ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا: فضانوردان ماموریت به ماه اولین گام‌های خود را در قطب جنوب آن برمی‌دارند

ناسا می‌گوید فضانوردان مأموریت به ماه در سال ۲۰۲۴ اولین گام‌های خود را در نزدیکی قطب جنوب آن برمی‌دارند. ناسا می‌خواهد تحت برنامه «آرتمیس» فضانوردان را به ماه بفرستد. این سفر مثل بازدیدهای گذشته از ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۹:۳۰

ناسا می‌گوید فضانوردان مأموریت به ماه در سال ۲۰۲۴ اولین گام‌های خود را در نزدیکی قطب جنوب آن برمی‌دارند.

ناسا می‌خواهد تحت برنامه «آرتمیس» فضانوردان را به ماه بفرستد. این سفر مثل بازدیدهای گذشته از ماه کوتاه مدت نیست و قرار است یک پایگاه همیشگی در آن برپا شود تا فضانوردان بتوانند هفته‌ها یا حتی ماه‌ها در آن زندگی کنند. ناسا مدت هاست مشغول انتخاب مکان مناسب برای این پایگاه است و حالا پس از بررسی گزینه‌ها قطب جنوب را برای احداث آن انتخاب کرده است.

قطب جنوب ماه انتخاب مناسبی است چرا که به عقیده محققان بسیاری از دهانه‌های برخوردی در نزدیکی آن احتمالاً دارای یخ هستند که دسترسی به آنها را از قطب جنوب آسان تر می کند. البته باید مکانی را انتخاب کرد که نور به حد کافی به آن می‌رسد تا پنل‌های خورشیدی بتوانند با جذب آنها انرژی مورد نیاز پایگاه را تأمین کنند. بنابراین برای انتخاب محل مناسب باید به توازن میان روشنایی و تاریکی توجه شود.

یکی از دانشمندان عضو تیم تحلیل و برنامه‌ریزی قطب جنوب ماه از ناسا می‌گوید: «ایده ما برپایی پایگاه در قسمت روشن و سفر به این دهانه‌های برخوردی است که به طور استثنایی سرد هستند.» قطب جنوب گزینه خوبی برای این کار است چون نور خورشید با زاویه کم به آن برخورد می‌کند و این یعنی برخی دهانه‌ها حتی با روشن بودن محیط در تاریکی فرو رفته‌اند.

نکته دیگری که باید برای انتخاب محل مناسب به آن توجه کرد آسان بودن فرود در آن است. فرود بر سطح ماه با وجودی که بشر با فناوری نیم قرن پیش موفق به انجام آن شده همچنان مشکل است چون بسیاری از قسمت‌های سطح ماه ناهموار بوده و فرود روی آن را خطرناک می‌کند. بنابراین در بهترین حالت باید یک سطح صاف را برای فرود انتخاب کرد؛ در واقع آنطور که ناسا می‌گوید باید «صاف‌ترین منطقه» را برای فرود انتخاب کرد چون در غیر اینصورت احتمال واژگون شدن فرودگر وجود دارد.

چالش دیگر محاسبه فاصله مناسب میان استراحتگاه پایگاه از دیگر قسمت‌های آن مثل محل فرود و پنل‌های خورشیدی است. یکی دیگر از دانشمندان ناسا در این رابطه می‌گوید: «باید از برآمدگی‌های سطح ماه مثل تپه‌ها بهره جست چون آنها مثل سپر ریسک قرارگیری در معرض تشعشعات مضر را به حداقل می‌رسانند. بنابراین ما در برنامه‌ریزی های خود به فواصل، ارتفاع و تپه‌ها توجه می‌کنیم.»

دانشمندان و مهندسان ناسا همچنان به مطالعه برای انتخاب مکان دقیق پایگاه در سطح ماه ادامه می‌دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی