارش آمده که سامسونگ هم اکنون در حال تحقیق و توسعه برای ساخت چیپ ۵ نانومتری برای خودروهای تسلاست و برای تولید آن از فناوری لیتوگرافی بوسیله اشعه ماوراء بنفش (EUVL) استفاده خواهد کرد.

سامسونگ چیپ‌های خودران بکار رفته در کامپیوتر فعلی اتومبیل‌های تسلا (hardware 3.0) را تولید می‌کند که البته از لیتوگرافی قدیمی‌تر ۱۴ نانومتری استفاده می‌کنند. چیپ‌های ۵ نانومتری کم مصرف‌تر و سریع‌تر بوده و مدت زمان زیادی از عرضه آنها به بازار نمی‌گذرد. از جمله محصولات مجهز به چیپ‌های ۵ نانومتری می‌توان به آیفون ۱۲ و مک بوک‌های جدید اشاره کرد.

در ادامه گزارش آمده که سازنده کره‌ای تولید انبوه چیپ‌های تسلا را از نیمه چهارم ۲۰۲۱ آغاز خواهد کرد بنابراین اولین اتومبیل‌های تسلا مجهز به تراشه جدید احتمالاً اوایل ۲۰۲۲ از راه خواهند رسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی