ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دانشمندان معتقدند داده‌های توییتر به کشف منشا کووید-۱۹ کمک می‌کند

یک تیم تحقیقاتی با بررسی اشارات انجام شده به دو علامت شایع ویروس کرونا، یعنی ذات الریه و سرفه خشک در توییتر نظریاتی درباره زمان ورود و منشا کووید-۱۹ ارائه کردند. این محققان با انجام ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۰

یک تیم تحقیقاتی با بررسی اشارات انجام شده به دو علامت شایع ویروس کرونا، یعنی ذات الریه و سرفه خشک در توییتر نظریاتی درباره زمان ورود و منشا کووید-۱۹ ارائه کردند. این محققان با انجام تحقیقاتی ثابت کردند که چند هفته پیش از اعلام رسمی بیماری همه‌گیر کرونا در اروپا مواردی از وجود این علائم توسط افراد مختلف در شبکه اجتماعی توییتر ذکر شده بود.

با گذشت بیش از یک سال از شیوع ویروس همه‌گیر کووید-۱۹ هنوز منشا آن مشخص نشده. اتفاق نظر علمی این است که ویروس عامل این بیماری از یک حیوان به یک میزبان واسطه یا مستقیما به انسان سرایت کرده. چین با وجود بررسی‌هایی که در این رابطه انجام داده کمک زیادی به پیدا کردن منشا این ویروس نکرده. همچنین چین در پاسخ به ادعای اخیر «مایک پمپئو» مبنی بر اینکه منشا این ویروس یک حادثه آزمایشگاهی بوده، احتمال داد که همه‌گیری در آمریکا آغاز شده باشد. حالا، تیمی از محققان رویکرد جالبی را برای بررسی منشا همه‌گیری در پیش گرفته‌اند.

محققان «دانشکده مطالعات پیشرفته IMT لوکا» در ایتالیا، تحقیقی را با عنوان هشدارهای اولیه شیوع ویروس کووید-۱۹ در سراسر اروپا از طریق رسانه‌های اجتماعی انجام دادند. آن‌ها در توییتر به دنبال ذکر کلمه «ذات الریه» بودند که اغلب در موارد شدید کووید-۱۹ ایجاد می‌شود. نویسندگان این تحقیق  از دسامبر ۲۰۱۴ تا اول مارس ۲۰۲۰ عبارت «ذات الریه» را با استفاده از هفت زبان مختلف در توییتر بررسی کردند.برای افزایش سطح صحت این مطالعه توییت‌هایی که از تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ (روز اعلام بیماری) تا ۲۱ ژانویه ۲۰۲۰ (روزی که همه‌گیر بودن بیماری مشخص شد) حاوی واژه «ذات الریه» بودند از پایگاه اطلاعاتی حذف شده بودند.

محققان در اوایل ژانویه ۲۰۲۰ با افزایش توییت‌ها درباره ذات الریه مواجه شدند که در اکثر کشورهای اروپایی، از نگرانی عموم مردم نسبت به آن خبر می‌داد. ایتالیا یکی از اولین کشورهای اروپایی بود که اولین موج گسترده ویروس کووید-۱۹ را تجربه کرد و اولین مورد محلی خود را در ۲۰ فوریه اعلام کرد. اما در هفته‌های اول سال ۲۰۲۰ اشارات بسیار زیادی به ذات الریه در توییتر شده بود که به نظر می‌رسد قبل از تشخیص رسمی بیماری کرونا، نشانه‌هایی از این ویروس وجود داشته. این الگوی مشابه در فرانسه هم دیده شد و در کشورهایی مانند اسپانیا، لهستان و انگلیس با دو هفته تاخیر صورت گرفت.

محققان همچنین از داده‌های برچسب گذاری جغرافیایی در توییت‌های ذکر شده برای یافتن نقاط احتمالی شیوع ویروس استفاده کردند. همانطور که انتظار می‌رفت این توییت‌ها از مناطقی منتشر شده بودند که بعدها به عنوان مراکز اصلی شیوع عمده ویروس کووید-۱۹ گزارش شدند از جمله« لومباردیا» در ایتالیا، «مادرید» اسپانیا و «ایل-دو-فرانس» در کشور فرانسه.

با این وجود محققان همین الگو را برای یکی دیگر از علامت‌های قابل توجه کووید-۱۹ یعنی سرفه خشک تکرار کردند و نتایج به دست از افزایش غیرطبیعی و قابل توجه ذکر این علامت در هفته‌های منتهی به فوریه ۲۰۲۰ خبر می‌داد. این موضوع نشان می‌دهد که ویروس کرونا در اروپا بسیار زودتر شیوع پیدا کرده بود.

این مطالعه فقط بر روی شیوع این ویروس در اروپا انجام شده است، اما برای ایالات متحده و سایر مناطق جهان می‌توان تحقیقات مشابهی انجام داد و هرچند به یافتن نخستین بیمار کمک نمی‌کند اما زمان واقعی شیوع بیماری را در این نقاط مشخص می‌کند. همچنین تجزیه و تحلیل داده‌های اپلیکیشن ویبو که استفاده بسیار زیادی در چین دارد می‌تواند وجود چنین الگوی مشابهی را در ووهان مشخص کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۰ بهمن ۱۳۹۹

    لعنت به چین

    • Rayanlap
      Rayanlap | ۱۱ بهمن ۱۳۹۹

      و لعنت به کمونیسم، هر جایی که باشه

مطالب پیشنهادی