ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تغییر دمای آب و هوا احتمالا تاثیری روی انتقال ویروس کووید-۱۹ ندارد

دانشمندان با استفاده از نوعی ذرات ساختگی شبیه به ویروس کووید-۱۹ تشخیص دادند که دما تاثیری بر روی ساختار پروتئین اسپایک یا تعامل آن‌ها با سلول‌های ریه ندارد. پیش از هر چیز لازم به ذکر است که ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۱:۱۵

دانشمندان با استفاده از نوعی ذرات ساختگی شبیه به ویروس کووید-۱۹ تشخیص دادند که دما تاثیری بر روی ساختار پروتئین اسپایک یا تعامل آن‌ها با سلول‌های ریه ندارد.

پیش از هر چیز لازم به ذکر است که پروتئین‌های اسپایک به این ویروس‌ اجازه می‌دهد تا با نفوذ به سلول میزبان باعث ایجاد عفونت شود. زمانی که ویروس کووید-۱۹ به عنوان یک ویروس همه‌گیر ظهور کرد، بسیاری از افراد تصور می‌کردند که در تابستان و با گرم شدن هوا، میزان انتقال این ویروس کاهش خواهد یافت.

با این وجود به تازگی محققان متوجه شدند که تغییرات دمای محیط از ۴ درجه سانتیگراد تا ۴۰ درجه سانتیگراد (دمای حدودی هوا در فصل تابستان و زمستان) هیچ تاثیری بر روی ساختار پروتئین اسپایک این ویروس که در دمای ۵۰ درجه سانتیگراد باعث تغییر شکل و ماهیت آن می‌شود، ندارد. در واقع نوسانات دمای مجرای تنفسی تاثیری بر روی تعامل ذرات با سلول‌های مخاطی ریه ندارد.

آن‌ها در ادامه با ساخت ذراتی مشابه با این ویروس، موفق به انجام آزمایش‌هایی شدند که به یکی از سوالات بحث برانگیز در رابطه با نقش دما بر روی این ویروس پاسخ می‌دهد.

در ادامه محققان برای بررسی تاثیر دما بر روی سلول‌های عفونی ویروس کووید-۱۹، آزمایش‌هایی در رابطه با چگونگی انتقال ذرات ساختگی این ویروس به سلول‌های ریه در داخل دستگاه تنفسی و همچنین تاثیر دمای محیط بر پایداری پروتئین اسپایک این ویروس انجام دادند. پس از انجام این آزمایش‌ها در دمای ۴ تا ۴۰ درجه سانتیگراد، هیچ تاثیری بر ثبات ساختار حوزه اتصال دهنده اسپایک مشاهده نشد.

از آن جایی که استفاده از ذرات ساختگی ویروس کووید-۱۹ یک روش ایمن و ساده محسوب می‌شود، این روش برای مطالعه تاثیر داروهای شیمیایی، واکسن‌ها یا درمان‌های آنتی‌بادی که پروتئین اسپایک این ویروس را مورد هدف قرار می‌دهند، هم می‌تواند مفید واقع شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی